تربت جام ـ شهرستان تربت جام همچون دیگر شهرستان های استان خرسان رضوی، دارای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این مرکز فقط با دو نیروی قراردادی و امکانات محدود تا کنون خدمات برجسته ای را به مخاطبین خود داده است؛ اما با توجه به وسعت و جمعیت بالای شهرستان و نیاز مبرم به افزایش چنین مراکزی از شهرهای هم تراز خود عقب تر بوده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربت جام در فکر مشکلات

به گزارش قدس آنلاین، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تربت جام با قدمت حدود ۳۰ سال هنوز از امکانات اولیه برای توسعه فکری کودکان و نوجوانان محروم است و نتوانسته است با توجه به وسعت بالای جمعیتی منطقه و تقاضای علاقمندان بسترهای مناسبی بدلیل همین کمبود ها ارائه کند.

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تربت جام با توجه به مشکلات موجود در این کانون به خبرنگارقدس آنلاین گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربت جام تقریبا بیش از ۳۰ سال است که افتتاح شده و خدمات کتاب به کودکان و نوجوانان شهرستان ارائه می دهد. دراین مرکز در کنار خدمات کتاب حدود ۴۷ عنوان از فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان ارائه می شود. هدف کانون ارتقاء سطح سلامت روانی، اجتماعی، عاطفی و فرهنگی کودکان و نوجوانان است. بالا بردن سرانه مطالعه دانش آموزان از دیگر اهداف کانون است.

مرضیه رحمانی با اشاره به اینکه کدام مدارس شهرستان با مرکز کانون ارتباط بیشتری دارند افزود: ما در برنامه های ویژه خودمان بیشتر مدارس کم برخوردار شهرستان را تحت پوشش داریم و برای آنها فعالیت هایی مانند قصه گویی و معرفی کتاب داریم.

یک واحد سیار در کانون فعال است که به صورت سیار روستایی، مدارس روستاهای نزدیک شهر را پوششش می دهد.

کمبود اعتبارات و نیروی انسانی مهمترین مشکل کانون

وی همچنین به کمبود های کانون در تربت جام اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان در این شهر، به شدت احساس نیاز می شود تا این مرکز به صورت دوشیفت فعال باشد و با بکارگیری نیروهای جدید بتوانیم، جمعیت زیادی از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهیم.

دانش آموزان بیس هستند و ارائه خدمات فرهنگی، هنری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما بودجه ناچیزی برای این منظور درنظر گرفته شده است. شاید با مشارکت و کمک دیگر دستگاه ها بتوان این مشکل کمبود اعتبارات را حل کرد.

کمبود نیروی انسانی در این کانون از دیگر مشکلات ما است که دونفر نیروی قراردادی هستیم و یک نفر نیروی پاره وقت داریم. یک سال و نیم قبل یک مربی هنری در رشته موسیقی مقامی برایمان گرفته اند که این رشته هنری را تدریس می کند.

نبود تجهیزات و امکانات از دیگر مشکلات

وی گفت: در این کانون سالن کوچکی داریم که خالی است و هیچ امکانات و تجهیزاتی مانند صندلی، نمایش فیلم، تلویزیون ندارد که می تواند به عنوان آمفی تاتر استفاده شود. در حالی که این مرکز نیاز مبرمی به یک سالن آمفی تاتر دارد.

فاصله دور بعضی مدارس حاشیه شهر یا مناطق دور از این مرکز است که دانش آموزان به علت دوری مسیر نمی توانند به راحتی از این مرکز استفاده نمایند. راه حل آن ایجاد یک واحد سیار شهری است که اگر یک نیروی سیار شهری و خودروی مناسب پیش بینی شود، خیلی از مدارس حاشیه ای شهر و دور از مرکز را می توانیم خدمات بدهیم.

عدم حمایت دستگاههای دولتی از کانون فکری کودکان ونوجوانان

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تربت جام در پاسخ به خبرنگار ما آیا از دستگاههای دولتی تاکنون حمایت شده اید گفت: چنین اتفاقی نیفتاده است؛ ولی می توانند با دراختیار قراردادن یک خودرو مثل مینی بوس یا حداقل یک ماشین وانت اتاق دار مثل وانت، پشت آن را به یک کتابخانه سیار تبدیل کنیم تا دانش آموزان این شهر بتوانند از این خدمات بهره مند گردند.

استقبال دانش آموزان از کانون زیاد است

این مسئول فرهنگی استقبال دانش آموزان و خانواده ها بسیار خوب توصیف کرد و افزود: ولی ما به علت کمبود نیرو نمی توانیم در خواست بازدید بدهیم. ۴ سال قبل تبلیغات گسترده ای داشتیم. به دلیل حضور زیاد دانش آموزان در روزهای پنجشنبه که پیک کاری کانون است، به قدری جمعیت دانش آموزان زیاد شد که ما با دو نیرو نمی توانستیم فعالیتی انجام دهیم و فقط به ساکت کردنشان بسنده می کردیم.

وی اعلام کرد: دریک ماه بخواهیم میانگین حساب کنیم، حدود ۳۰۰ دانش آموز را به صورت شناور پوشش می دهیم. با توجه به اینکه اعلام کردند، تربت جام سومین شهر استان از نظر جمعیتی است، باید در تربت جام ۳ مرکز دو شیفت فعال باشد. ضمن اینکه به صورت استاندار یک مرکز یک شیفت باید تقریبا ۱۲ نیروی تخصصی داشته باشد.

مرضیه رحمانی به تعداد عضوهای این کانون گفت: در شهر نزدیک نزدیک به ۲ هزار عضو داریم. واحد سیار روستایی جدا است که حدود  هزار و ۸۰۰ عضو دارد. البته نیازاست که با ظرفیت خوبی که در مراکز بخش های تابعه شهرستان مانند صالح آباد، نصرآباد و احمد آباد هم مراکزی راه اندازی شود تا دانش آموزان این شهر ها و روستاهای تابعه آن پوشش داده شود. در شرایط فعلی، تربت جام با ۵ پخش خود، فقط همین یک مرکز موجود است و نیاز به فعال شدن مراکز بیشتر احساس می شود.

حدود ۸هزار جلد کتاب در کانون  

وی در پاسخ به خبر نگار ما که این کانون چند جلد کتاب دارد گفت: در این مرکز حدود ۸ هزار جلد کتاب با عناوین و موضوعات مختلف وجود دارد. این کتاب ها همگی تخصصی کودکان و نوجوانان هستند. در این مرکز کتابها به صورت قفسه باز برای دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد و خود دانش آموز کتاب خود را از بین کتابها انتخاب می کند و به امانت می برد و پس از مطالع مجدد به مرکز باز می گرداند.

قصه گویی برای ۷۰۰ دانش آموز شهر و رستا

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تربت جام به مشوقهای کودکان برای کتابخوانی گفت: ما هفته قصه گویی داریم که در نیمه دوم سال برگزار می شود. سال گذشته برای حدود ۷۰۰ دانش آموز شهر و روستا برنامه قصه گویی در این هفته گذاشتیم. حتی برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی را بردیم به مدارس. امسال هم قرار است طرح کانون مدارس را اجرا کنیم که مقدمات آن شروع شده است.

با این طرح حدود ۱۴۰ دانش آموز را در طول سال تحصیلی تحت پوشش قرار می دهیم. هر هفته به کانون خواهند آمد و فعالیت هایی که موازی با کلاس درس خودشان است را استفاده می کنند.

رحمانی درادامه اظهارداشت: برخی ادارات که هم راستا با فعالیت های کانون است مانند آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی و کتابخانه های عمومی تربت جام همکاری خوبی دارند و برنامه های مشترکی در سال برگزار می کنیم. حدود دو سال است که دانشکده علوم پزشکی هم همکاری خوبی دارند؛ اما بقیه ادارات چون هم راستا با فعالیت های ما نیستند، خیلی همکاری ای ندارد.

وی همچنین به جایگاه دانش آموزان این کانون دراستان مطالبی ایراد نموند و خاطر نشان کرد: در فعالیت های حوزه های تخصصی مثل موسیقی مقامی در استان همیشه جایگاه اول را داشتیم. چنانکه امسال در جشنواره رضوی، گروه موسیقی مقامی این کانون به سرپرستی خانم برخان، توانست مقام نخست کشوری این جشنوراه را کسب نماید. در رشته های هنری دیگر همیشه این کانون در استان جزو برترین ها بوده است و کودکان و نوجوانان این شهرستان ظرفیت های بالای فرهنگی و هنری را داشته اند و نیاز به توجه ویژه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.