نخستین همایش مدیران مدارس آموزش از راه دور با حضور گودرز شاهمرادی، مدیر مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.

تازه‌ترین راهکار برای کمک به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

قدس آنلاین- نخستین همایش مدیران مدارس آموزش از راه دور با حضور گودرز شاهمرادی، مدیر مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.

مدیر مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه حدود ۱۷۰هزار دانش‌آموز در مدارس آموزش از راه دور کشور مشغول تحصیل هستند، توضیح داد: آموزش از راه دور آموزشی آسان، با کیفیت، همیشه، همه جا و برای همه است. رسالت اصلی در مدارس آموزش از راه دور این است که اجازه ندهیم حتی یک دانش‌آموز در هر نقطه از کشور، به هر دلیلی از تحصیل باز بماند. افزون بر آن، توسعه ظرفیت آموزش از راه دور شامل آموزش نیمه‌حضوری، غیرحضوری و مجازی بر مبنای آموزشی و تربیتی، بر اساس نظام تعلیم و تربیت اسلامی جهت تحقق عدالت آموزشی است.

شاهمرادی افزود: آموزش از راه دور تابع ۶ ساحت سند تحول بنیادین بوده و ۲۰ اولویت کاری را در دستور کار خود دارد. هویت این نوع آموزش بر مبنای کمک به ارتقای پوشش تحصیلی با اولویت بازماندگان از تحصیل و ارائه خدمات نوین بوده که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است. به همین منظور در این مدارس تمام تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت‌های آموزش از راه دور و جذب حداکثری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است و این افراد در استان‌های مختلف متفاوت هستند، اما عمده‌ترین آن‌ها را دانش‌آموزانی تشکیل می‌دهند که ازدواج زود هنگام داشته‌اند، معلولان و افرادی که به مدرسه دسترسی ندارند و آن هایی که به هر دلیلی شرایط سنی حضور در مدرسه عادی را از دست داده و بازمانده از تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه ایجاد بسترهای الکترونیکی و تجهیز مدارس از تأکیدهای مدارس آموزش از راه دور کشور است، گفت: تجهیز مدارس به منظور افزایش دسترسی و بهره‌برداری از خدمات الکترونیکی بویژه آموزش آنلاین به فراگیران از طریق ارائه تسهیلات به مؤسسات از ملزومات ارائه خدمات بهتر به دانش‌آموزان است، به همین دلیل در حال عقد تفاهمنامه‌ای با وزارت ارتباطات هستیم که با نهایی شدن آن در آینده‌ای نزدیک جزئیاتش را هم اعلام خواهیم کرد.

شاهمرادی در ادامه بیان کرد: در تولید محتوا به صورت آموزش بر اساس کتاب، دیداری، شنیداری و آموزش الکترونیک فعالیت گسترده‌ای داشته‌ایم. بر همین اساس ۴۵ عنوان محتوای الکترونیکی برای پایه‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم و پیش دانشگاهی و برای استفاده روی رایانه و اندروید تهیه شده و در دسترس دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برای نظارت بر کیفیت آموزش و نحوه اداره این مدارس، ارزشیابی تحصیلی را در نظر گرفته‌ایم. این ارزشیابی در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نخست ارزیابی درونی و خودارزیابی مدیر و مؤسس مدرسه است. سطح دوم ارزیابی توسط منطقه، سپس توسط استان و مرحله آخر ارزیابی ستادی و ملی است. سال گذشته برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی در این حوزه، عملکرد مناسبی داشتند و از ۱۰۰ نمره ۵/۹۳ را کسب کردند، اما میانگین دانش‌آموزان این استان حدود ۱۵۶ نفر است که باید میانگین حضور این دانش‌آموزان در مدارس از راه دور خراسان رضوی به بیش از ۳۰۰ نفر ارتقا پیدا کند، ضمن اینکه بر اساس مصوبه جدید در سال تحصیلی جدید، به هر استانی که ارزشیابی کمتر از ۵۰ داشته باشد، اجازه فعالیت داده نمی‌شود. نظارت بر امتحانات این مدارس نیز بر عهده آموزش و پرورش استان است و باید مؤسسان مدارس آموزش از راه دور، میدان عمل را به مدیران مدرسه بدهند.

شاهمرادی در پایان به راه‌اندازی کلاس‌های درس الکترونیکی در مدارس زلزله زده سرپل ذهاب اشاره کرد و توضیح داد: به منظور برگرداندن دانش‌آموزان به فضای درس در ۶ منطقه از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب و روستاهای مجاور آن، کلاس‌های درس الکترونیک برگزار شده و تمام فراگیران آموزش‌های راه دور خود را شروع کرده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.