افزایش استفاده از فناوری و تأثیرگذاری آن بر احساسات و رفتار انسان ها، ضرورت توجه بیشتر به نقش فناوری در زندگی و رفتار انسان‌ها و بررسی گسترده‌تر اطلاعات و داده‌های موجود در این خصوص را اجتناب ناپذیر می‌کند.

«فرهنگ زندگی دیجیتال» نیاز به سرمایه‌گذاری دارد

قدس آنلاین- افزایش استفاده از فناوری و تأثیرگذاری آن بر احساسات و رفتار انسان ها، ضرورت توجه بیشتر به نقش فناوری در زندگی و رفتار انسان‌ها و بررسی گسترده‌تر اطلاعات و داده‌های موجود در این خصوص را اجتناب ناپذیر می‌کند.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع، گاردین به سراغ خانم پروفسور ژانویو بل؛ انسان‌شناس و استاد دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه استنفورد آمریکا رفته است که تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای در خصوص تأثیر توسعه فناوری بر فرهنگ و رفتار انسان‌ها داشته است.

در این گفت و گو، پروفسور بل به نکات جالبی درباره اعمالی که باید برای جلوگیری از تأثیر منفی فناوری بر رفتارها و احساسات انسانی انجام شود، اشاره کرده است.

* تنوع تجربیات مردم در مورد فناوری

پروفسور ژانویو بل در خصوص اهمیت آگاهی از فناوری می‌گوید: زمانی که من برای بررسی رفتارشناسی انسانی و تأثیر فناوری بر آن به سیلیکون ولی (دره‌ای در آمریکا که مقر اصلی همه فناوری‌های مهم جهان است) سفر کردم، از این موضوع آگاه شدم که مردم، تجربیات متنوعی از ارتباط با فناوری در زندگی خود دارند و شگفتی‌های دنیای فناوری برای افراد، متفاوت است.

زمانی که درباره آینده دنیای دیجیتال و روابط انسانی صحبت می‌کنیم، شاید برای همه مهم باشد که چه اقدام‌هایی برای جلوگیری از تأثیرگذاری منفی سیستم‌های دیجیتالی بر روابط انسانی خود باید انجام دهیم. در این باره چهار پیشنهاد مؤثر وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

* ایجاد رویکردهای جدید

در دنیای دیجیتال امروزی، کسانی که دنیای دیجیتال مبتنی بر داده‌ها را تنظیم و مدیریت می‌کنند، باید رویکردهای جدیدی داشته باشند تا بتوانند، مجموعه مهمی از پرسش‌ها و دیدگاه‌های مهم را در خصوص زندگی دیجیتالی توسعه دهند. چگونگی حرکت انسان‌ها در دنیای دیجیتالی مبتنی بر داده‌ها، نیاز به گفت‌وگوهای وسیع میان رشته‌ای دارد. در بخش‌های دانشگاهی باید برای تحقیق در این حوزه‌ها بودجه صرف شود و از محققان و پژوهشگران در این حوزه حمایت شود. این مسئله پایه‌ای‌ترین مرحله برای توجه و تأثیرگذاری مثبت بر زندگی در دنیای دیجیتال است.

* سرمایه‌گذاری روی گفت‌وگوهای انسانی

برای بهبود وضعیت زندگی انسان‌ها در دنیای دیجیتال، باید بر گفت‌وگوها، جلسات و سمینارهایی در خصوص تأثیر فناوری‌های دیجیتالی بر اخلاق و فرهنگ مردم سرمایه‌گذاری شود. در برخی مواقع حتی ایجاد کنسرسیوم‌های دولتی و اتاق فکرهای تخصصی در این زمینه می‌تواند، تأثیر بسزایی بر بهبود اوضاع زندگی مردم در دنیای دیجیتالی داشته باشد و شروع خوبی برای قرارگیری در جهت صحیح زندگی مدرن و دیجیتالی مردم خواهد بود. نگرانی‌های زیادی در مورد آینده و نقش فناوری بر آن وجود دارد و همه ارگان‌های دولتی و دانشگاهی مسئول رسیدگی به این داستان پیچیده هستند. اگر پرسش‌های بهتری از خود مطرح کنیم و در حوزه آموزشی به کودکان و نوجوانان خود آموزش‌های مؤثرتری ارائه دهیم، می‌توانیم از فناوری‌های آسیب زننده آینده دیجیتال پیشگیری کنیم و این خود قدم بزرگی در راستای بهبود روابط انسانی خواهد بود.

* تلاش برای پاسخگویی به چالش‌های پیش رو

چگونه انسانیت در جهانی که با کدها و الگوریتم‌های دیجیتالی شکل گرفته است، به حقیقت می‌پیوندد؟ آیا دنیای امروز، بینش همه جانبه‌ای در این زمینه دارد؟ آیا باید بر اطلاعات موجود در دنیای هوشمند شدیداً نظارت داشت؟ آیا الگوریتم‌های ما تنها براساس منافع تجاری گسترش یافته‌اند؟ آیا سیاست‌گذاران دنیا زیرساخت‌های فناوری را به طور کامل و صحیح درک کرده اند؟ و هزاران «آیای» دیگری که تلاش برای پاسخ گویی صحیح به آن‌ها باعث حرکت بهتر در جهت ایجاد یک زندگی دیجیتالی اخلاق‌محور خواهد شد.

* ایجاد آینده دیجیتالی سالم

برای ایجاد یک آینده دیجیتالی سالم، پرسشی ساده وجود دارد: آیا ما می‌خواهیم در این دنیای هوشمند، سریع و متصل به اطلاعات جدید، فقط یک مستعمره باشیم، یا تبدیل به یک امپراتوری بزرگ و قدرتمند شویم؟ هر چند که تبدیل شدن به یک امپراتوری دیجیتالی کار ساده‌ای نیست و نیازمند زیرساخت ها، داده‌ها و الگوریتم‌های فراوانی است، اما در صورت ایجاد آن‌ها، می‌توان ارزش‌ها و منطق‌های انسانی را براساس فرهنگ منطقه‌ای گسترش داد. به این ترتیب دنیای دیجیتال شامل ارزش‌های والایی از جمله انصاف، عدالت اجتماعی و انسانی، مدنیت و اخلاقیات خواهد شد. هر چند که این کار امکان پذیر است، اما نیازمند تنظیم مقررات، نظارت و پاسخ گویی صحیح به پرسش‌ها و چالش‌های پیش رو و مدل سازی ارزش‌های اصلی است.

 پروفسور ژانویو بل در پایان تأکید می‌کند: هر چند هنوز می‌توانیم، جهان را شکل دهیم و با مراقبت از آن، جایگاه‌های والای انسانی و فرهنگ صحیح را گسترش دهیم، اما باید در مورد نقش فناوری در جامعه بیشتر صحبت کنیم و به چگونگی حرکت انسان‌ها در دنیای دیجیتال، بهتر و با دید وسیع‌تری توجه کنیم. همه ما تعهدی اخلاقی برای اهمیت دادن به این موضوع مهم در جهان داریم.

ترجمه/ رها واعظی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.