رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نظام فعلی تولید واکسن در کشور نظام مناسبی نیست و باید در استان‌ها ذخیره محکمی و در استان‌ها سازو کار مناسبی داشته باشیم.

نظام فعلی تولید واکسن در کشور مناسب نیست/ نبود فرماندهی مشخص در مدیریت زلزله‌ها تکرار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سردار غلامرضا جلالی ظهر امروز در همایش پدافند زیستی با اشاره به اهمیت پدافند زیستی، اظهار کرد: بهره‌گیری از توانمندی‌های علوم نوین زیستی، پزشکی و ارتباطات مدل مناسب مقابله با تهدیدات زیستی است.

وی با بیان اینکه موضوع پدافند زیستی موضوع جدی و اساسی است و در بسیاری از کشورها و دنیا شکل می‌گیرد و دنبال می‌شود، گفت: آمریکایی‌ها پنج تهدید دنیا را مطرح کرده‌اند که دومین تهدید را تهدید زیستی دانسته‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حوزه تهدیدات زیستی، آنها را در ۶ دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: حوزه انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، محیط زیست و منابع طبیعی، غذا و دارو و صنایع مرتبط با آنها ۶ دسته زیستی هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری صاحب شرکت مایکروسافت در کنفرانس امنیتی مونیخ سه تهدید جهانی تغییرات اقلیمی، جنگ هسته‌ای و تهدیدات بیولوژیک را به عنوان تهدیدات برتر جهان نام برده است، بیان کرد: تحولات در حوزه تهدیدات زیستی و بیولوژیک می‌تواند در یک آینده نزدیک جهان را با یک اپیدمی گسترده روبرو کند که تلفات زیادی را داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت آمادگی بخش بهداشتی و غیربهداشتی در تهدیدات زیستی در حد آمادگی یک ارتش برای حمله، گفت: آمادگی دستگاه اجرایی برای مقابله با یک اپیدمی گسترده در حد یک ارتش بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید به اینکه موضوع پدافند زیستی در قالب ظرفیت ملی که بتواند در حوادث مقابله کند، باید مورد توجه باشد، افزود: برای این موضوع با چالش‌هایی مواجه هستیم چراکه درک واحدی نسبت به موضوعات پدافند زیستی نداریم.

جلالی با بیان اینکه در هنگام تهدید ۲۹ دستگاه باید با هم همکاری داشته باشند، گفت:‌ داشتن یک سیستم یکپارچه پدافند زیستی یک ضرورت ویژه است.

وی با اشاره به اینکه منشأ تهدیدات زیستی به سه قسم یعنی حوادث محیطی و بیماری‌های طبیعی، اقدامات تروریستی و تهدیدات ناشی از کشور متخاصم تقسیم می‌شود، افزود: تهدیدات زیستی اینکه دستکاری شده یا خیر مهم بوده و باید سامانه‌های تشخیصی در این زمینه باشد اما متاسفانه در این خصوص خیلی جلو نیستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مولفه‌های تهدیدات زیستی با منشأ مختلف را حوادث و بیماری‌های طبیعی، اقدامات بیوتروریستی و جنگ زیستی برشمرد و افزود: شناسایی منشأ و عامل تهدید بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از محققان معتقدند بسیاری از ویروس‌های بیماری ابولا و ایدز دستکاری شده است، گفت: ممکن است سطح مقابله با چنین تهدیدات نیز متفاوت باشد.

جلالی با اشاره به اینکه در موضوع بیوتروریسم امنیت ملی نشانه می‌رود، بیان کرد: در حوزه بیوتروریسم بخش اول مقابله اطلاعاتی و بخشی نیز مقابله با بحث بیو یعنی درمان بیماری است.

وی با بیان اینکه گاهی مواقع عوامل زیستی ارگانیسم‌های بیماری‌زایی از قبیل میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا سموم هستند که توسط انسان از منابع زیستی تولید می‌شود، افزود: در جنگ زیستی نخستین موضوع مهم مقابله زیستی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه اهداف تهدیدات زیستی دو قسم است یعنی اهداف زمان جنگ است که در دفاع مقدس نیز حمله زیستی وجود داشت و عراقی‌ها حمله زیستی داشتند، خاطرنشان کرد: بخش دوم اهداف تهدیدات زیستی در زمان صلح است و این بسیار مهم بوده که عمدتا تهدیدات اقتصادی است یا مثلا از بین بردن امنیت بهداشتی و غذایی نشانه رفته است.

وی گام‌های اساسی پدافند زیستی یعنی سیاست‌گذاری، راهبری، هدایت، عملیاتی پدافند زیستی، فرماندهی، مدیریت، کنترل حوادث عامه با بکارگیری ظرفیت ملی را مهم دانست و افزود: در گام نخست باید تهدیدات را شناسایی و دوم محیط‌شناسی کرد.

جلالی با اهمیت به طراحی عملیات پدافندزیستی در این راستا، گفت: در کنار آن انجام عملیات امداد و نجات و درمان، دفع آلودگی، ردیابی و تعاقب تهدید، ساخت دارو و ... مهم است.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست برای مقابله باید ماهیت تهدید را شناخت، افزود: شناسایی سطح تهدید نیز بسیار مهم بوده و باید دارای شبکه پایش برای موضوعات مختلف باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اهمیت به تشخیص استراتژیک دشمن، گفت: شناخت محیط زیستی تهدید بسیار مهم بوده و در این راستا تغییر اقلیم و دما نکته حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه عملیات پدافند زیستی به عهده سپاه گذاشته شده  که در این راستا طرح ریزی عملیات، محیط زیستی، دکترین پدافند زیستی، تقسیم وظایف عمده، تعیین روابط و فرماندهی، مدل فرماندهی و مقابله و شبیه‌سازی محیطی مورد توجه است، گفت: در حوزه درمان، امداد و نجات باید صورت گیرد و در این زمینه بانک امداد و نجات و درمان، محیط شناسی، سازماندهی واحدهای امداد و نجات، تقسیم جمعیت به سه قسمت سالم، بیمار و مشکوک به بیمار حائز اهمیت است.

جلالی با بیان اینکه برای ردیابی و تعاقب تهدید عوامل تهدید و زیستی را باید شناخت، تشکیل تیم امنیتی پزشکی، شبکه پایش و کنترل تهدیدات، تعامل بین‌المللی و منطقه‌ای، غربالگری محیط و پایش و... را مهم عنوان کرد.

وی با تاکید به اینکه نظام فعلی تولید واکسن در کشور نظام مناسبی نیست و باید در سطح استانها ذخیره محکم و ساز و کار مناسبی داشته باشیم، گفت: باید بتوانیم اقدامات را مستندسازی کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در داستان زلزله‌های کشور چه در رودبار، بم، تبریز و... اشتباهات ثابتی داشته‌ایم و آن را نیز همواره تکرار می‌کنیم، افزود: نداشتن فرماندهی مشخص مشکل بوده و باید فرایندسازی صورت گیرد تا این اشتباهات را تکرار نکنیم.

وی با اشاره به اینکه مقابله با تهدید زیستی جمعی است و بسیار مهم بوده و باید همه دستگاه‌ها بسیج شوند و به جلو پیش روند، گفت: پیشنهاد می‌کنم در استان براساس فرضیات، طرح پدافند زیستی تهیه و آموزش داده شود و بعد تمرین شود تا بتوانیم فرایند خوبی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.