زاهدان- مدیر پروژه منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته پیش بینی می‌شود لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان با ۷ منطقه آزاد دیگر ظرف یک ماه آینده به صحن علنی مجلس برود که امیدواریم رأی موافق نمایندگان را جذب کند.

لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان تا یک ماه آینده به صحن علنی مجلس می رسد

به گزارش قدس آنلاین، منصور حجازی‌نیا امروز در کنفرانس مطبوعاتی با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار داشت: طبق نظر بسیاری از کارشناسان تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان می‌تواند به عنوان نسخه نجات مردم سیستان از شرایط بحرانی فعلی باشد.

وی افزود: پروژه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان از حدود ۳ سال پیش با فاز مطالعه آغاز شد و لایحه آن تاکنون در ۲ مرحله در کنار چند منطقه آزاد دیگر به صحن علنی مجلس رفته که به دلایلی رأی نیاورده و تصویب نشده اما در حال حاضر بررسی لایحه آن در کنار کمیسیون‌های فرعی مجلس انجام شده و نظر مثبت آنها اعلام شده و باید در روزهای آینده به کمیسیون‌های اصلی برود تا پس از جمع‌بندی نهایی وارد صحن علنی شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می شود لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان در کنار ۷ منطقه آزاد دیگر حداکثر طی یک ماه آینده به صحن علنی مجلس برود و با توجه به نظر مثبت کمیسیون‌ها روی این لایحه امیدواریم تا رأی موافق نمایندگان را جذب کند.

حجازی‌نیا بیان کرد: آخرین کمیسیونی که لایحه ایجاد ۸ مناطقه آزاد از جمله منطقه آزاد سیستان را بررسی کرده، کمیسیون شوراها بوده که در روزهای اخیر نظر موافق خود را اعلام کرده است.

مدیر پروژه منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان خاطرنشان کرد: طبق مطالعات و نقشه‌های در نظر گرفته شده برای ایجاد منطقه آزاد سیستان، این منطقه تنها منطقه‌ای در میان ۸ منطقه آزاد در نظر گرفته شده است که در حال حاضر بخشی از زیرساخت‌های آن از جمله تعدادی مجتمع مسکونی، پاسگاه، پمپ بنزین، پایانه مرزی و یک پل مرزی در محدوده آن آماده است و به همین علت پیش از این تمام تلاش ما بر این بود که به عنوان لایحه جداگانه به مجلس برود که متأسفانه عملی نشد.

وی افزود: منطقه آزاد سیستان در ۳ قطعه جداگانه با مجموع مساحت ۲۸ هزار هکتار در نظر گرفته شده و با تجه به اینکه مجلس حداکثر مساحت ۳۰ هزار هکتار را برای مناطق آزاد در نظر گرفته، از این قاعده پیروی می‌کند. ۳ قطعه منطقه آزاد سیستان شامل یک قطعه از "شهر سوخته" تا "دشت لوتک"، یک قطعه در محدوده پایانه مرزی "میلک" و یک قطعه از میلک به طرف منطقه "نیاتک" است که اکثر زمین‌های این ۳ قطعه از اراضی ملی است.

وی اظهار داشت: افغانستان در سال ۹۵ حدود ۲۵ میلیارد دلار واردات داشته که تنها ۳ میلیارد دلار آن از طریق ایران تامین شده و ۲۰۰ میلیون دلار از مجموع این میزان از طریق پایانه مرزی "میلک" در منطقه سیستان منتقل شده که اگر منطقه آزاد تصویب شود این رقم می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد و به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در سیستان کمک بزرگی بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.