اراک-استان مرکزی افزون بر ۶۰ درصد سنگ تراورتن کشور را تولید می کند و این استان رتبه نخست را در تولید سنگ تراورتن با استخراج ۶۰ درصد و سولفات سدیم با استخراج ۷۰ درصد در کشور را داراست.

دست معدنکاران  زیر سنگ صادرات مانده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان مرکزی با بیش از ۲۰۰ واحد سنگبری و ۱۰۰ معدن فعال سنگ تراورتن، مرمریت وگرانیت از ظرفیت مناسبی برای توسعه و صادرات سنگ در جهان برخوردار است اما متاسفانه در طی سال های گذشته به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و نبود حمایت های دولتی و از طرفی بی توجهی به روز آوری دستگاه های فراوری روز های سختی را پشت سر می گذارد و کاهش صادرات تاثیر نامطلوبی در اقتصاد این بخش داشته است.

تعطیلی معادن

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه موانع بسیار زیاد بر سر راه استخراج، فراوری و به ویژه صادرات موجب متضرر شدن بسیاری از معدن داران و فعالان این حوزه شده است بیان می کند: این مشکلات موجب تعطیلی بسیاری از معادن در این استان شده است.

بهنام نیک‌فر با اشاره به این موضوع که تنها ۵ درصد معادن استان را معدن های درجه یک تشکیل می دهند بیان می کند:  حمایت از معادن درجه دو بسیار حائز اهمیت است زیرا معادن درجه دو وابسته به معادن درجه یک هستند و خیلی نمی‌توانند مایحتاج خود را تامین کنند.

۹۰ درصد معادن  درجه دو استان مرکزی و به تبع آن۶۰ درصد از کارخانجات فرآوری به سبب وابستگی به این معادن تعطیل شدندوی با بیان اینکه ۹۰ درصد معادن درجه دو استان مرکزی تعطیل است ادامه می دهد: در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها و عدم حمایت از این معادن افزون بر ۹۰ درصد معادن  درجه دو استان را به تعطیلی کشاند و به تبع آن۶۰ درصد از کارخانجات فرآوری هم به سبب وابستگی به این معادن تعطیل شدند.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه لازمه حمایت از معادن درجه دو استان حمایت از معادن درجه یک است ادامه می دهد: معدنکاران سرمایه چند میلیاردی را بدون پشتوانه به بیابان می‌برند و لذا بیش از ۴ سال نیاز است تا بتوانند با بازاریابی سودی از سرمایه گذاری خود کسب کنند و لذا این بخش نیاز به حمایت های جدی دارد.

وی بیان می کند: باید توجه داشت یک معدن برای فروش محصول خود دو تا سه سال بازاریابی نیاز دارد و اگر پروانه معدن ۲۵ ساله صادر می‌شود نباید به آن خرده گرفت.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اراک بیان می کند: ما به سهم خود کمیسیون معدنی و صنایع معدنی را شامل ۵ کمیته تشکیل داده  و نسبت به شناسایی مشکلات و راه کار ها و همچنین عارضه یابی اقدام کردیم اما این اقدامات بدون حمایت دولت به نتیجه نمی رسد.

وی می گوید: دولت چشم انداز برنامه توسعه صادرات را اعلام کرده و اقداماتی هم در استان انجام شده و نمایشگاهی را هم در این راستا تاسیس کرده  اما باید تاکید کرد: تنها عامل توسعه صنایع صادرات است و این درحالی است که در کارخانه‌ها میلیون‌ها متر مربع سنگ انبار شده است.

خام فروشی بلای جان معدن

رئیس خانه معدن استان مرکزی نیز با بیان اینکه خام فروشی بلای جان معادن این استان است اظهار می کند: فعالیت برش در کارخانجات سنگ‌بری استان مرکزی اغلب غیراستاندارد است.

محمدحسین حیدری اظهار می کند: استان مرکزی از استان‌های پر ظرفیت در بخش معدن بوده که دارای مواد معدنی چون طلا، روی و غیره است و نیاز به توجه به ویژه در بخش فراوری و همچنین صادرات دارد.

وی با بیان این موضوع که اگر در بخش معدن صادرات نداشته باشیم کلاهمان پس معرکه است یادآور یم شود: متاسفانه ما بازار صادراتی خود را به دلیل مسائل سیاسی از دست دادیم.

وی اذعان م یکند: در این استان به طور معمول  باید ۴۰ میلیون تن سنگ خام تولید شود که در حال حاضر این رقم به ۱۲ میلیون تن تولید رسیده است.

وی ادامه داد: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها قرار بود به بخش تولید و صنعت کمک شود که نه تنها کمک نشد بلکه از صنعت و حق آن جای دیگر هزینه کردند.

وی ابراز می کند: در حال حاضر سنگ‌هایی از معادن ما خریداری می شود که خام آنها بیشتر از بریده آن سود و ارزش افزوده برایشان دارد و لذا باید برای کارخانجات فراوری و استاندارد سازی برش سنگ ها فکری اساسی برداشت.

باید صبوری کرد

در حالی که بسیاری از معدن کاران به تعطیلی معادن و کاهش صادرات اشاره داشته و ۹۰ درصد معادن درجه دو و همچنین ۶۰ درصد کارخانجات فراوری را در تعطیلی عنوان می کنند اما استاندار استان مرکزی از آن ها می خواهد تا صبوری پیشه کنند.

سید علی آقازاده در پاسخ به معدنکاران استان می گوید: در استان مرکزی تنوع معادن بالا است و با توجه به مشکلاتی که در شرایط فعلی بر این بخش حاکم است امیدواریم که فعالان این عرصه بتوانند با صبوری فعالیت کرده تا از این وضعیت عبور کنیم.

وی با وجود انتقاد های معدن کاران در کاهش صادرات نیز بیان می کند: به رغم رکود در صنعت ساختمان اما دستمان در صادرات باز است.

آقازاده  در خصوص حمایت از معدنکاران بازگو می کند: ۳۰ هکتار زمینی را که قرار بود به نمایشگاه بدهیم پیگیری می‌کنیم و سند آن را هم سعی می‌کنیم که منتقل کنیم و از هرگونه فعالیتی که در راستای این ظرفیت استان باشد حمایت می‌کنیم.

وی یادآور می شود: کار معدن کاری خشن، خشک و بی روح است اما حتی در این کار هم می‌توان روحیه ای لطیف داشت مثل خیلی از معدنکاران که با وجود تمام مشکلات روحیه لطیف آنها بی نظیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.