یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به تفاوت بنیادی علوم انسانی غربی و اسلامی گفت: علوم انسانی قرآنی و اسلامی باید در دانشگاه‌ها محور تدریس قرار گیرد.

علوم انسانی قرآنی در دانشگاه‌ها تدریس شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله العظمی جعفر سبحانی پیش از ظهر پنجشنبه در کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، با اشاره به تعریف انسان در غرب و اسلام گفت: قرآن کریم انسان را خلیفه خود می‌داند بنابراین کسی که خلیفه است باید سنخیتی با خدا داشته باشد.

وی با اشاره به سجده فرشتگان بر انسان جز ابلیس اضافه کرد: از نگاه قرآن، انسان، مسجود فرشتگان است که برای تکامل آفریده شده است.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه خداوند آفرینش را برای انسان خلق کرده است، گفت: در مقابل این دیدگاه، تفکر غرب وجود دارد که انسان را مستقل از خدا و ماورا می‌داند و موجودی که قرار است چند روز در دنیا زندگی و مصرف کند می‌داند.

اخلاق در اسلام اصالت دارد

وی به مقایسه اخلاق در اسلام و غرب پرداخت و ادامه داد: در اسلام، اخلاق اصالت دارد ولی در غرب سود و منفعت دارای اصالت است.

آیت الله سبحانی افزود: در اسلام نیکی به دیگران و احترام به پدر و مادر واجب و اصل است ولی در غرب اگر به دیگران هم احترام گذاشته می‌شود برای این است که از خطرات احتمالی دیگران در امان باشند.

وی با بیان اینکه سیاست هم در غرب سودجویانه است، اضافه کرد: غرب برای به دست آوردن سود و فروش اسلحه و تأمین منافع خود در نقاط مختلف دنیا و در خاورمیانه جنگ‌های نیابتی به راه می‌اندازد ولی اسلام با کسی که ضرری به او نرساند در صلح به سر می‌برد.

دیدگاه قرآن در مورد انسان

 این استاد برجسته حوزه گفت: قرآن کریم زنده کردن یک فرد را به معنای زنده کردن همه بشریت و کشتن یک انسان بی‌گناه را به منزله کشتن همه بشریت می‌داند و برای سود و فروش سلاح، جنگ ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: آمریکا بر سر مردم ژاپن بمب اتم انداخت تا جنگ طولانی را تمام کند و چنین منطقی در تفکر سیاسی آنان حاکم است.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید علوم انسانی قرآنی را تدریس کنند، بیان داشت: قرآنی شدن علوم انسانی مانع از استفاده از تجربه غرب نیست ولی مبنای کار باید قرآن باشد.

وی با اشاره به هدف نهایی از خلقت انسان در نگاه قرآن اظهار داشت: خداوند انسان را برای زندگی در عالم دیگر آفریده است ولی غرب چون با غیب ارتباطی ندارد و عالم غیب را در فرضیات خود نمی‌بیند نمی‌تواند غایتی برای او تعریف کند.

این مفسر قرآن کریم افزود: مادی گرایی و اومانیسم پوشش غرب برای حیوانیات است وگرنه تفکر آنان در مورد هدف آفرینش مانند کتابی است که اول و آخر آن بریده شده است.

باید کتب مستقل علوم انسانی قرآنی در دانشگاه تدریس شود

وی تأکید کرد: باید کتب مستقل علوم انسانی قرآنی نوشته و در دانشگاه تدریس شود و استادان نیز از کار بر روی این موضوع واهمه نداشته باشند.

آیت الله سبحانی با اشاره به تفاوت فلسفه اسلامی و غربی ادامه داد: کار فیلسوفان غربی با همه توانایی و قدرت تحلیل و روش خوبی که دارند ایجاد شبهه و شبهه آفرینی است ولی فلسفه اسلامی با قاطعیت در مورد موضوعات فلسفی سخن گفته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما نباید تحت الشعاع فلسفه غرب باشند، گفت: فلسفه اسلامی برتری بر فلسفه غربی دارد و باید محور تحقیق و تدریس باشد.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه باید در دانشگاه‌های ما علوم انسانی قرآنی و حدیثی، محور باشد، اضافه کرد: باید از علوم انسانی غربی فاصله بگیریم ولی در عین حال از دانش و تجربه آنان نیز بهره ببریم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.