رشت- به روستای سرولات از توابع چابکسر سری زدیم باغداران مرکبات این روزها حال و روز خوبی ندارند و زندگی خود را به سختی میگذرانند. دستان پینه بسته مرد باغدار سرولاتی حکایت از رنج فراوان و سختی روزگار باغداران این منطقه دارد؛ ترس و دلهره از سرمای زمستانی که هنوز فرا نرسیده درصورتش نمایاناست که مبادا برف زمستانی روی میوه ها و نهالهای کوچک او بنشیند و زحمت یکساله او را بر باد دهد .

عدم نظارت دولت، دست درازی دلال ها و بیچارگی باغداران گیلانی

قدس آنلاین- گروه استان ها- نرجس غلامپور: ابتدای باغ درختان بی برگ و بی میوه حکایت از گرمای تابستان امسال کمبود آب ،و تشنگی زمین را داشت که بیشتر نهال ها را خشک کرده بود .

باغدار روستای سرولات اینگونه شروع می کند: هیچگونه درآمد دیگری ندارم و خرج و هزینه های خودم در نمی آید و این باغ باید در برداشت محصول مرکبات آبروی مرا پیش مردم بخرد تا بدهی آنها را پرداخت نمایم  وشرمنده آنها نشوم .

عنایت تقی پور این باغدار سرولاتی ادامه میدهد :تمام کار های مربوط به باغبانی ازآبیاری، شخم ،هرس و پیوند گرفته تا سمپاشی را خودم دستی انجام میدهم واگر به کارگر بسپارم همین سود اندک هم نصیب من نمیشود .و خرج و مخارج زندگی من در نمی آید .با همین کار سخت باغداری فرزندانم را به مدرسه فرستادم هزینه سنگین دانشگاه انها را پرداخت کردم و حالا فرزندانم لیسانس وفوق لیسانس مهندسی مسکن و شهرسازی گرفته اند و در خانه بیکار نشسته اند.

باغدارسرولاتی دور زمین های خود را از ترس خوک هایی که شبانه از ارتفاعات به باغ خسارت میزند محصور کرده بود و میگوید برای محصور کردن این باغ امسال ۱۵ میلیون هزینه کرده ام .

مرکبات درجه یک را کیلویی ۶۰۰ تومان به دلال میفروشم

این باغدارگفت :از ۵ هکتار باغ ۴ تن محصول برداشت میکنم و دلال می آید و محصولاتم را درختی و چکی خریداری میکند و من هم از ترس برف برای شب عید محصولات درجه یک را کیلویی ۶۰۰ تومان پیش فروش میکنم .

وی گفت :شرایط انبار داری محصول برای ما مهیا نیست و سال گذشته ۱۰۰ جعبه پرتقال را برای شب عید در انبار گذاشتم و ۳۰ جعبه کاملا دور ریز داشتم .

در حالیکه حبیب جهانساز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از خسارت جدی وارد نشدن محصولات مرکبات سال گذشته بخاطر بارش برف سخن میگوید که داستان حکایت از امری دیگر دارد...

برف به محصولات ما خسارت زد

تقی پوردر این باره به خبرنگار ما گفت :برف سال ۸۶ و برف سال گذشته خسارات زیادی برای ما متحمل کرد و نهال هایی که ۵ ساله بودند و وقت میوه اوری انها نزدیک بود همه زیر برف رفتند و خسارات هنگفتی را به باغهای ما وارد کردند و از جهادکشاورزی هیچ گونه حمایتی نشدیم .

وی ادامه داد :من یک باغدار ساده هستم و ۴ سر عائله دارم و تمام مواد غذایی مورد نیاز خانواده خود از صیفی جات گرفته تا مرغ محلی را خودم پرورش می دهمو مصرف میکنیم و هیچ چیز از بیرون تهیه نمیکنیم.

جهاد کشاورزی برای خرید مرکبات ازباغداران پول نقد بدهد

وی در خصوص فروش محصولاتشان به سازمان جهادکشاورزی گفت : جهادکشاورزی برای خرید مرکبات شرط میگذارد و میگوید باید پرتقال ها  یکدست و درشت باشند یا نارنج و لیمو نمیخواهیم. واول محصول را در انبارمیگذاریم و بعدا پول شما را میدهیم .انگار نمیدانند کشاورز گرفتار است و بیرون تعهد دارد و باید با پول همین محصول به تعهدات خود عمل کند و از ترس اینکه پول محصول را دیر به ما بدهند قبول نمیکنیم در حالیکه اگرجهادکشاورزی پول نقد به ما بدهد باغداران میوه هایشان را به آنها میفروشند.

بیمه کشاورزی به بهانه های مختلف تاوان نمیدهد

وی در خصوص بیمه کشاورزی گفت : بیمه به داد باغدار نمیرسد سال گذشته که محصولاتم را بیمه کرده بودم بیمه به بهانه های مختلف که باید زودترباغهایتان را بیمه میکردید از پرداخت خسارت سرباز زد و امسال نیز باغهای خود را بیمه نکرده ام چون در هر صورت فرقی نمیکند و فقط ۲۰۰ هزار تومان باید بیخود حق بیمه هزینه کنم .

دلال امان نمیدهد که محصولات خودمان را مستقیم دست مصرف کننده برسانیم

باغدار سرولاتی در خصوص فروش محصولات خود در بازار گفت: ما باغداران این منطقه بازارمخصوصی نداریم که مستقیما" محصول خود را به دست مصرف کننده برسانیم و درشالی بازار هم دلال به ما امان نمیدهند وانگار همه با هم هماهنگ هستند و اگر یک دلالی قیمت ۳۰۰ تومان روی پرتقال بگذارد همه همان قیمت را میدهند و اصلا نمیگذارند خودمان محصول را مستقیم به دست مردم دهیم و ما هم بخاطر هزینه ایاب و ذهاب و حمل بارهمان روز ترجیح میدهیم بار ان روز را به دلال بفروشیم .

در باغهای سرولات شهرک سازی شده است

باغدارسرولاتی آهی کشید و گفت: بیشتر باغداران این منطقه باغهای خود را به دلیل اینکه درامدی ندارند و حتی در طول یکسال هزینه های کود و سم خود را در نمی آورند به دلالان متری ۱۰۰هزار تومان میفروشند و همان دلالان زمین را دست به دست به افراد خارج از استان متری ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسانند و بر روی باغهای اجدادی ما شهرک سازی میکنند و انگار هیچ مسئولی نیست که نظارتی داشته باشد .

کود را آزاد خریداری میکنیم

وی گفت :من کود را به صورت آزاد هر کیسه ای ۷۰ هزار تومان خریداری میکنم و برای باغ خودم به ۲ تن کود نیازمندم و اداره جهادکشاورزی هم هیچ حمایتی نمیکند.

آفت مینوز بلای جان باغهای مرکبات

تقی پوردر خصوص آفت مینوز که به جان بعضی از درختان باغش افتاده بود گفت : از سال ۸۰ به بعد این بیماری به جان باغهای ما افتاد که از گرما هوا حشره ای که به برگ نهال میچسبد و مثل عسل میشود و درخت را میخورد و بر ای مبارزه با این آفت پانزدهم هر ماه باید سم پاشی شود اما قدرت خرید سم اتیون هر لیتری ۳۵ هزار تومان است را ندارم و ناچارم سالی یکبار این سم را بزنم

به حرف وام های ۴ درصدی ؛ در عمل وام ۱۵ درصدی

وی گفت: در سال ۸۶ بخاطر خسارتی که برف به باغهای ما وارد کرد قرار شد ۲ میلیون تومان وام بلاعوض به ما بدهند اما همان ۲ میلیون تومان بلاعوض به بازپرداخت ۵ میلیونی تبدیل شد و مدام به ما به اخطار میدادند به ازای هر روز تاخیر دراقساط   ۵درصد سود اضافه خواهد شد وهنوزهم ۵۰۰ هزار تومان بدهکار بانک می باشم .

وی ادامه داد :اگر وامی برای باغ خود بگیرم اول به ما میگویند ۴ درصدی است بعد در عمل ۱۵ درصد سود از باغدار میگیرند و یک وام ۲۰ میلیونی را باید در ۲۸ میلیون بازپرداخت کنیم.

درختان مانند انسانها حق حیات دارند

وی میگوید :باغداری پرهزینه است اکنون ۵ هکتارباغهای من نیاز به شخم دارد واگر کارگر با موتور شخم بزند باید ۱ میلیون تومان دستمزد پرداخت کنم .  مجبورم به این درختان رسیدگی کنم و الا سال بعد محصولی نمیدهد و این درختان مثل انسانها حق حیات دارند و اگر متوجه آنها نباشم  من را نفرین میکنند.

هزاران متر باغهای سرولات زیر فشار قوی

باغدار گفت: هزاران متر از باغهای این منطقه زیر فشار قوی هستند در گذشته وعده هایی که به ما در خصوص روشنایی داده بودند محقق نشد و اشعه فشار قوی برای میوه ها ضرر دارد و اگر باران و رعد و برق هم بزند سریع باید باغ را ترک کنیم که مبادا برق ما را بگیرد.از باغ شخصی من استفاده میکنند و هیچ پولی هم به ما نمی دهند و هیچ گونه ساخت و سازی نمیتوانیم در این مکان به علت فشار قوی انجام دهیم .

آبیاری در تابستان مشکلات باغداران

وی درخصوص مشکلات ابیاری باغهای خود در تابستان اشاره کرد و افزود :در تابستان مشکلات ما زیاد است کشاورزان تا زمانی که شالیزارهای آنان به آب نیاز دارند اجازه نمیدهند که باغهای خود را آبیاری کنیم  وبرای داشتن محصول خوب و جلوگیری از آفت ،آبیاری در تابستان برای باغهای ما بسیار ضروری است و اکنون برای زدن یک چاه باید ۵ میلیون تومان هزینه کنم که قدرت پرداخت این هزینه را ندارم .

حرف اخر :

راه کوتاه کردن دست دلالان و واسطه های متعدد و دست به دست شدن محصولات کشاورزی؛  اولا" ورود و تشکیل اتحادیه ها و تعاونی باغداران است تا ارزش افزوده ناشی از تجارت بازار نیز به نوعی به باغداران برسد و ثانیا"  جهاد کشاورزی در قالب خرید توافقی یا تضمینی مجوز های کشاورزان را حمایت کند  این مطلب همت دولت را میطلبد که از قشر مظلوم و رنج کشیده کشاورزان و باغدارن حمایت کند تا آنها هم با حمایت دولت برای تولید محصولات بهتر و باکیفت دلخوش باشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.