رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، ضعف آگاهی بخشی به مردم در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را مهم‌ترین چالش پلیس در حوزه فضای مجازی می‌داند و تأکید می‌کند که با وجود اقدامات زیادی که این نیرو در حوزه پیشگیری انجام می‌دهد اما این تلاش‌ها به دلیل گستردگی شبکه‌های اجتماعی، نمود چندانی در جامعه نداشته است.

«محتواهای خطرناک» در فضای مجازی، کودکان را تهدید می‌کند

قدس آنلاین- رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، ضعف آگاهی بخشی به مردم در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را مهم‌ترین چالش پلیس در حوزه فضای مجازی می‌داند و تأکید می‌کند که با وجود اقدامات زیادی که این نیرو در حوزه پیشگیری انجام می‌دهد اما این تلاش‌ها به دلیل گستردگی شبکه‌های اجتماعی، نمود چندانی در جامعه نداشته است.

* احساس ناامنی فزاینده در فضای مجازی

سرهنگ «علی نیک‌نفس» در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس با بیان این مطلب می‌افزاید: سال گذشته علاوه بر دایر کردن کارگاه‌های آموزشی در حوزه تولید محتوا، اقدامات زیادی انجام دادیم؛ به طوری که در بخش آموزش دانش آموزان، ۴۰۰۰ ساعت در مدارس حضور پیدا کردیم اما واقعیت این است که این اقدامات پاسخگوی نیازها نیست.

وی با اشاره به تهدیدهای گسترده شبکه‌های مجازی به دلیل ارائه نشدن آموزش‌های صحیح به مردم برای استفاده از این فضا می‌گوید: سال گذشته در یک نظرسنجی که از ۷۰۰ نفر از شهروندان داشتیم، بیش از ۹۰ درصد اعتقاد داشتند که احساس امنیت در فضای مجازی بسیار کم است؛ بنابراین باید در خصوص امنیت در فضای مجازی بسیار کار کنیم.

* محتواهای خطرناک برای کودکان

به گفته وی رشد سواد رسانه‌ای و توسعه فرهنگ استفاده صحیح از فناوری اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، نقش اساسی در پیشگیری و کاهش جرایم سایبری دارد.

وی با بیان اینکه احساس ناامنی در شبکه‌های اجتماعی، بزرگ‌ترین چالش از دید مردم است، تصریح می‌کند: اما از نظر پلیس فتا موضوع آگاهی بخشی برای پیشگیری اجتماعی یک مسئله بزرگ است تا بر اساس آن افراد بتوانند امنیت خودشان را در این فضا تأمین کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با هشدار به مسئولان و خانواده‌ها نسبت به استفاده اعتیادگونه کودکان از فضای مجازی می‌گوید: کودکان و نوجوانان ما بی‌ضابطه و بدون نظارت و همراهی والدین در فضای مجازی حضور دارند، در صورتی که در کشورهای غربی و کشورهای توسعه یافته، استفاده از شبکه‌های اجتماعی با محدودیت‌های سنی همراه است.

به گفته نیک نفس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محتواهای نامناسبی بویژه در زمینه ترویج فساد و فحشا وجود دارد که به منظور جلوگیری از آسیب‌های آن والدین باید برعملکرد فرزندانشان در این فضا نظارت داشته باشند، در غیر این صورت خطر بزرگی آنان را تهدید می‌کند.

* کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که دولت و پلیس در بحث پیشگیری از آسیب‌ها در فضای سایبری تا چه اندازه موفق عمل کرده‌اند، می‌گوید: تلاش پلیس و دولت قابل توجه بوده است. نمونه‌اش در حوزه پیشگیری اجتماعی، اقدامات زیادی است که برای تولید محتوا انجام شده است. به هرحال ما هر کاری که از دستمان برآید انجام می‌دهیم. دولت و بقیه دستگاه‌ها هم باید خودشان نسبت به اقداماتی که در زمینه پیشگیری اجتماعی انجام داده‌اند، اطلاع رسانی کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا به موضوع خریدهای اینترنتی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: فضای مجازی شرایطی را برای به راه انداختن سریع فروشگاه‌های مجازی فراهم کرده، به همین دلیل حجم کسب و کار در این فضا در حال توسعه است. البته در همان حال کلاهبرداری‌ها نیز افزایش داشته که به تبع آن از سال ۹۰ ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی در دستور کار قرار گرفته است.

* خرید و فروش‌های اینترنتی قابل تعقیب است

وی در همین زمینه از جلوگیری از بسیاری از کلاهبرداری‌ها در پی اجرای طرح نماد اعتماد الکترونیک خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: با استفاده از این نماد که بتازگی قانونمند شده خرید و فروش در فضای مجازی قابل تعقیب است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵ هزار فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی در کشور می‌گوید: البته حدود ۱۲۰ فروشگاه اینترنتی با جعل این نماد اقدام به فروش محصولات خود می‌کردند که با رصد پلیس فتا فعالیتشان متوقف شده است.

نیک‌نفس بدون ارائه آماری از تعداد کانال‌های خرید آنلاین فیلتر شده از سال ۹۰ تا کنون به بحث شناسایی و دستگیری متهمان جرایم سایبری اشاره می‌کند و می‌گوید: میانگین به نتیجه رسیدن پرونده‌های مربوط به فضای مجازی ۴۲ روز است. در واقع طی این مدت متهمان شناسایی، دستگیر و تحویل دادستانی می‌شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها