شیراز- شهرستان سپیدان در شمال غربی استان پهناور فارس از دیرباز به علت وجود جاذبه طبیعی و تاریخی به نام نگین زاگرس شناخته می‌شود و آوازه آثار طبیعی و تاریخی آن حتی مرزهای کشور را درنوردیده و جهانی شده است هرچند طی سنوات گذشته مورد بی‌مهری مسئولان قرارگرفته است.

قطار گردشگری سپیدان ریل توسعه می‌خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: فرماندار سپیدان  ازجمله افرادی است که در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرده است:  تلاش‌های صورت گرفته در رفع موانع باعث شده قطار گردشگری سپیدان روی ریل قرار گیرد.

شبیر زارع خفری در حالی مدعی شتاب گرفتن قطار گردشگری در این شهرستان است که سپیدان از داشتن حتی یک پایانه مسافربری استاندارد محروم است.

سخنان ضدونقیض

فرماندار سپیدان در حالی به‌قرار گرفتن قطار توسعه گردشگری بر روی ریل توسعه اشاره می‌کند که درست ۴ ماه پیش در جلسه کارگروه گردشگری سپیدان به‌گونه‌ای دیگر و متفاوت سخن گفت!

با وجود ادعای مسئولان مبنی بر قرار گرفتن سپیدان بر روی ریل گردشگری اما متاسفانه امکانات این شهرستان در چند سال گذشته تاکنون تفاوت چندانی نداشته استوی در این جلسه عنوان کرد: ‌زمانی که به این شهرستان وارد می‌شویم به‌رغم دیدن مکان‌های خوب و دیدنی این شهرستان، میزان نا برخورداری و محرومیت آن کاملاً آشکار است

وی ادامه داد:‌ باوجودآنکه این شهرستان هدف گردشگری است و برای آن طرح گردشگری ۱۲ساله آماده‌شده است وقتی به مجوزهای صادره نگاه می‌کنیم می‌بینیم فقط هفت مورد مجوز دارند و تاریخ‌های صدور این مجوزها همه به شکلی به قبل از این ۱۲ سال برمی‌گردد و در مدت تهیه این طرح عملاً هیچ کاری صورت نگرفته است

حال سؤال بسیاری از شهروندان سپیدان این است که چگونه باوجود این‌همه مشکلات که فرماندار ۴ ماه پیش با گلایه از آن یادکرد حالا چگونه سپیدان بر روی ریل توسعه گردشگری قرارگرفته آن‌هم درحالی‌که پیشرفت چشمگیری در بسترهای گردشگری حس نمی‌شود؟

مشکلات باقی‌مانده

نکته قابل‌تأمل اینجاست که سپیدان باوجود جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارد، پایانه مسافربری و مرکز اقامتی مناسب ندارد.

مسافران و گردشگران برای سفر به این شهر یا باید خودروی شخصی داشته باشند یا در چند مرحله با تاکسی‌های بین‌ جاده‌ای خود را به سپیدان برسانند.

تاریخچه ساخت پایانه در این شهرستان توریستی استان فارس به ابتدای دهه ۸۰ بازمی‌گردد که در زمینی ۷۰۰ متری بنا بود احداث شود اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات و ازجمله بدهکاری شهرداری وقت سپیدان به سرانجام نرسید.

تأمین اقامتگاه، ایجاد زیرساخت‌ها، احداث سرویس‌های بهداشتی و مکان‌هایی برای استراحت از مواردی هستند که  سپیدان بیش از هر زمان برای قرار گرفتن بر روی ریل گردشگری به آن نیاز دارد اما متأسفانه امکانات شهرستان سپیدان در چند سال گذشته تاکنون تفاوت چندانی نداشته است.

شاید باورش برایتان سخت باشد سپیدان شهرستانی که درزمینهٔ فرهنگی در استان فارس برای خود دارای رتبه و مقام است از داشتن سینما به‌عنوان یک نماد فرهنگی بی‌بهره است.

نبود بازار سوغات

شهرستان سپیدان و شهر اردکان  به‌عنوان نگین زاگرس با تمام زیبایی‌های خود در بخش آثار تاریخی و طبیعی از عدم وجود مراکز خرید و تفریح و رفاهی رنج می‌برد و متأسفانه بیشتر گردشگران حتی نمی‌دانند بازار سوغات شهرستان سپیدان کجا است.

شهرستان سپیدان با داشتن قدمت چند صدساله در صنایع‌دستی  وتواید گبه و گلیم  و نمد وداشتن محصولات باغی و خشکباری  و صنایع‌دستی  از حضور گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال بی‌بهره است و گردشگرانی که به سپیدان قدم می‌گذارند از نبود بازارچه‌هایی برای خرید محصولات غذایی، فرهنگی و صنایع‌دستی در شهرستان گله‌مند هستند.

اعطای اختیارات برای حل مشکلات

معاون گردشگری استاندار فارس نیز در زمره افرادی است که اعتقاد دارد تا جایی که اختیارات اجازه می‌دهند بعضی از مسائل و مشکلات را باید در خود شهرستان حل کنیم.

شاهپور رستمی تصریح می‌کند:  بخشی از مشکلات در خود شهرستان، بخشی در استان و بخشی نیز در کشور باید حل شوند که به همین دلیل ما می‌خواهیم بخشی از اختیارات کارگروه گردشگری میراث فرهنگی را به خود شهرستان محول کنیم تا فرماندار به‌صورت ویژه این کارگروه را تشکیل دهد و مصوبات این کارگروه مستقیماً در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان عنوان شود زیرا من معتقد هستم مشکلات شهرستان را فردی که در آنجاست بهتر از فردی می‌تواند حل کند که در استان هست.

وی توجه و حمایت از صنایع‌دستی را در کنار صنعت گردشگری را مهم برمی‌شمرد و می‌افزاید: تعداد ۱۱۴ رشته صنایع‌دستی کشور یعنی تقریباً ۵۰ درصد در استان فارس وجود دارد که در شهرستان سپیدان نیز به دلیل بافت فرهنگی و قومی در مناطق شهری و روستایی به دلیل اینکه نتوانسته‌اند بازاریابی را درست انجام دهند روبه افول است.

 رستمی مسائل و مشکلات تفرجگاه‌ها را یک موضوع بین سازمانی بین جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی دانست و اظهار داشت: علی رقم پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل هنوز حل‌نشده است.

معاون گردشگری استاندار فارس در خصوص صدور مجوزها نیز بیان می‌کند: مدیران در پاسخگویی به استعلامات زمان را باید در نظر بگیرند  زیرا قوانین و مقررات برای تسهیل کار است و قرار است ما مدیر حل مشکل باشیم نه مدیر بیان مشکل!

وی در توضیح پیرامون زمان طولانی صدور مجوزها بیان می‌کند: هرچقدر ما بتوانیم دردادن مجوزها مردم را به سمت خود ترغیب کنیم بهتر است و لذا این مهم در سرلوحه کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.