چندی پیش رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به تسنیم گفته بود که شانزده بندِ سند ۲۰۳۰ در سکوت پیگیری می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان که به ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاها تأکید می‌کرده، یادآور شده بود: در ماجرای سند۲۰۳۰ شاید مطلع باشید که این سند، هفده بند دارد و فقط یکی از آن‌ها درباره «آموزش» است، که این بند به‌خاطر موجی که در جامعه ایجاد شد، تا حدّی کنترل شده، درحالی‌که الان شانزده بندِ دیگرش در سکوت دارد پیگیری می‌شود.

هیچ سندی درباره اجرای سند ۲۰۳۰ به مجلس نرسیده است

قدس آنلاین- چندی پیش رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به تسنیم گفته بود که شانزده بندِ سند ۲۰۳۰ در سکوت پیگیری می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان که به ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاها تأکید می‌کرده، یادآور شده بود: در ماجرای سند ۲۰۳۰ شاید مطلع باشید که این سند، هفده بند دارد و فقط یکی از آن‌ها درباره «آموزش» است، که این بند به‌خاطر موجی که در جامعه ایجاد شد، تا حدّی کنترل شده، درحالی‌که الان شانزده بندِ دیگرش در سکوت دارد پیگیری می‌شود.

درحالی این ادعا مطرح شد که پس از مدتی منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی‌کشور هم اعلام کرد که براساس گزارش‌های غیررسمی‌ در برخی از بخش‌ها، سند آموزش ۲۰۳۰ هنوز به‌طور کامل متوقف نشده است.

تلاش ما برای گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدیان برای بررسی دقیق ماجرا و این‌که آیا مستنداتی از اجرای ۱۶ بند دیگر سند ۲۰۳۰ وجود دارد یا خیر، بی‌نتیجه ماند. از این‌رو به‌سراغ چندنفر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس که مسئولیت نظارت بر این ماجرا را برعهده دارند رفتیم تا ماجرا را زبان آنان جویا شویم.

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این‌باره می‌گوید: نقل‌قول‌هایی به ما شده، ولی هنوز مستنداتی در این‌باره به ما نرسیده است.

او ادامه می‌دهد: واقعیت این است که جای نگرانی وجود دارد و نگرانی‌ها بسیار جدی است، بنابراین اگر کسانی‌که اسنادی در این‌باره دارند، مستندات را به کمیسیون آموزش مجلس بدهند، حتماً برخورد قانونی خواهیم کرد، چون سند ۲۰۳۰، معضلاتی جدی را برای کشور ایجاد خواهد کرد، ضمن این‌که بعد از نهی صریح رهبر معظم انقلاب، اگر این اتفاق افتاده باشد از ابزارهای قانونی مجلس برای برخورد قانونی استفاده خواهیم کرد. سلیمی ‌تأکید می‌کند: تاکنون گزارش مستندی در این‌باره به‌دست ما نرسیده است.

 شاید اطلاعات برخی بیشتر باشد

محمد قمی، دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس هم به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی رهبر معظم انقلاب گفتند که این موضوع منتفی است و رئیس جمهور هم توقف آن را اجرایی کرده است، به‌نظر نمی‌رسد کسی این سند را پیگیری کند. سند ۲۰۳۰ دیگر وجود ندارد و همه می‌گویند که از دستور خارج شده و پرونده آن بسته شده است، بنابراین بعید به‌نظر می‌رسد که اجرا شود.

او با بیان این‌که اجرای این سند به‌معنای مخالفت صریح با دستور رهبر معظم انقلاب است، تأکید می‌کند: اساس این ماجرا بنا به دستور رهبری، منتفی و پرونده آن کاملاً بسته شده است، ضمن این‌که هیچ گزارشی هم در این‌باره به‌دست ما نرسیده است، مگر این‌که اطلاعات برخی در این‌باره بیشتر باشد.

قمی‌ یادآور می‌شود: البته ممکن است شرایط مشترکی در دانشگاه وجود داشته باشد که فکر کنند مربوط به سند ۲۰۳۰ است، درحالی‌که اجرای سند ۲۰۳۰ کاملاً متوقف شده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس هم در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: هیچ گزارشی در این‌باره نداشتیم. وزرای وزارتخانه‌های مربوطه هم مسئول اجرای قانون‌اند و در آخرین جلسات، پرونده سند ۲۰۳۰ بسته شد.

میرحمایت میرزاده ادامه می‌دهد: در این‌باره نه چیزی شنیده‌ایم، نه نامه و گزارشی به دستمان رسیده و نه چیزی دیده‌ایم، ضمن این‌که مسئولان دولت پایبند به قانون‌اند و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این‌باره روشن بوده و فصل‌الخطابی است که ماجرا تمام شود.

او تأکید می‌کند: کسانی‌که ادعا کرده‌اند چنین چیزی در دانشگاه‌ها وجود دارد، مستنداتشان را ارائه کنند تا مجلس پیگیری کند. تاکنون گزارشی از دانشگاه‌ها در این‌باره به‌دست ما نرسیده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.