اراک- درحالی‌که مسئولان درمانی سازمان تأمین اجتماعی استان مرکزی اظهار می‌کنند اقدامات اولیه و مذاکره جهت اخذ مجوز سازمان برای ایجاد بخش تشریفات و ویژه (VIP) در حال انجام است و در نظر دارند توریسم درمانی را در این استان راه‌اندازی کنند اما بسیاری از کارشناسان و مردم از کمبود تجهیزات و کادر درمانی در این استان گلایه دارند.

زخم کمبود امکانات بر پیکر بهداشت و درمان استان مرکزی

قدس آنلاین-گروه استان ها: مقوله «توریست سلامت» در حالی در زمره سیاست‌های جدید حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی در این استان تبلیغ می‌شود که بنا بر گفته نماینده اراک برای رسیدن به نقطه مطلوب خدمات اراک به بیش از ۱۵۰۰ تخت نیاز داشته و بیمارستان‌های دولتی را فرسوده می‌دانند.

نیم‌نگاهی به سخنان وزیر بهداشت در سفر به این استان که اعلام کرد وضعیت استان مرکزی بعد از استان البرز بدترین وضعیت در رابطه با کمبود تخت‌های بیمارستانی را در سطح استان‌های کشور دارا است خود گواه کمبودهای موجود در این زمینه است.

کمبود تخت‌های بیمارستانی

در همین رابطه نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه خدمات قابل‌توجهی با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت و درمان ارائه‌شده است می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در استان مرکزی با آن مواجه هستیم کمبود هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی است.

بنا بر گفته نماینده اراک برای رسیدن به نقطه مطلوب خدمات اراک به بیش از ۱۵۰۰ تخت نیاز داشته و بیمارستان‌های دولتی را فرسوده می‌دانندعلی‌اکبر کریمی یادآوری می‌کند: در سفر وزیر بهداشت به استان مرکزی ایشان اذعان کرد استان مرکزی بعد از استان البرز بدترین وضعیت در رابطه با کمبود تخت‌های بیمارستانی را در سطح استان‌های کشور داراست.

وی تأکید می‌کند: این امر نشان‌دهنده نیاز به حرکت شتابان و تسریع برای حل این مشکل است تا این عقب‌افتادگی با کمک طرح‌های احداث مراکز درمانی جبران شود

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح می‌کند: جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی نیز در بخش بهداشت و درمان از زمینه‌های مؤثر در ارتقای سطح بیمارستانی استان مرکزی است که باید موردتوجه قرار گیرد و از این موارد طرح ساخت بیمارستان بزرگی است که با مشارکت کشور کره در اراک ساخته خواهد شد.

وی  بیان می کند: مردم استان مرکزی به‌ویژه شهرستان‌های اراک، خنداب و کمیجان با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت، درمان و پزشکی روبه‌رو هستند و در این زمینه سخت در تنگنا هستند.

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به محرومیت اراک در حوزه بهداشت و درمان اذعان داشت یادآور می شود: بیمارستان‌های اراک از لحاظ تعداد تخت‌های بیمارستان، قدیمی بودن ساختمان بیمارستان‌ها و تجهیزات با مشکل روبه‌رو شده است و امیدواریم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تعهداتش در این راستا عمل کند.

بیمارستان‌های دولتی فرسوده‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز بابیان اینکه بیمارستان‌های دولتی دچار فرسودگی هستند بیان می‌کند: هرچند که بیمارستان‌های خصوصی در این استان نوساز هستند اما بیمارستان ولیعصر(عج) که بزرگ‌ترین بیمارستان اراک است ۷۰ سال پیش‌ساخته شده و متناسب با نیازهای جمعیت ۵۰ هزارنفری شهر اراک در آن زمان بوده است.

حسن طاهر احمدی ادامه می‌دهد: ۲۰بیمارستان در سطح استان مرکزی وجود دارد که سه مورد از آن‌ها خصوصی، سه بیمارستان زیر نظر تأمین اجتماعی و ۱۴ مورد نیز دولتی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به این موضوع که طبق طرح تحول سلامت ۴۸۵ تخت بیمارستانی در طی دو سال گذشته به تخت‌های بیمارستانی استان مرکزی اضافه‌شده است اذعان می‌کند: البته با تمام تلاش‌های انجام پذیرفته ولی نیاز به افزایش تعداد تخت‌های جدید به‌ویژه در مرکز استان ضرورت دارد چراکه در بیمارستان تخصصی آیت‌الله خوانساری اراک، روزانه ۶۰ الی ۸۰ نفر در نوبت بستری هستند.

وی یادآور می‌شود: تمام تلاش برای رفع نیازها و کمبودها انجام‌شده و لذا در این راستا طی چند سال اخیر در حوزه درمان دو هزار و ۵۰۰ متر کلینیک درمانی بهره‌برداری شده است.

بودجه اندک

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با تائید مشکلات و کمبودهای پیش روی حوزه درمان و بهداشت دلیل ازدحام و شلوغی بیمارستان‌های دولتی را تعرفه اندک و نرخ دولتی عنوان می‌کند.

حسین سرمدیان در این رابطه اظهار می‌کند: تخصیص اعتبار برای ردیف بودجه بهبود تجهیزات پزشکی پایین است و به‌طور متوسط هرسال هشت میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که اعتبارات بخش تجهیزات پزشکی ناکافی است و بخش زیادی از تجهیزات با کمک خیران و هیئت‌امنا تأمین می‌شود ادامه می‌دهد: همت خیران در حوزه سلامت می‌تواند بسیاری از خلأهای درمانی را پر کند.

 وی در خصوص برخی از کمبودها در حوزه امکانات درمانی بیان می‌کند: به‌طور مثال مراکز درمانی استان با کمبود ۶ پزشک رادیولوژی مواجه است که با تأمین این تعداد، نیازهای درمانی با سه نوبت‌کاری رفع خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار می‌کند: در شهرستان‌های فراهان و تفرش به‌صورت مشترک٬ دلیجان٬ کمیجان و نیز اراک کمبود نیرو متخصص در این حوزه وجود دارد.

سرمدیان اظهار می‌کند: شهرستان اراک در تجهیزات «ام. آر. آی» و «سی. تی. اسکن» کمبود ندارد ولی در آشتیان و محلات به صورت قطب این تجهیزات موردنیاز است.

دکتر سرمدیان افزود: در سند ۱۴۰۴ برای توسعه تجهیزات پزشکی در بخش گرافی دیجیتال سه دستگاه، سونوگرافی ۲ دستگاه و «ام. آر. آی» ۲ دستگاه مورد نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.