سازمان ملل متحد هشدار داده است در صورتی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی محاصره یمن را پایان نداده و اجازه ورود کمک به این کشور را ندهد، میلیون‌ها یمنی طی سخت‌ترین قحطی جهان در دهه‌های اخیر جان خود را از دست خواهند داد.

بازی عربستان با جان میلیون‌ها یمنی  و انفعال سازمان ملل

قدس آنلاین- سازمان ملل متحد هشدار داده است در صورتی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی محاصره یمن را پایان نداده و اجازه ورود کمک به این کشور را ندهد، میلیون‌ها یمنی طی سخت‌ترین قحطی جهان در دهه‌های اخیر جان خود را از دست خواهند داد.
ائتلاف تحت رهبری عربستان که با انقلابیون حوثی در یمن می‌جنگند، پس از شلیک موشک بالستیک به سمت پایتخت عربستان، ریاض راه‌های هوایی، زمینی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.
مارک لاک وود، مدیر کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل، پس از گفت‌وگو با شورای امنیت سازمان ملل گفت: این کار بحران انسانی مصیبت باری که میلیون‌ها انسان را به مرز قحطی کشانده و باعث شیوع گسترده وبا شده است شدت خواهد بخشید.
لاک وود، که در ماه اکتبر از یمن بازدید کرده بود، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: به شورای امنیت گفتم که اگر محاصره برداشته نشود، یمن دچار قحطی خواهد شد.
وی افزود: این قحطی مانند آنچه اوایل امسال در سودان جنوبی دیدیم که ده‌ها هزار نفر را تحت تأثیر قرار داد، نخواهد بود. همچنین مانند قحطی سال ۲۰۱۱ سومالی که جان ۲۵۰ هزار نفر را گرفت نیز نخواهد بود. این بزرگ‌ترین قحطی خواهد بود که جهان در دهه‌های اخیر به خود دیده و میلیون‌ها قربانی خواهد داشت.

 پاسخ محافظه کارانه
علی‌رغم هشدار جدی لاک وود، شورای امنیت که حمله موشکی یمن را قویاً محکوم کرد، درخواست هیچ‌گونه اقدام فوری جهت رفع محاصره نداشته است!
سباستیانو کاردی، سفیر ایتالیا و رئیس فعلی شورای امنیت نگرانی خود را از «وضعیت نگران‌کننده انسانی در یمن» ابراز کرده و بر باز نگه داشتن تمام ورودی‌ها و فرودگاه‌های یمن تأکید کرد.
جیمز بیز، خبرنگار الجزیره در مرکز سازمان ملل در نیویورک گفت که پاسخ شورای امنیت «بسیار محافظه‌کارانه» به نظر می‌رسد.
او گفت: سخنان لاک وود که ماه گذشته از یمن بازدید کرده بود، بخشی از حقیقت یمن را به شورای امنیت نشان داد، ولی فعلاً شورای امنیت به جای انجام اقدامی جدی، پاسخ خود را با کلماتی بسیار محتاط انتخاب کرده است!
کریستین بکرل، محقق امور یمن در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «مدت زیادی گذشته است» از زمانی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل «بطور واضح و شفاف» به ائتلاف تحت رهبری عربستان گفته‌اند که در صورت ایجاد مانع در راه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه «عواقب سختی» در انتظار آنها خواهد بود.
بکرل گفت: مقامات دولتی کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه بطور کلی «نگرانی‌های گسترده‌ای» ابراز می‌کنند، اما هیچ واکنش واقعی در قبال آن ندارند! تنها ابراز نگرانی درباره قحطی در یمن برای ایالات متحده و انگلستان کافی نیست! در این موقعیت، همه چیز بسته به اعضای شورای امنیت خصوصاً اعضای همپیمان با عربستان سعودی است که از تمام برگ‌های برنده خود استفاده کنند تا عربستان و همپیمانانش را وادار کنند رویه‌ای که در این جنگ پیش گرفته است تغییر داده و راه دسترسی به کمک را مسدود نکنند.
یمن بیش از دو سال و نیم است که به دلیل جنگ در حال ویران شدن است. این جنگ پس از آن که انقلابیون که ظاهراً تحت حمایت ایران هستند پایتخت یمن، صنعا را اشغال کرده و منصور هادی را برکنار کردند، آغاز شد. در سال ۲۰۱۵ ائتلافی به رهبری عربستان سعودی برای جنگ با یمن تشکیل شد.
طبق اعلام سازمان ملل، بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را در این جنگ از دست داده و بیش از هفت میلیون نفر محتاج کمک‌های غذایی هستند. میلیون‌ها نفر دیگر دسترسی مناسب به امکانات درمانی، آب و بهداشت و سلامتی ندارند.
این کشور همچنین درگیر شیوع شدید وبا شده و تا ماه آوریل بیش از ۹۰۰ هزار مورد مشکوک به وبا گزارش شده است.

  موقعیت وحشتناک
لاک وود روز چهارشنبه با اعلام برنامه‌ای برای اقدام در ۵ محل از ائتلاف عربستان سعودی درخواست کرد تا آسمان یمن را برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه باز کند و اقداماتی انجام دهد تا دیگر وقفه‌ای در ارسال کمک‌ها ایجاد نشود.
او همچنان درخواست کرد توافقی جهت عزیمت کشتی کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان جهانی غذا به یمن صورت پذیرد، تمام لنگرگاه‌های یمن بازگشایی شود، مجوز ورود غذا، سوخت و امکانات دارویی به یمن داده شود و «کاهش دخالت» در مسیرهایی که «توسط سازمان ملل بازرسی شده و تحت مکانیزم بازرسی آنها به تأیید رسیده است» صورت پذیرد.
پیش از این و در روز چهارشنبه، ۱۵ بنگاه کمک‌های امدادرسانی، نگرانی جدی خود را از محاصره سعودی‌ها بیان کرده و خواستند تا فوراً اجازه ادامه عملیات‌های انسان دوستانه داده شود.
بستن تمام درگاه‌های زمینی و دریایی به این معناست که ارسال کمک‌های درمانی بسیار فوری و اضطراری متوقف شده که می‌تواند جان صدها هزار شهروند یمنی را در خطر قرار دهد.
عربستان سعودی اعلام کرده است که بستن مرزها به منظور پیشگیری از قاچاق سلاح به یمن صورت گرفته و رقیب منطقه‌ای خود، ایران را به تأمین موشکی که روز شنبه از سوی یمن شلیک شد، متهم کرد. البته ایران این اتهام را رد کرده است.

مترجم: محمدحسن رجایی‌فرد

منتشر شده در ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.