کرمان- زلزله بم و همچنین در طی ماه گذشته وقوع زمین‌لرزه در کرمانشاه یادآور انبوهی از خاطرات تلخ و غم‌انگیز برای بسیاری از هم‌وطنان بود و شاید از همین رو با لرزش زمین‌ در «هجدک» کرمان و باقدرت ‌۶.۱ ریشتری شاهد رعب و وحشت بسیاری از مردم بودیم.

لرزش گسل اضطراب در کرمان

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه زلزله ۶ و یک‌دهم ریشتری هجدک خسارات جانی چندانی در برنداشت اما تخریب افزون بر ۱۲۰ واحد مسکونی در روستای کوهک و همچنین وارد آمدن خسارت‌های جدید به خانه‌های مردم هجدک بازهم این موضوع را یادآوری کرد که بازسازی و تقویت واحدهای مسکونی به‌ویژه در روستاها را باید جدی گرفت.

 شاید اگر در سال ۸۲ که زلزله بم اتفاق افتاد مقاوم‌سازی را سرلوحه کارهای خود قرار می‌دادیم، دیگر امروز با حادثه بزرگ کرمانشاه روبرو نمی‌شدیم و اگر مسئولان قوانین مربوط به ساختمان‌ها را اجرایی و سخت‌گیرانه‌تر رفتار می‌کردند امروز شاهد کشته شدن صدها نفر از عزیزانمان در استان‌های غربی کشور نبودیم ازاین‌رو نباید همیشه منتظر فاجعه‌ای باشیم تا اقدامات مدبرانه‌ای انجام دهیم!

زلزله اتفاقی قدیمی

 وقوع زلزله در کرمان بنا بر گفته کارشناسان و مسئولان اتفاق جدید و تعجب‌آوری نیست زیرا بنا بر گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان۵۷  درصد جمعیت استان کرمان در محدوده گسل‌ها زندگی می‌کنند.

دکتر جعفر رودری زلزله را یکی از مسائل مهم در شهرنشینی و توسعه استان کرمان می‌داند و می‌گوید: از ۷۰ شهر استان کرمان تعداد ۲۱ شهر یعنی بیش از ۵۷ درصد جمعیت استان در محدوده گسل زندگی می‌کنند لذا استحکام بناها در این مکان‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رودری با اشاره به وجود  ۵۰۵ هزار واحد مسکونی شهری طبق سرشماری سال۹۵ در استان کرمان اظهار می‌کند:  طبق سرشماری‌های صورت گرفته  در مناطق شهری استان ۲۰ درصد واحدهای مسکونی استان آپارتمانی و مابقی غیر آپارتمانی هستند که ۴۹ درصد به‌صورت اسکلت فلزی و بتن آرمه و ۵۱ درصد سایر روش‌های ساخت است.

کرمان هر هفته می‌لرزد

سرپرست مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان نیز اظهار می‌کند: در استان کرمان همواره به‌طور متوسط هفته‌ای حدود ۳ زلزله بالای ۳ ریشتر رخ می‌دهد.

در استان کرمان همواره به‌طور متوسط هفته‌ای حدود ۳ زلزله بالای ۳ ریشتر رخ می‌دهدعلی حسین زاده مهرابی تنها راه مقابله با زلزله را آمادگی در برابر این حادثه طبیعی و تقویت بناها و همچنین آموزش در برابر حوادث عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید بدانیم که زلزله اجتناب‌ناپذیر است و خواهد آمد، چه‌بهتر که از پیش با استحکام سازی سازه‌های خود از خسارات آن جلوگیری کنیم.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در یک محدوده زمانی خاص تعداد انبوه‌سازی‌های زیادی انجام شد، ازاین‌رو نظارت دقیقی روی ساخت‌وساز این ساختمان‌ها صورت نگرفت و لذا ما شاهد بسیاری از خسارت‌ها در زلزله اخیر و در کرمانشاه از بابت همین سهل‌انگاری و قصور در صنعت ساختمان بودیم.

وی به مردم توصیه می‌کند در سازه‌هایی زندگی کنند که حتماً شناژ عمودی و افقی داشته باشد تا در برابر زلزله مقاوم باشد.

وی همچنین بیان می‌کند: با توجه به این‌که پیمانکاری که ساختمانی را احداث می‌کند، هم‌چنین مهندس ناظر ساختمان در قبال آن ساختمان تعهد دارند، بنابراین افرادی که در ساختمان‌هایی که سازه آن‌ها مشکل دارد، می‌توانند به‌نظام مهندسی، دستگاه قضا و سایر دستگاه‌های مربوطه مراجعه کنند.

هر گسلی فعال نیست

در پوسته زمین در استان کرمان و در طول تاریخ زمین‌شناسی و طی صدها میلیون سال شکستگی‌های بسیاری شکل‌گرفته است و لذا این استان شاهد بروز میلیون‌ها زمین‌لرزه بوده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی استان کرمان بیان این جمله و در تشریح موقعیت این استان به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل‌های متعدد اظهار می‌کند: در حال حاضر در بخش‌های شمالی استان  گسل‌های بزرگ و بنیادی وجود دارد که جابجایی افقی آن‌ها غالب است و روندی تقریباً شمال غرب – جنوب شرق دارند که می‌توان به گسل «کوهبنان»، «لکرکوه»،«گلباف» و «نایبند» اشاره کرد.

علی رشیدی با تأکید بر اینکه تمامی این گسل‌ها قابلیت رویداد زلزله‌های ۷ ریشتر به بالا رادارند، عنوان می‌کند: در نیمه جنوبی استان کرمان نیز وضعیت به همین شکل است و سامانه‌های گسلی متعددی مانند «سبزواران» و «بم» وجود دارند که بسیاری از این سامانه‌های گسلی خود از ده‌ها قطعه و شاخه فرعی تشکیل‌شده‌اند که در مقیاس‌های کوچک‌تر نام‌گذاری‌های محلی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است.

رشیدی تأکید می‌کند: نکته مهمی که درباره گسل‌ها بایستی موردتوجه قرار گیرد این است که اول اینکه هر گسلی فعال نیست لذا  بسیاری از گسل‌ها دوره فعالیت خود را پشت سر گذاشته و در حال حاضر غیرفعال هستند.

وی ادامه می‌دهد: هر گسل فعالی هم لزوماً لرزه زا نیست.

وی تأکید می‌کند: امروزه با شناخت نسبی که از منها زمین‌لرزه‌ها با تکیه‌بر دانش مهندسی عمران و با استفاده از مصالح ساختمانی مناسب و مرغوب باید ساختمان‌های باکیفیتی ساخته  شود تا در برابر رویداد زمین‌لرزه‌های مخرب مقاوم باشند و سرمایه‌های انسانی و مادی کمترین آسیب را در این زمینه متحمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.