زاهدان- سفال کلپورگان در دنیا نظیر ندارد چراکه یک قطعه موزه‌ای و مربوط به دوران پیشاچرخ است که شیوه ساخت آن از هزاران سال پیش تاکنون دست‌نخورده باقی‌مانده است.

هنر ۷ هزارساله سیستان و بلوچستان جان می‌گیرد

قدس انلاین-گروه استان ها: کلپورگان نام روستایی در ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان و نزدیک مرز پاکستان است.

سفال کلپورگان را در هیچ کجای جهان نمی‌توان یافت، چراکه در ساخت این سفال، به‌هیچ‌عنوان از چرخ استفاده نمی‌شود و روش ساخت آن از هزاران سال پیش تاکنون تغییر نکرده است.

خبرهای خوش

این روزها بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ثبت جهانی روستای «کلپورگان» سراوان را باید به فال نیک گرفت و منتظر شکوفایی این هنر برگرفته از خاک بود.

سفال کلپورگان را در هیچ کجای جهان نمی‌توان یافت، چرا که در ساخت این سفال، به هیچ عنوان از چرخ استفاده نمی‌شودکامبیز مشتاق گوهری با اشاره به ثبت جهانی‌شدن روستای کلپورگان سراوان اظهار می‌کند: این اقدام گام مهمی برای معرفی این روستا به جهانیان است که قطعاً زمینه حضور مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را فراهم می‌کند.

وی درباره خصوصیات منحصربه‌فرد این سفال می‌گوید: سفال کلپورگان مشخصات منحصربه‌فردی دارد که ازجمله آن می‌توان به قدمت ۷ هزارساله آن و اینکه چرخ در ساخت آن به کار نمی‌رود اشاره کرد.

 وی ادامه می‌دهد: تمام مراحل ساخت این سفال را زنان انجام می‌دهند و از ویژگی دیگر سفال «کلپورگان» این است که طرح‌ها و نقش‌های آن انتزاعی است و سینه‌به‌سینه منتقل‌شده و این ویژگی‌ها یک ممیزه برای سفال کلپورگان به‌حساب می‌آید که به ثبت جهانی آن کمک کرده است.

وی می‌گوید: امیدواریم این روستا به‌عنوان قطب گردشگری و محل جذب گردشگران خارجی و داخلی مطرح شود.

هفتم آذرماه سال جاری شاهد برگزاری مراسم ثبت جهانی در این روستا بودیم تا شاید این مهم بستر رشد و توسعه این هنر را بیش از این در منطقه گسترش دهد.

دومین موزه جهان رخ می‌نماید

این روزها مردمان روستای محروم کلپورگان شاهد اقدامات و خبرهای امیدوارکننده‌ای هستند ازجمله برپایی تورهایی حامل سفالگران کشور که به‌طور حتم در زنده نگاه‌داشتن و معرفی بیشتر این هنر کمک می‌کند.

در همین رابطه «سترام دلواری» یکی از فعالان اقتصادی در حوزه صنایع‌دستی با اشاره به صادرات سفال کلپورگان گفت: جامعه ایرانی قدرت خرید این صنایع‌دستی را نداشت به همین خاطر ما راه را بر بازار داخلی بستیم.

وی از راه‌اندازی ۶۰ خانه کارآفرینی در سطح استان سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد و می‌گوید: ما باهدف جلوگیری از محصور ماندن صنایع‌دستی تولیدشده در مناطق دورافتاده تصمیم گرفته‌ایم تا ۶۰ خانه کارآفرینی در استان شکل دهیم که در حال حاضر ۸ خانه با ۲۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند.

این فعال در حوزه صنایع‌دستی، سفال کلپورگان را یک برند جهانی و دومین موزه زنده دنیا دانست و افزود: این سفال، اولین موزه زنده کشور و دومین در دنیاست چون سبک تولید سفال کلپورگان به ۷۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد و یک هنر موروثی است و از مادران به دختران رسیده است.

دلواری به دیگر ویژگی‌های سفال کلپورگان اشاره و بیان کرد: این سفال، خودرنگ است اما به خاطر اکسید آهنی که در خاک آن وجود دارد بعد ۷۲ ساعت و در حرارت ۹۷۰ تا ۱۲۰۰ درجه به رنگ قرمز درمی‌آید. نقوش به‌کاررفته در این سفال، برگرفته از عناصر طبیعت و همچنین زاده تخیل زنان منطقه است. همچنین در این سفال از رنگ‌های طبیعی که از سنگ منگنز به دست می‌آید استفاده می‌شود.

به گفته قیمت لیوان ۸۰۰ تومان بوده که به ۱۵ هزار و کوزه از  ۸ هزاری به ۹۰ هزار تومان رسیده تا مخاطب داخلی توان خرید این نوع سفال را نداشته باشد و راه برای عرضه خارجی باز شود.

پیش‌فروش سفال کلپورگان

دلواری با اشاره به این‌که سفال کلپورگان تا سال۹۷ پیش‌فروش شده گفت: جامعه ایرانی قدرت خرید نداشت به همین خاطر ما راه را بر بازار داخلی بستیم؛ اتفاقی که افتاد این بود که کار، خودبه‌خود ارزش پیدا کرد. الان علاوه‌بر کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا سه کشور دیگر هم متقاضی هستند تا خریدار سفال کلپورگان باشند اما ما محصول نداریم تا در اختیارشان بگذاریم.

این فعال در حوزه اقتصاد صنایع‌دستی به این که توان جذب ۱۵۰ هنرمند سفالگر وجود دارد، اشاره و بیان کرد: ما توان جذب ۱۵۰ نفر را داریم. اما حداقل زمانی که یک نفر باید به آموزش سفالگری اختصاص دهد تا آنچه تولید می‌کند،  قابلیت ارائه در بازار را داشته باشد، هشت ماه است.

وی می گوید: موزه سفال کلپورگان، سال  ۱۳۵۲ به همت ماه منیر جهانبانی و در ۳۸۰۰ متر مربع ساخته شد. از ان زمان تاکنون این موزه  دست نخورد مانده دریغ از یک تانکر آب؛ یک میز و صندلی؛ وقتی حال و روز تمدن ۷۰۰۰ ساله این است چه برسد به باقی رشته‌های صنایع دستی!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.