طرح تبدیل سازمان میراث به وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در کمیسیون مشترک با اضافه شدن یک تبصره به طرح فوق تصویب شد.

تصویب طرح تبدیل سازمان میراث به وزارتخانه

قدس آنلاین- طرح تبدیل سازمان میراث به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کمیسیون مشترک با اضافه شدن یک تبصره به طرح فوق تصویب شد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب به قدس گفت: بنا بر رأی قاطع کمیسیون مشترک مبنی بر تصویب ماده واحده‌ای بر طرح تشکیل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ سازمان مزبور با تمام وظایف و اختیارات تبدیل به وزارتخانه می‌شود. همچنین تمام اموال و نیروی انسانی زیر مجموعه این سازمان به وزارتخانه یادشده منتقل خواهد شد و شرح وظایف و تغییرات مورد نیاز نیز ظرف مدت یک سال تهیه می‌شود.

نصرالله پژمان‌فر در ادامه افزود: بنابر تبصره‌ای بر این ماده واحده نیز مسئله مغایرت این طرح با برنامه‌های توسعه‌ای کشور مرتفع شد. چرا که بنابر تأکید اسناد بالادستی به منظور پیشگیری از هزینه ها، نباید گسترش سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها صورت بگیرد. از همین رو در قالب تبصره‌ای بر طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید شده هرگونه افزایش نیروی انسانی و امکانات که افزایش بار مالی بر وزارت خانه را به همراه دارد در طول برنامه ششم توسعه ممنوع بوده و دولت مکلف است از آغاز تشکیل این وزارتخانه از بند «د» ماده قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت کند. چنان که مطابق این ماده قانونی «هرکدام از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل که زیر نظر معاون رئیس‌جمهور اداره می‌شوند، می‌توانند حداکثر پنج معاون و سایر مؤسسات دولتی حداکثر سه معاون یا عناوین مشابه در ساختار تشکیلاتی خود پیش بینی کنند و متناسب با حجم کار و تنوع وظایف و تعداد پست‌های سازمانی هر معاون می‌تواند حداکثر پنج مدیرکل یا مدیر یا رئیس یا عناوین مشابه داشته باشد». این در شرایطی است که امروزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ساختار خود دارای ۶ معاونت می‌باشد که با تغییر آن به وزارتخانه ساختار این سازمان نیز کوچک شده و به ۵ معاونت تبدیل می‌شود که نکته قابلی تأمل است.

پروانه سلحشوری، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی در حال حاضر دقیقاً همانند وزارتخانه‌ها عمل می‌کند و دارای ۶ معاونت بوده و در تمامی استان‌ها نیز مدیرکل دارد، به خانه ملت گفت: اتفاق مثبتی که با تصویب طرح کمیسیون رخ خواهد داد تقویت بُعد نظارتی مجلس بر این سازمان است.

وی با تأکید بر اینکه طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا پیش از عید نوروز در صحن به رأی گذاشته خواهد شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر تقویت بُعد نظارتی این طرح، سازمان میراث فرهنگی یکی از دستگاه‌هایی است که بشدت دستخوش تغییرات گسترده بوده؛ به طوری که ظرف چهار سال گذشته این سازمان چهار مدیر جدید به خود دیده و این در حالی است که علاوه بر تغییر در رأس هرم، بسیاری از مدیران فعلی سازمان میراث نیز بدون تخصص در حوزه کاری خود و اغلب از منطقه آزاد کیش به این سازمان آمده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.