تربت جام- یکی از ارکان توسعه در هر جامعه ای دانشگاه می باشد و شهرستان تربت جام با داشتن ۶ دانشگاه عالی با رویکردهای به ظاهر متفاوت هنوز نتوانسته اند مسیر توسعه و پیشرفت را برای منطقه به ارمغان آورند و یکی از دانشگاه هایی که نقش بسزایی در شکوفایی پتانسیل های منطقه با حضور ۶ ساله اش داشته تنها دانشگاه دولتی مجتمع عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام است.

رنج دانشگاه دولتی تربت جام از مستاجری

به گزارش قدس آنلاین، مجتمع عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام به عنوان تنها دانشکده دولتی تربت جام در حال حاضر ۶ سال از تاسیس آن گذشته اما علی رغم روند صعودی برای جذب دانشجو در بین دانشگاه های تربت جام توانسته به عنوان یک دانشگاه متفاوت به جهت پرورش بنیه علمی گام بردارد، اما مشکلات موجود همچون استیجاری بودن در راه این دانشگاه باعث شده است از لحاظ مکانی و محیطی رشد چندانی پیدا نکند.

از این رو گفتگویی با محمد ناصر مدودی ریاست مجتمع عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام به مناسبت ششمین سالگرد این دانشگاه انجام شده است که باهم می خوانیم.

دانشگاه چه هدفی را دنبال می کند و از چه سالی این دانشگاه تاسیس شد؟

از  سال ۱۳۹۰این دانشگاه با هدف تربیت نیروی انسانی و و استفاده از صحیح از پنانسیل های کشاورزی در تربت جام تاسیس شد و خوشبختانه توانسته است اسن دانشگاه گام های مهمی برای توسعه کشاورزی بردارد هرچند این دانشگاه نوپا بوده اما آینده آموزش عالی منطقه خواهد شد.

 وضعیت دانشجو در این مجتمع عالی چگونه است؟

این مجتمع عالی در اولین سال شروع با ۵۲دانشجو در سه رشته شروع به کار کرد و در حال حاضر در ۹ رشته و ۷۷۰ دانشجو در رشته های مختلف کشاورزی، علوم دامی و زراعی دانشجو تربیت می کند وروند روبه رشدی تاکنون داشته و هرچند این دانشگاه موفقیت هایی هم در زمینه های پژوهشی داشته است.

امکانات دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها منطقه چگونه است؟

کتابخانه مجهز، سلف سرویس، کلاسهای هوشمند و آزمایشگاه مجهز قوی داریم اما نمی توانیم خودمان را با دانشگاههای مادرهمچون فردوسی مقایسه کنیم هرچند دانشگاه از نظر فضا و برخی امکانات آزمایشگاهی از دیگر مراکز عالی شهرستان جلوتر است ما حتی یک وجب مستغلات  نداشته بیشتر امکانات فیزیکی دانشگاه بصورت استجاری اداره می شود که این مشکل می تواند در دراز مدت به روند مطلوب آموزشی تاثیر گذار باشد.  

 هزینه های استیجاری دانشگاه در چه وضعیتی قرار دارد؟

در ماه حدود ۲۴۰میلیون تو مان صرف هزینه های استجاری دانشگاه می شود و در حقیقت خود دانشگاه مستغلات ملکی ندارد و همین مورد آینده دانشگاه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و باعث شده است نتوانیم موافقت اصولی دانشگاه را قطعی کنیم.

  مهمترین چالش پیش روی دانشگاه دولتی تربت جام چیست؟

استیجاری بودن این دانشگاه می باشد وعلی رغم تعهدات دولتی مبنی بر واگذاری سایت ۹۷هکتاری زمین از سوی منابع طبیعی الان این واگذاری از سوی دفتر حقوقی ریاست جمهوری  ولازم نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی رایزنی های مربوطه را انجام دهد تا با انتقال سند دانشگاه و همکاری خیرین این ساین دانشگاهی با تخصیص بودجه عمرانی حداقل به سرانجام برسد.

  آیا در حال حاضر دانشجویان با کمبود فضا مواجه نیستند؟

کمبود فضای فیزیکی در دانشگاه مشهود است و الان این دانشگاه از تمامی امکانات رابرای دانشجویان مهیا کرده است و از نقاط ضعف دانشگاه کمبود زمین و استیجاری بودن آن می باشد و متاسفانه بیشتر هزینه های صرف املاک استجاری می شود و لازم با همت مسئولین این دانشگاه که وضعیت خوبی در منطقه دارد با چالش های مذکور مواجه نشود.

 اعتبارات سالیانه دانشگاه چقدر است؟

حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان و با توجه به اینکه اهداف دانشگاه تغییر کشاورزی در منطقه است هرسال همایش کاربردی با وضوع مختلف خربزه و آب وکشاورزی برگزار می شود تا بتونیم با همت کشاورزان یک ((کشاورزی آینده)) را برای منطقه ایجاد کنیم.

رسالت دانشگاه به کدام سو حرکت می کند؟

رسالت دانشگاه افزایش دانش علمی همگام با مزیت های کشاورزی و منطقه ای خواهد بود و ما تلاش می کنیم به نظام عملی کشور نزدیک شویم وبا تفاهم های موجود مشکلات کشاورزان را رصد می کنیم تا توسعه اقتصادی را برای منطقه فراهم شود و حفظ گونه های گیاهی بومی همچون خربزه از دیگر فعالیت ها خواهد بود تا بتوانیم با کم آبی موجود گونه های مقاوم تری نسبت به شرایط امروز تولید نماییم.

  دانشگاه به سوی درآمدهای پایدار برنامه ریزی دارد؟

دقیقا ماهم برای خود کفایی و استفاده از دانشجویان در حال حاضر در دانشگاه آزمایشگاه مجهز کشاورزی ایجاد کرده ایم  حدود ۲ میلیارد تومان هزینه در برداشته واز سال آینده آزمایشگاه تشخیص زعفران مرغوب در این دانشگاه اجرایی خواهد شد که با توجه به سطح زیز کشت منطقه به زعفران می تواند برای دانشگاه هم مثمر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.