مشهد- مشکلات پیش روی راهداری استان خراسان رضوی از جمله سوژه هایی است که در آستانه فصل سرما و با انگیزه بررسی علل مشکلات پیش روی راهداری، خبرنگار ما به سراغ معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان رفته است.

کمبود اعتبارات، نفس راهداری را در جاده‌ها گرفته است

قدس آنلاین-گروه استان ها-هادی زهرایی-: معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس گفت: براساس نرم‌های جهانی، سه تا ۶ درصد هزینه ساخت راه‌های موجود باید برای نگهداری راه‌ها هزینه شود که این امر یک راهداری ایده آل است و با توجه به گستردگی و طول راه‌های استان خراسان رضوی، از این عدد سه تا ۶ درصدی اگر ما حداقل آن را یعنی سه درصد در نظر بگیریم، باید معادل ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال داشته باشیم تا برای نگهداری راه‌ها هزینه کنیم.
 علیرضا خجسته افزود: اما این در صورتی است که راه‌های موجود باید نو باشد و تمام مباحث ایمنی و ابنیه فنی راه باید جدید باشد که این عدد ۵۰۰ میلیارد تومانی برای نگهداری آن لازم است و با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که از ایده آل راهداری فاصله زیادی داریم.

مشکلات راهداری

وی اظهار داشت: در حال حاضر با اعتباراتی که برای راهداری هر سال تخصیص داده می‌شود و نیز با امکاناتی که به صورت امانی توسط سازمان راهداری در اختیار استان‌ها و شهرستان‌ها گذاشته شده است تا یکی دو سال گذشته با فداکاری نیروهای راهداری، عملیات راهداری را در راه‌های استان انجام می‌دادیم، اما طی امسال و سال قبل تخصیص اعتبارات کمتر از سال‌های گذشته شده است و این امر باعث شده در امور راهداری دچار مشکل شویم.
وی تصریح کرد: اعتبارات نگهداری راه‌ها از دو منبع استانی و ملی تأمین می‌شود که برای حفاظت آسفالت‌ها، خط کشی، تأمین گارد و علائم که از اعتبارات ملی است تنها ۲۵ درصد از اعتبارات آن تخصیص یافته است و در بحث اعتبارات استان نیز تخصیص اعتبارات تا کنون قابل توجه نبوده است و این موضوع باعث شده است، مشکلاتی در حوزه راهداری بروز کند.
وی خاطرنشان کرد: عملیات راهداری به سه بخش جاری، دوره‌ای و بحران تقسیم می‌شود.
وی افزود: عملیات جاری راهداری شامل پاک‌سازی سطح جاده، ‌بوته کنی حاشیه راه، لکه‌گیری و خط کشی و نصب علائم است که به هیچ عنوان نمی‌توان این عملیات راهداری را متوقف کرد و عملیات دوره‌ای شامل تیغ زنی بعضی از راه‌های خاکی در برخی از دوره‌های زمانی خاص می‌شود.
وی اظهار داشت: عملیات بحرنی راهداری نیز مثل ریزش سنگ در محورهای کوهستانی و برف و کولاک و سیلاب‌هاست که باعث انسداد راه‌ها می‌شود که باید با عملیات بحرانی توسط نیروهای راهدار نسبت به بازگشایی مسیرها اقدام شود. به همین دلایل نیاز است که به طور مستمر برای عملیات راهداری اعتبار دیده شود که متأسفانه کمبود اعتبار و تخصیص آن باعث بروز مشکلاتی در راهداری شده است.

اعتبارات کافی نیست

علیرضا خجسته یادآور شد: اعتبارات در حال حاضر برای راهداری کافی نیست و ضروری است مسئولان استان به این نتیجه برسند که راهداری یک امر جاری است.
وی خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبارات به صورت حداقلی که در سال‌های گذشته، انجام می‌گرفت باید برای راهداری تأمین شود که اگر این اتفاق نیفتد، به طور مثال اگر اعتبار کافی برای خرید سوخت وجود نداشته باشد، نیروهای راهداری که با ایثار و فداکاری با این ماشین آلات فرسوده و کم، عملیات راهداری را انجام می‌دهند، نمی‌توانند در جاده‌ها ارائه خدمت کنند.
وی اظهار داشت: امسال متأسفانه در حوزه خرید شن و نمک زمستانه با چالش روبه‌رو بودیم که با مدیریت انجام شده استانی و کشوری، به تازگی تأمین شد.

خجسته ادامه داد: اعتبارات نگهداری راه‌های استان ۴۳ میلیارد تومان است و اعتباری که تاکنون تخصیص یافته ۱۱ میلیارد تومان بوده است که با قول مسئولین قرار است ۹ میلیارد تومان اوراق اسناد اسلامی به راهداری تخصیص داده شود.
وی تصریح کرد: بخشی از اعتبارات استان برای حقوق ۵۵۰ نفر از نیروهای راهداری که به صورت شرکتی در استان از محل طرح نگهداری راه‌ها حقوق آن‌ها پرداخت می‌شود، چیزی حدود ۱۶ میلیارد تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.