سنندج- استاندار کردستان با اشاره به اینکه ظلم مضاعفی به حوزه آب این استان شده و می شود، گفت: آب سد آزاد را دارند به همدان منتقل می کنند و من مخالفم چرا که شهرهای ما خود کمبود آب دارند

مخالف انتقال آب سد آزاد هستم/موانع اجرای اصل۴۴قانون بررسی شود

به گزارش قدس آنلاین، بهمن مرادنیا سه شنبه در ششمین جلسه شوراس برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه کردستان با داشتن مرز مشترک با کشور عراق از موقعیت استراتژیکی برخوردارد است، گفت: فراز و نشیب هایی که در اقلیم کردستان عراق ایجاد می شود همواره تاثیراتی بر استان ما هم داشته و دارد لذا مسئولان کشورباید نگاه حساسی به این منطقه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نمی توان فاصله ای بین اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران قائل شد، عنوان کرد: باید کاری کنیم که کردستان ایران مرکزیتی برای کردها باشد.

وی اظهارداشت: بی توجهی هایی به استان ما از گذشته شده که مقصر آن مسئولان بودند که همت و درایت لازم برای گرفتن اعتبارات بیشتر را نداشتند و گرنه حاکمیت و نظام همواره خواهان پیشرفت کردستان بوده وهستند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بیان کرد: می طلبد فاصله بین استان های برخوردار و کم برخوردار کشور کاهش پیدا کند که این مهم با شعار محقق نمی شود و یکی از مطالبات به حق مردم ما است.

مرادنیا با بیان اینکه ظلم مضاعفی در حوزه آب به کردستان شده است، افزود: چندین سد در خاک و از منابع آبی استان احداث شده ولی استان ما هیچ بهره ای از آب آن نمی برد.

وی اضافه کرد: آب سد آزاد را دارند به همدان منتقل می کنند که اختصاص آب این سد به شهرستان هایی از کردستان که با بحران آب مواجه هستند مطالبه مردم ما است.

وی با اشاره به اینکه درآمد سرانه مردم استان کردستان نصف میانگین کشوری است، افزود: اگر سطح اراضی آبی کشاورزی این استان به میزان میانگین کشوری افزایش پیدا کند تحول چشمگیری در سطح درآمد مردم این منطقه ایجاد می وشد.

استاندار کردستان اظهارداشت: استان ما چون صنعتی نیست بنابراین تمامی بخش های آن به ویژه بازار متاثر از تغییر وتحولات بخش کشاورزی است و به هر میزان کشاورزی تقویت شود شاهد رونق بازار هم خواهیم بود.

مرادنیا با اشاره به هزینه کرد چهار هزاریورویی در سال برای واردات گوشت قرمز در کشور، افزود: کردستان دارای مراتع بکری است که اگر تبصره ای در بودجه برای تولید گوشت قرمز و اعطای تسهیلات چهار درصدی مصوب شود، قطعا تولید این گوشت در کردستان بخش زیادی از نیاز واردات کشور را برطرف خواهد کرد.

وی بر بررسی موانع اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد و اظهارداشت: کردستان با واگذاری سه پروژه به بخش خصوصی جزو استان های برتر در این رابطه شده است با توجه به این نیاز به بررسی است که چه مسائلی مانع از واگذاری این پروژ ها به بخش خصوصی شدند.

استاندارکردستان افزود: در سفر سال ۹۴ رییس جمهور به کردستان وعده اختصاص ۸۳۰ میلیارد تومان در دو سال را دادند که تاکنون ۵۰ درصد آن هم تحقق پیدا نکرده است.

مرادنیا به پروژه نیمه تمامی که ۲۳ سال از آغاز کلنگ زنی آن در سنندج می گذرد اشاره کرد و گفت: این پروژه  مجموعه ورزشی در زمان سفر ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در سنندج کلنگ زنی شده و ورزشگاه ۶ هزار نفری آن نیز در سال ۸۳ آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیدند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.