۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 576349

ایان برمر، استاد آمریکایی علوم سیاسی و رئیس گروه اوراسیا، از سال ۲۰۱۴ ستون نویس تایم بوده و در حوزه سیاست خارجی آمریکا، تحول دولت‌ها و خطرات جهانی تحقیق می‌کند. او در گفت‌وگویی با چارلی رز درباره سفر ترامپ به آسیا و نیز تحولات عربستان سعودی گفت‌وگویی داشته است که بخش‌هایی از آن در ادامه خواهد آمد.

عربستان به ایران باخته است!

قدس آنلاین- چارلی رز: با سفر رئیس‌جمهوری به چین شروع می‌کنیم. او چهارشنبه گذشته از سفر ۱۲ روزه خود به آسیا بازگشت و کاخ سفید تور پنج کشور را به عنوان موفقیتی بزرگ توصیف کرد. رئیس‌جمهوری ترامپ ادعا کرد این سفر در مورد کره شمالی و تجارت دارای پیشرفت هایی بوده است. در یک سخنرانی، رئیس‌جمهوری گفت: «آمریکابه صحنه برگشت.» در حال حاضران برمر اینجاست تا در این رابطه توضیحاتی دهد. او رئیس گروه اوراسیا است. خوشحالم که بار دیگر او در اینجا حضور پیدا کرده است.
ایان برمر: چارلی خوشحالم از دیدنت.
چارلی رز: بگذار از سفر رئیس‌جمهوری به چین شروع کنیم. در مورد آن چه در این سفر گذشته و نیز نقاط منفی و مثبت آن برایمان بگو.
ایان برمر: خوب، به نظر می‌رسد او در این سفر هیچ اشتباه بزرگی انجام نداده است. تمام جلسات دوطرفه آرام بود. او از نقاط مورد بحث به مباحث دیگر پرت نشد و بسیار خوب عمل کرد. برای اولین بار ‌باید بگویم که به نظر می‌رسید نخست وزیر آبه واقعاً احساس می‌کند که او هنوز به آمریکا نیاز دارد، به ترامپ نیاز دارد و این دو مرد همچنان برای هم جذابیت دارند. ثانیاً، ترامپ توانست به میزان قابل ملاحظه‌ای درباره مفهوم جدید هند و اقیانوس آرام که مبتنی بر امنیت ملی است نه در مورد دموکراسی‌ها یا حقوق بشر صحبت کند بلکه به هند، استرالیا، ژاپن و همه کشورهایی بپردازند که نگران قابلیت‌های نظامی چین هستند که به آرامی در حیاط خلوت خود رشد می‌کند. بنابراین، این یک جنبه مفید از مسئله است. اما بیایید واضح بگوییم، مشکل من هنگامی است که ‌او از بازگشت آمریکا سخن می‌گوید. من آنجا بودم، با بسیاری از رهبران نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی 
آسیا-پاسیفیک در ویتنام دیدار کردم و پر واضح است که نقش رئیس‌جمهوری آمریکا در این سفر عملاً در مقایسه با گذشته بسیار محدودتر است.
چارلی رز: چطور؟
ایان برمر: بزرگ‌ترین دستاوردی که از کل این سفربیرون آمد، یک توافق مقدماتی در رابطه با شراکت ترانس-پاسیفیک بود. شراکتی که البته، ایالات متحده از آن خارج شده است. این تجارت است...
چارلی رز: آن‌ها بدون آمریکا به پیش می‌روند.
ایان برمر: بله همین‌طور است. کارشان را جلو بردند. همچنین، شما می دانید، همه بر روی جی‌جین‌پینگ و چین متمرکز بودند و نسبت به آن چه چینی‌ها انجام می‌دهند واکنش نشان می‌دهند. چه سیاستگذاری‌هایی که اعلام می‌کنند و چه خط مشی‌هایی که ترسیم می‌کنند. همه می گویند که چین در سودای رسیدن به رهبری جهان است. البته موضع ترامپ در این زمینه واضح نیست. کشورهایی که در منطقه قرار دارند این مساله را مورد توجه قرار می‌دهند. اکنون کشورهای منطقه بیشتر ایالات متحده را ترجیح می‌دهند، اما اگر ایالات متحده آمریکا بخواهد یک جانبه آن‌ها را تحت فشار قراردادهایی قرار دهد که بیشتر به سود آمریکا است، این کشورها به سمت چین گرایش پیدا خواهند کرد. بنابراین، منظورم این است که واقعیت این است که هر کس درک می‌کند که راه خشنود کردن ترامپ این است که به او بگویید چقدر شگفت انگیز هستی! چقدر خوب عمل می‌کنی! فقط این را باید به او گفت!
چارلی رز: چقدر شگفت انگیز!؟
ایان برمر: منظورم این است که ‌برای خشنودی او باید به او گفت خیلی عالی هستی! اما بطور خصوصی، این کشورها این وزیرخارجه‌ها، این سران دولت‌ها به من می گویند که آنها معتقدند که ترامپ برای ریاست جمهوری و اهدافی که برای یک رئیس‌جمهوری از نظر آن‌ها نیاز است حداقل صلاحیت‌ها را دارد و آنها او را چندان جدی نمی‌گیرند و به اندازه کافی به او توجه نمی‌کنند و این یک مشکل واقعی است.
چارلی رز: در مورد پیشنهادی که ترامپ داده است نظرت چیست؟
ایان برمر: این واقعیت وجود دارد که او واقعاً در مورد امنیت ملی چیز زیادی نمی‌داند و او چیزهایی را در این رابطه می‌گوید که باید پس از آن مشاورانش درباره آن جواب پس دهند. اما در کنار این ایدئولوژی کلی ترامپ مبنی بر این که اول نوبت خودمان است وجود دارد. البته شما می دانید، در امنیت ملی آن چه در واقعیت رخ می‌دهد معتدل‌تر است، اگر شما نگاه کنید به مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، آنچه شما می‌بینید، سیاست‌های امنیت ملی مانند اوباما به نظر نمی‌رسد، آن‌ها به نوعی «کلینتونی» هستند و از آن نیز احساس خشنودی می‌کنند. اما در تجارت، ارزش‌ها و شرایط آب و هوایی، واقعیت سیاست‌های ترامپ در خارج از ایالات متحده، با معیار ارزش‌های آمریکایی، به معنای ضد ارزش بودن است و در زمانی که چین... ن.
چارلی رز: هم در آسیا و هم در اروپا؟
ایان برمر: همین طور است. این در حالی است که در چین ما قوی‌ترین رهبری از زمان مائو تا کنون را شاهدیم. همان طور که اکونومیست هم نوشت، قوی‌ترین رهبر کنونی جهان.
چارلی رز: بله این مساله را اکونومیست در جلد خود آورد.
ایان برمر: کاملاً. من فکر می‌کنم او احتمالاً قوی‌ترین است. من فکر می‌کنم که او قدرت زیادی در طول پنج سال اول خود به دست آورده است، که در نوزدهمین اجلاس حزب به اوج رسید. جالب است، اگر از من بپرسید که بزرگترین موفقیت بین‌المللی ترامپ از نظر تاثیرگذاری از زمانی که او رئیس‌جمهوری شد کدام بوده، احتمالاً آن است که او سخنرانی رئیس‌جمهوری چین در آن جلسه را تسهیل کرد که من آن سخنرانی را مهمترین سخنرانی از زمان اعلام انحلال شوروی توسط گورباچف می دانم.
چارلی رز: من آن سخنرانی را خوانده‌ام. او اعلام کرد که چین می‌خواهد و می‌تواند نقشی بزرگ در چین ایفا کند.
ایان برمر: کاملاً درست است. به نظرم اگر ترامپ رئیس‌جمهوری نبود هیچ وقت رئیس‌جمهوری چین آن سخنرانی را انجام نمی‌داد. ریاست جمهوری ترامپ کاملاً این فضا را ایجاد کرده است که جین پینگ فضای کافی را برای خود می‌بیند.
چارلی رز: بگذار در مورد عربستان صحبت کنیم در آن جا چه می‌گذرد و محمد بن سلمان در حال چه تغییراتی است؟ او در حال زیر و رو کردن ساختار است؟
ایان برمر: مایلم اول درباره تصمیمات داخلی او صحبت کنم بعد از آن درباره اقداماتش در منطقه بگویم. در هر دو حوزه او حامی دارد. می دانید، اگر شما پول خرج کنید و مردم در یمن کشته شوند، این یعنی ‌این در قلمرو عربستان کمی بیشتر تفرقه انداخته است اما لبنان در منطقه بیشترین تضاد را دارد و شما می دانید، در حالی که ترامپ از محمد بن سلمان پشتیبانی می‌کند تا هر کاری که بخواهد انجام دهد، و همچنین جارد کوشنر، این جایی است که شما با بزرگترین شکاف در ایالات متحده روبه رو می‌شوید جایی که ماتیس، وزیر دفاع و تیلرسون، وزیر امور خارجه در تقریباً همه چیزهایی که در منطقه انجام داده‌اند اختلاف دارند. آنها در این موارد هماهنگ نیستند و جالب است.
چارلی رز: وزارت دفاع و خارجه با هم هماهنگ نیستند؟
ایان برمر: این دو با هم هماهنگ هستند ولی با جارد و ترامپ هماهنگ نیستند.
چارلی رز: نقطه‌های اختلاف آن‌ها چیست؟
ایان برمر: برای مثال می‌توان به موضوع استعفای سعد حریری اشاره کرد.
چارلی رز: چگونه آن‌ها این کار را انجام دادند؟
ایان برمر: سعد حریری دو تابعیتی است و برداشت من این است که او را به عربستان برده‌اند و تهدید کرده‌اند که اگر استعفا ندهد علیه او دعوی‌های حقوقی خواهند کرد. آن‌ها نفوذ بسیار زیادی دارند و بسیاری از نخبگان بانکی لبنانی تحت امر آن‌ها هستند. اما چطور این کار را انجام دادند؟ از نظر داخلی باید بگویم که کار محمدبن‌سلمان خوب بوده است و او توانسته است برخی از مسئولینی را که به دلیل قدمت مسئولیت، نهاد زیر نظر خودشان را مانند ملک شخصی می‌دانسته‌اند کنار بگذارد. نهادهایی که پول ساز بوده‌اند. کاملاً واضح است که با وجود آن‌ها و تکیه‌ای که عربستان به نفت دارد، نمی‌توانند به شیوه قبل مملکت را برای مدت زیادی اداره کنند. البته به نظرم در نهایت با گرفتن اموال از آن‌ها بسیاری‌شان آزاد خواهند شد.
چارلی رز: در مورد شاهزاده ولید نظرتان چیست؟
ایان برمر: خوب، ولید شخصیتی متفاوت است، بر خلاف بسیاری از این شاهزادگان دیگر، ولید خودش نوعی سرکشی دارد و صدای اصلاحات است. بنابراین او به عنوان یک رقیب بالقوه برای محمد بن سلمان به نظر می‌رسد. پدر ولید کاملاً مخالفت خود را با محمد بن سلمان اعلام کرده است هر چند ولید اخیراً آرام بوده است. بنابراین، برای من روشن نیست که ولید بطور ناگهانی کنار گذاشته شود.
چارلی رز: در مورد سیاست خارجی و سیاست آن‌ها در مورد یمن و لبنان هم برایمان بگو.
ایان برمر: خوب، یکی دیگر فقط یک نکته دیگر در مورد داخلی بگویم که فراتر از این موضوع ضدفساد است که بسیار محبوب شده است و آن هم تصمیم به اجازه دادن به زنان و تصمیم به تلاش برای اصلاح اسلام سیاسی است که البته ممکن است نتواند آن را بطور کامل اجرا کند اما این‌ها بوضوح چیزهایی است که همه ما باید بخواهیم او آن‌ها را انجام دهد و من فکر می‌کنم که اگر او این کار را انجام ندهد، هیچ کس دیگر نمی‌تواند. اما نقطه بین المللی، ایرانی‌ها، همانطور که شما و من در مورد آن صحبت کرده‌ایم، در منطقه صعود می‌کنند. آن‌ها در همه جا بهتر عمل می‌کنند، نفوذ بسیار بیشتری دارند و ‌سعودی‌ها را عقب می‌اندازند.
چارلی رز: آن‌ها کجاها بهتر از عربستان عمل می‌کنند؟
ایان برمر: در مورد سوریه جایی که همراه با حزب الله و روسیه و اسد هر آن چه خواستند را بطور موثری کسب کردند. جنگ تقریباً بطور کامل دیگر تمام شده است. و اسد و روسیه و ایران پیروز شده‌اند وسعودی از این مساله خوشحال نیست. در یمن شورشی های حوثی هستند که از سوی ایران حمایت می‌شوند. موشک‌هایی که به فرودگاه ریاض خورد، به گفته سعودی منشأ ایران بوده است و در واقع آن‌ها به مرز سعودی رسیده‌اند. مساله لبنان و سعد حریری نمی‌تواند تأثیر زیادی بر وضعیت حزب‌الله بگذارد چرا که ایران تأثیر بزرگ‌تری بر آن دارد. در مورد قطر نیز مساله فریز شده است و البته نمی‌توان انتظار صلح قریب الوقوعی داشت. قطر نیز پولدار است و برای مدت زیادی می‌تواند این وضع را تحمل کند ضمن این که آن‌ها حمایت آمریکایی‌ها را نیز دارند. اگر چه در حوزه داخلی تغییرات محمد بن سلمان اما و اگر هایی دارد اما در کل محبوب است و اقدامات او نیز مورد حمایت است اما در حوزه خارجی سعودی روز به روز در حال شکست است و نفوذ خود در منطقه را از دست می‌دهد. چرا که آمریکا تقریباً کاری انجام نمی‌دهد و ایران و روسیه در حال ایفای نقشی بزرگ و ژئواستراتژیک هستند.
چارلی رز: شما خیلی نگران ایران هستید
ایان برمر: عمدتاً برای ثبات داخلی‌تان نگران ایران باید باشید، همچنین درباره تروریسم. منظورم این است که قبل از این که بخواهید به مساله اسرائیل فلسطین فکر کنید ۱۰ مساله دیگر وجود دارد. با این حال اسرائیل توانسته است در مورد دفاع از مرزهایش، بحث‌های سایبری و دفاع خوب عمل کرده است. عربستان هم تمایل زیادی دارد که این مساله را از آن‌ها یاد بگیرد. به نظرم همکاری میان این کشورها بیش از پیش خواهد شد.

منتشر شده در ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.