دکترمجتبی زارعی در ادامه با تشریح ظرفیت سرمایه انسانی موجود در بسیج اساتید کل کشور، ابراز کرد: بسیج اساتید شبکه عظیمی است که در دانشگاه‌های کشور فعال است و قریب به ۳۵ هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و در قالب ۷۲۰ کانون در سراسر کشور در آن عضویت دارند.

مسئله امروز کشور فقدان نگاه تحولی و حل‌المسائلی به پدیده ها و مشکلات است / شبکه عظیم بسیج اساتید، در خدمت حل مسائل ملّی و محلی مردم قرار گرفته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، دکترمجتبی زارعی طی بازدید از کانون های بسیج اساتید در استان اصفهان، ظهر امروز(چهارشنبه ۸آذر) در نشست خبری اصحاب رسانه این استان اصفهان حاضر شد.  
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در آغاز با اشاره به اینکه شهیدحججی شهادت مؤثری را از حق طلب کرد و خداوند هم به او شهادتی مؤثر عطا نمود، اظهار داشت: امید دارم خداوند در بسیج اساتید به ما نیز کارکرد مؤثری را عطا نماید و بتوانیم باری را از روی دوش مردم برداریم و کاری انجام دهیم که بخشی از گره‌ها و مشکلات مردم به واسطه آن باز شود.
وی با اشاره به پیروزی های چشمگیر جبهه مقاومت در برابر تکفیری های جنایتکار، افزود: برکتی که از محو حکومت داعش در منطقه شکل گرفت و امنیتی که برای مردم ایران و ملت‌های منطقه فراهم شد به بخاطر رشادت های فرزندان امت اسلامی و شهید حججی‌ها است. این مجاهدت و مقاومت ها همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی و در مبارزه با جبهه استکبار بوده است؛ روزی قصد اشغال شهرهای ایران داشتند و با پیش انداختن آلت دستی به نام صدام حتی نقشه شهرهای مدنظرشان را هم چاپ کرده بودند. اما امروز نظام جمهوری اسلامی ایران با تدبیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب، کیلومترها آن طرف‌تر در اعماق استراتژیک جنگید؛ و داعش دست‌پرورده پنتاگون، CIA و همه دستگاه‌های مالی و نظامی غرب را نابود کرد که این پیروزی به فرماندهی شهیدزنده سردار حاج قاسم سلیمانی، باعث رهایی ملت های چند کشور از شر دشمن دین و بشریت شد.


* ظرفیت ۳۵هزار استاد و ۷۲۰ کانون فکر و عمل، در اختیار بسیج اساتید
دکترمجتبی زارعی در ادامه با تشریح ظرفیت سرمایه انسانی موجود در بسیج اساتید کل کشور، ابراز کرد: بسیج اساتید شبکه عظیمی است که در دانشگاه‌های کشور فعال است و قریب به ۳۵ هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و در قالب ۷۲۰ کانون در سراسر کشور در آن عضویت دارند. به همین خاطر یکی از دغدغه‌های بسیج اساتید در دوره جدید این است که تمهیداتی برای این شبکه عظیم و این کانون‌های متکثر مدنی در سراسر کشور اتخاذ شود تا آنها به خدمت حل مسائل مردم و کمک رساندن به دولتمردان، استانداران و فرمانداران در شهرستان های کل کشور، گسیل شوند.
وی تصریح کرد: بسیج اساتید در تلاش هست تا با تمام ظرفیت‌های خود از تمام سلایق سیاسی کشور هرکسی در این شبکه عظیم نخبگانی که دل درگرو ایران و میل به حاکمیت اسلام مترقی دارد به کمک مردم و دولت بیاید. برای نیل به این هدف، درصدد تغییر و تحوّل در «سازمان کار» بسیج اساتید در کل کشور هستیم. طبیعی است سازمان بسیج اساتید برای ارائه خدمت مؤثر، باید ساختاری با کارکرد و نقش موثر را طراحی کرده و پیاده سازی کند. بنیان سازمان کار جدید در بسیج اساتید، شکل گیری «اندیشکده‌های راهبردی مسئله محور» در کنار بیش از ۷۰۰ کانون موجود در بسیج اساتید کل کشور است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه در تبیین سازمان کار جدید، گفت: در کشور کار پژوهشی و بنیادی زیادی انجام شده است؛ اما سؤال اینجاست که چرا این پژوهش‌ها برای مردم کمتر مؤثر بوده یا کمتر در خدمت حل مسائل و مشکلات جامعه آمده است. در هم‌اندیشی های متعدد با اساتید و نخبگان از سلایق مختلف سیاسی و علمی به این جمع بندی رسیدیم که در شرایط امروز کشور، بین حوزه سیاستگذاری و اجرا، شکافی عمیق وجود دارد.


* سازمان کار جدید بسیج اساتید؛ اندیشکده های راهبردی مسئله محور
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به راه‌اندازی اندیشکده‌های راهبردی کانون بسیج اساتید در کشور، گفت: این اندیشکده‌های راهبردی در دو سطح «اقلیم‌محور» در استان‌ها و «موضوع‌محور» در دانشگاه‌های تهران بزرگ شکل می گیرد. در اندیشکده های راهبردی اقلیم‌محور، متناسب با مزیت نسبی هر منطقه و زیست بوم، این اندیشکده ها باید در خدمت توسعه منطقه و استانی خود قرار گرفته و با بهره گیری از شبکه بسیج اساتید همان منطقه و نیز استفاده از ظرفیت سایر نخبگان در همان اقلیم، به مسائل اقلیم خود اندیشیده و هر نوع فعالیت در کانون بسیج اساتید آن منطقه را متناظر با مسائل بومی همان منطقه و اقلیم، طراحی و اجرا نمایند. در همین راستا همچنین لازم است با محورهای توسعه‌ای هر استان ارتباط برقرار کرده و راه میانبر را برای حل مسائل منطقه خود تجویز نموده و در اختیار کارگزاران ارشد هر شهر و استان قرار دهند.
وی در ادامه مطرح کرد: در «اندیشکده‌های راهبردی موضوع‌محور» مسئله شناسی در سطح ملّی و کلان کشور صورت می گیرد و شکل گیری این اندیشکده ها در کنار مراکز بسیج اساتید در بیش از ۳۰ دانشگاه بزرگ تهران است. موضوعات کلانی همچون «حقوق بشر»، «محیط زیست» و ... در حیطه فعالیت این اندیشکده ها قرار دارد.  
دکترزارعی منطق چنین سازمان کاری را وضعیت موجود در کشور دانسته و افزود: چگونه دانش مردم ایران می‌تواند موشک‌هایی با برد دو یا سه هزار کیلومتری و با انحراف کمتر از دو متر هدایت کند؟ چگونه باوجود اینکه دستگاه‌های امنیتی خارجی می‌گویند داعش را در مدت ۳۰ سال می‌توان از بین برد ولی مردمی از داخل با وعده صادقی آن‌ها را ظرف مدت کوتاهی از بین می‌برند؟ چرا ایران در بازار چهار تا پنج هزار دلاری بخش‌های BIO و نانو سهمی ندارد؟ اینها گزاره ها و شواهد صادقی است که هدایتگر مسیر پیش روی اساتید و نخبگان ماست.
وی با اشاره به جایگاه کشور در پرورش و تولید در حوزه سلول‌های بنیادین گفت: بسیج اساتید به دنبال این است که ببیند چه خدمت مؤثری را می‌توان در شبکه عظیم نخبگانی بسیج اساتید عرضه کرد، باید برخی اشتباهات را تکرار نکنیم و به فرموده مقام معظم رهبری از برخی خط‌کشی‌های تصنعی دور شویم و تمام ظرفیت‌های اساتید را برای حل مسائل کشور به صحنه آوریم و مهم‌تر از همه باید نگاه تحولی و حل‌المسائلی به پدیده‌های کشور داشته باشیم.


* خوشه‌های کسب‌وکار در روستاها باید جدی گرفته شود
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه "اندیشکده راهبردی روستا" می‌تواند در صدر کارهای ما باشد، عنوان کرد: در این مورد به دولت کمک خواهیم کرد که با ظرفیت روستاها بیشتر آشنا شده و توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشد، به عنوان مثال مهاجرت زیاد از روستا در حال افزایش بوده و از طرفی توجه به صنایع تبدیلی در روستاها کم است؛ که دولت باید برای رفع این‌ها تلاش کند. حوزه‌ها و خوشه‌های کسب‌وکار در روستاها باید جدی گرفته شود، به دلیل فقدان صنایع تبدیلی روستاها محصولاتشان تجاری نشده و جوان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند به خاطر تحولات اجتماعی و تغییرات زمان ممکن است با برخی از مشاغل پدرانشان ارتباط برقرار نکنند. مطالعات میدانی که از صنایع و جامعه آماری چین برای به دست آوردن چنین ارزش‌افزوده‌ای به‌دست‌آمده است نشان از توجه و اهمیت دادن آن‌ها به مسئله روستا است که این مسئله را برای ما نیز به‌عنوان یک اولویت در صدر می‌آورد.
دکترزارعی با بیان اینکه جوان شغل و پرستیژ اجتماعی نیاز دارد، افزود: چرا در روستا به خوشه‌های کسب‌وکار جدید که ممکن است استراتژیک باشد روی نمی‌آورده نمی شود. از دولت می‌خواهیم به این ظرفیت‌های درون روستا عنایت ویژه کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسائل زنان و خانواده، حقوق شهروندی، شوراها، روابط بین‌الملل و سیاست خارجی و نوع تعاملی که باید با کشورهای منطقه داشته باشیم و مسائلی که برای جمهوری اسلامی می‌تواند تولید قدرت کند جز دغدغه های ملّی بسیج اساتید است.


* دانشگاه آزاداندیش، کشور را پیش می برد
زارعی در رابطه با رویکرد بسیج اساتید در فضای دانشگاه‌ها گفت: در ملاقات اخیر مسؤولان بسیج اساتید با وزیر علوم به نگاه مشترکی در رابطه با آزاداندیشی در فضای سیاسی و فرهنگی در درون دانشگاه‌ها رسیدیم، همچنین در رابطه با نگاه حل‌المسائلی از دانشگاه به جامعه نیز هم‌نظر هستیم؛ بسیج اساتید تلاش خواهد کرد از رکودی که در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی وجود دارد عبور کند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه زبان علم و زبان فرهنگ باید به کمک حل مشکلات مردم اصفهان از جمله آلودگی هوا بیاید و نگاه سیاسی به مسائل کم شود، ابراز کرد: به دست بسیج اساتید بر روی این مسئله مطالعاتی انجام‌گرفته و روی برخی از نمونه‌های گیاهی مطالعاتی صورت داده‌شده است برای اینکه ببینند می‌توان درصدی از آلودگی‌ها هوا را با پرورش برخی گیاهان در مساحت شهری اصفهان کاهش داد یا خیر. اما ظاهرا بعضی از طرح‌های بسیج اساتید اصفهان برای حل مسائل اصفهان با نگاه سیاسی از اولویت خارج شده است؛ منطق درست، منطق علمی است که انشاالله بدنه بسیج اساتید در کشور باید مطالبه گر آن باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.