خرم‎آباد- طی مراسمی از دو شخصیت ممتاز و نامی لرستان؛ استاد عزیز بیرانوند و یوسفعلی میرشکاک تجلیل به عمل آمد.

شاعران؛ وارثانی هستند که ذخایر و گنجینه‎های ما را حفظ می‎کنند

به گزارش خبرنگار قدس‎آنلاین؛ استاد عزیز بیرانوند شاعر دوبیتی سرا و نویسنده‎ی لک زبان خرم آبادی که شهرتش در سرودن اشعار و بخصوص دوبیتی های لکی است. وی نخستین شاعری است که غزل، مثنوی و دوبیتی را وارد شعر لکی نمود به صورتی که وی را پدر دوبیتی لکی لقب می‌دهند.

یوسفعلی میرشکاک از زمره شاعرانی است که در نخستین شب شعر انقلاب که در تهران در سال ۵۸ برگزار شد شرکت کرد و به شعرخوانی پرداخت  میرشکاک در اوایل انقلاب در روزنامه جمهوری اسلامی و در ستونی با عنوان «صدای سرخ شاعران مسلمان» به معرفی و مصاحبه با شاعران انقلاب پرداخت سال ۱۳۵۸ به طور جدی شاعر شده است.

نماینده مردم خرم‏آباد در مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از دو تن از شاعران بومی استان گفت: فرهنگ تجلیل در استان باید باشکوه‎تر و در شأن تجلیل شوندگان انجام گیرد استاد عزیز بیرانوند و یوسفعلی میرشکاک چهر‎ههای ممتاز این سرزمین هستند.

محمد بیرانوندی با تأکید بر اینکه توسعه‎ی فرهنگی در هر جامعه‎ای زیربنای همه‎ی توسعه‎هاست ادامه داد: ادبیات عبارت است از تمام مواریث ذوقی، ادبی و هنری که گذشتگان برای خلق آن تلاش کرده‎اند و ما نیز  برای تداوم آن تلاش خواهیم کرد تا به دست آیندگان برسد.

وی با اشاره به اینکه زبان، ابزار برقراری ارتباط می‏باشد بیان کرد: اگر این ابزار در قالب شعر بیاید که تأثیری چندین برابر خواهد داشت.

بیرانوندی با بیان اینکه زبان بومی ما در معرض خطر است اضافه کرد: شاعرانی که در اشعارشان از زبان بومی استفاده می‎کنند وارثانی هستند که ذخایر و گنجینه‎های ما را حفظ می‎کنند.

وی تأکید کرد: اگر قرار باشد شاعران بومی با استفاده از کلمات اصیل، باعث حفظ آن کلمات شوند تا در خاطر مردم بماند باید از آنها تقدیر به عمل آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.