اهواز_ مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: یک سوم از مدارس استان در شرایط فعلی تخریبی هستند.

یک سوم مدارس خوزستان در شرایط تخریبی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در نشست خبری نوزدهمین مانور سراسری زلزله وایمنی مدارس که صبح سه شنبه در سالن جلسات مدیریت بحران استان خوزستان برگزار شد، مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به اینکه ۳۰درصد از مدارس استان در شرایط فعلی تخریبی هستند بیان کرد: اگر در استان خوزستان زلزله ای مانند کرمانشاه اتفاق بیافتد و در زمان حضور دانش آموزان در مدرسه باشد حادثه ناگواری اتفاق می‌افتد.
محمد تقی زاده هشدار داد: مسئولین باید بدانند که شرایط مدارس خوزستان شرایط خوبی نیست و نه تنها هیچگونه منابع مالی برای بازسازی آنها وجود ندارد بلکه هیچ اعتباری هم برای تعمیر نداریم، این مسئله ای است که به طور جدی در استان باید به آنها پرداخته شود، مسئولین ما باید توجه جدی به این مسئله داشته باشند و بحث کیفی سازی مدارس را باید در اولویت اول قرار دهند.
وی افزود: در سال جدید تحصیلی آموزش‌های توسط حوزه معاونت پرورشی صورت گرفت که این آموزش‌های ضمن خدمت در بحث زلزله به خوبی دنبال شد اما مسئله اینجاست که ما منابع مالی کافی نداریم تا آموزش داشته باشیم این آموزش ها برای دانش آموزان به خصوص خانواده های آنها لازم است، حدود یک میلیون دانش‌آموز داریم که اگر اکثر آنها را تحت پوشش قرار دهیم، آسیبها و چالشهای ما کاهش پیدا می کنند.

تقی زاده با بیان اینکه ۸ نفر از همکاران فرهنگی و ۳۰ دانش آموز جان خود را در زلزله کرمانشاه از دست داده اند عنوان کرد: کار برای کمک به کرمانشاه در خوزستان از آموزش و پرورش شروع شد کمک های نقدی از کارکنان حدود ۷۰ هزار کارمند دریافت شد که صرفاً برای تعمیر و بازسازی مسکن فرهنگیان آسیب دیده در استان کرمانشاه است.
محمد تقی زاده با اعلام اینکه قرار است این کمک از آذر ماه حقوق فرهنگیان کسر شود گفت: با برآورد انجام شده بیش از یک میلیارد تومان برای کمک به آسیب دیدگان فرهنگی فراهم می شود.
وی  با اشاره به اینکه در حوادث تامین طبیعی همواره در آسیب هستیم اظهار کرد: ایران یک سرزمین حادثه خیز به ویژه در بحث زلزله است که از دو جهت می‌توان به این مسئله ورود کرد، زیرساخت‌ها که همان سخت افزار ها هستند و فرهنگ سازی که نرم‌افزار هست.

۴ بحران شدید در استان داریم
در ادامه این نشست مدیریت بحران استان خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان از بحران‌های زیادی رنج می‌برد گفت: ما ۴ بحران شدید در استان داریم که بالفعل هستند، مثل ریزگردها، آتش سوزی، زلزله و سیل آب، حوادث کوچکی هم هست که در جای خود قابل بررسی است.
کیامرث حاجی زاده اظهار کرد: استان خوزستان با خصوصیات از جمله پهنه جغرافیایی بزرگ، ۵ نوع آب و هوا متفاوت، مشکلات اقلیمی «که در سال گذشته باعث شد افزایش دمایی که در ۴ دهه اخیر بی سابقه بوده را داشته باشیم» وضعیت نامناسب زیر ساخت های استان، جمعیت زیاد؛ تعداد وسیع شهرستان‌ها و بخش‌ها و روستاها، شرایط اقلیمی و وجود صنایع بزرگ شرایط ویژه ای دارد.

مقابله با زلزله باید در حد استان باشد
وی با بیان اینکه هر آنچه کشور ایران با آن اداره می شود خاستگاهش خوزستان است، گفت: ما باید به عنوان استان بزرگ آمادگی این را داشته باشیم و نباید با شهرهای دیگر مقایسه شویم، استان خوزستان از لحاظ وسعت و جغرافیایی خود یک کشور است و دین خود را نیز به ایران ادا کرده و همه نشانگر این است که استان ویژه‌ای است و مسئولین باید ویژه با آن برخورد کنند.
وی افزود: اگر زلزله با این شدت جمعیت و گستردگی به خوزستان بیاید کار سختی پیش رو داریم باید در حد و اندازه استان برای آمادگی با بحران را داشته باشیم. سازمان ها و دستگاه های ما باید سالن مدیریت بحران داشته باشند، بنابراین باید دستگاه‌های امدادی حتی اقلام را برای بحران ذخیره کنند.

حاجی زاده اظهار کرد: مسئولین محترم نسبت به تجهیز ناوگان امداد در سطح سالن اقدام کنند. در سال گذشته فهمیدیم که ایستگاه تصفیه خانه آب ما مجهز به ژنراتور نیست، این یک غفلت و سوء تدبیر است.
وی با اعلام اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به وزارت خانه سازمانهای مربوطه مراجعه و بر اساس مصوبات دولت تقاضای سهمیه اعتباری خود را داشته باشند، تاکید کرد: اعتبارات استانی و ملی مشخص است و باید با پیگیری اجرا شود.
وی اضافه کرد: ما پاسخگوی عملکرد ناصحیح بعضی مدیران می‌شویم و این پذیرفتنی نیست مسئولیت را کسانی که پیگیری نمی کنند باید بپذیرند مسئولینی که شعار میدهند ما چه کرده‌ایم خودشان چه کار کرده اند؟ وظیفه ما نظارت است و اجرایی نیست.

ریزگردها بیش از ۱۱ سال مهمان خوزستان هستند
این مسئول در مورد ریزگردها هم گفت: ریزگردها بیش از ۱۱ سال است آمده اند، در استان صاحب خانه شده‌اند که علاوه بر خشکسالی و زیست محیطی و... نتیجه برخی از کارهای غیر کارشناسی ماست.
حاجی زاده یاد آور شد: ما ۱۰  هزار هکتار از اراضی عمومی هورالعظیم را تبدیل به کانون فوق حاد تبدیل کرده ایم. البته در حال حاضر هوالعظیم آبگیری شده و حوزه ۳و ۴ آن به راه افتاده بعد از بهمن نظام و دولت به جد برای ریزگردها وارد عمل شدیم و شناسایی ریزگردها در همین سه سال توسط زمین شناسان انجام شد.
 وی باتاکید بر اینکه ما نمی توانیم با غیر موجه نشان دادن مسئولین استانی کارهای خودمان را توجیه کنیم، اظهار کرد:  این کار بیشتر بر طبل مهاجرت استان می کوبد، برای زیر سوال بردن دولت ها باید اهتمام داشته باشیم، استان خوزستان از این موارد ضربه خورده است.
حاجی زاده گفت: هر موقعیت نیروی بومی را بالا می یاد متاسفانه شروع به برجسته کردن نقاط ضعف آن نیرو می کنیم، نمی توانیم برمدار تعامل و مطالبه‌گری گام برداریم.
وی با اطلاع از اینکه شمال و شمال غرب به خوزستان در مدار زلزله زمین هستند بیان کرد: پریروز منطقه سارند دزفول با ۴ ریشتر لرزیده، و زلزله در استان و طی زمین لرزه های متعدد نشان می دهد باید در بحث پیشگیری خوب عمل کنیم.
وی در بحث ایمن‌سازی مدارس میگویند مدارس محل تجمع تعداد زیادی از افراد است و نسل نو که نسل جوان در آن فعالیت می کنند و آینده ساز جمع جهان است و موتور متحرکی هر جامعه حساب می شود در مدارس هستند پس باید مدارس ما تقویت شوند.
 حاجی زاده تصریح کرد: در استان مجمع امور خیرین جزو برترین های کشور هستند و ما باید آنها را به سمت بازسازی مدارس سوق دهیم.
وی ابزار مدیریت بحران را هواشناسی، برای پیش بینی پدیده ها و محیط زیست، برای میزان غلظت ذرات دانست و تاکید کرد: وقتی هواشناسی می‌گوید پدیده‌ای قابل پیش‌بینی نیست و ما نتوانستیم آن را پیش بینی کنیم چگونه ما می توانیم اقدام به تعطیلی مدارس و شهر کنیم به جای اینکه بنویسید ستاد بحران کجاست؟

وی خبر از اعتبار شش میلیاردی استانداری به هواشناسی می‌دهد و می‌گوید: هواشناسی کشور باید بدانند استان خوزستان موقیت ویژه ای دارد و باید به جد مشکلات آن پیگیری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.