کرج- در مراسمی با حضور معاون قوه قضائیه وجمعی از مسئولان استانی از 2مجتمع قضایی در کرج شامل ساختمان‌های دادسرای عمومی و انقلاب و ساختمان شماره 2 دادگستری این شهرستان بهره‌برداری شد.

بهره‌برداری از 2 مجتمع قضایی در کرج

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از روابط عمومی دادگستری البرز، در این مراسم که پیش از ظهر امروز یکشنبه برگزار شد ،معاون مالی، عمرانی و پشتیبانی قوه قضائیه با اشاره به تحولات زیرساختی که در استان البرز ایجاد شده گفت: سابقه آقای فاضلیان با توجه به اقدامات تحول‌ساز و زیربنایی که در استان گلستان داشته به خوبی بیانگر توجه و تمرکزی است که وی در استان البرز نیز در حوزه زیرساختی داشته و در این مدت کوتاه چندین ساختمان کلنگ‌زنی شده یا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

نوروز کهزادی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت رعایت نکات ایمنی در احداث مجتمع‌های ساختمانی بیان کرد: اتفاقات تلخ سرپل ذهاب پس از زلزله اخیر بار دیگر اهمیت توجه و رعایت «مقررات ملی و کنترل ساختمان» را گوشزد کرد که با توجه به رعایت این استانداردها در قوه قضائیه باید در مورد ساختمان‌های خریداری شده و استیجاری نیز این معیارها مورد بررسی قرار گیرد تا همکاران در فضایی ایمن به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون مالی، عمرانی و پشتیبانی قوه قضائیه متذکر شد: وقتی فردی بر اساس موازین قانونی مسکنی ساخته یا خریداری کرده و در آنجا مستقر شده نباید دغدغه‌ای در مورد ایمنی ساختمان داشته باشد که متاسفانه در مناطق زلزله زده کوتاهی برخی مهندسان ناظر فجایعی را رقم زد؛ در اینجا هرچند دستگاه قضایی متولی نیست و اداره مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری باید نظارت لازم داشته باشند ولی می‌توانیم این دستگاه‌ها را مورد مواخذه قرار دهیم تا حقوق عامه را رعایت کنند.

 احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز با تشریح شرایط نامناسبی که استان البرز از نظر زیرساختی داشت، توضیح داد: بر اساس سرشماری اخیر، استان البرز 2 میلیون و 700هزار نفر جمعیت دارد که طبق شاخص‌های مدون برنامه توسعه قضایی، باید برای هر 100 هزار نفر بیش از 3400 متر مربع فضای قضایی اختصاص یابد که بر اساس این برنامه باید در استان البرز 94 هزار متر مربع زیربنا احداث می‌شد.

وی افزود: اما آمار کنونی بیانگر وجود تنها 35 هزار متر مربع زیربنا است که بخش عمده آن نیاز به بازسازی دارد همچنین از این مقدار 7هزار متر مربع در سال 94 فضای استجیاری بود که البته اکنون به 4 هزار متر مربع رسیده و با افتتاح ساختمان دادگستری کل این مقدار به صفر خواهد رسید.

سه راهکار دادگستری البرز برای حل مشکلات

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز شرایط شورای حل اختلاف استان را نیز بغرنج توصیف کرد و گفت: برای حل مشکلات زیرساختی مجموعه دادگستری استان سه راهکار استفاده از اعتبارات ملی، کمک‌های رئیس قوه قضائیه و منابع محلی را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: در نتیجه پیگیری‌های انجام شده و کمک‌های معاونت مالی، عمرانی و پشتیبانی قوه قضائیه، پروژه احداث دادسرای عمومی و انقلاب کرج و دادگستری کل استان آغاز شد که ساختمان دادسرا امروز افتتاح شد و ساختمان دادگستری کل با 14 هزار متر مربع زیربنا با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی مراحل نهایی احداث خود را طی می‌کند.

فاضلیان افزود: بخش دیگری از پروژه‌های احداث شده از محل توجه و کمک‌های آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه بوده که از این کمک‌ها احداث ساختمان محمدشهر و فردیس آغاز شده است؛ همچنین از محل اعتبارات استانی 50 درصد اعتبار لازم برای احداث ساختمان شماره 2 دادگستری تامین شد؛ از محل سایر منابع دادگستری نیز توانسته‌ایم مجتمع آموزشی و رفاهی را آغاز کنیم که مراحل نهایی احداث و آماده سازی را طی می کند.

وی با اشاره به توجه ویژه به نواحی تابعه در سال اخیر توضیح داد: تعدادی از نواحی با وجود داشتن دادسرا و دادگستری فاقد فضای مناسب برای فعالیت‌های قضایی بودند که با پیگیری‌های انجام شده اکنون در اشتهارد، چهارباغ و مشکین‌دشت مجتمع‌هایی به صورت امانی برای رسیدگی به امورات قضایی مردم در اختیار دادگستری و دادسرای این نواحی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان البرز در پایان متذکر شد: با اقدامات انجام شده در 2 سال اخیر تا اواسط سال 97 بیش از 25 هزار متر مربع فضا به زیرساختی دستگاه قضایی استان اضافه خواهد شد؛ با توجه به اینکه استان البرز یکی از محرومترین استان‌های کشور از نظر زیرساختی است ولی با تلاش همکاران قضایی و اداری این کمبودها خللی در خدمات‌رسانی به مردم استان البرز ایجاد نکرده است.

حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز در سخنانی افتتاح ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب کرج را برطرف کننده بخشی از مشکلات این مجموعه عنوان کرد و گفت: همکاران قضایی و اداری در فضای نامساعدی فعالیت می‌کردند حتی برخی از قضات در واحدهای مسکونی که کارکرد اداری ندارند به امر قضاوت مشغول بودند که در شان این همکاران نبود.

نبود مجتمع قضایی در شرق استان

وی با تاکید بر ضرورت احداث ساختمان‌های جدید در استان برای دستگاه قضایی، بیان کرد: رشد جمعیت استان البرز 2/8 برابر کشور است که در کنار عقب‌ماندگی‌های تاریخی، مشکلات را برای استان مضاعف می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نبود مجتمع قضایی در شرق و جنوب استان را از جمله مشکلات عدیده برای رسیدگی به امورات قضایی مردم عنوان کرد و توضیح داد: برای جنوب استان مقدمات اولیه احداث مجتمع‌های قضایی در ماهدشت و محمدشهر انجام شده ولی در مورد شرق استان تاکنون اقدامی نشده که امیدواریم اعتبارات لازم برای احداث مجتمع در شرق استان نیز تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.