یزد - رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان گفت: در جهان حدود ۱۰درصد از افراد به گونه ای معلولیت دارند و این گروه در استفاده از امکانات جامعه با موانع بسیاری مواجه اند .

۱۰درصد از افراد در جهان به نوعی با معلولیت مواجه هستند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، دکتر عضدزاده پیش ازظهرشنبه درنشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت : معلول به معنی ناتوان و زبانم لال علیل نیست ، معلولیت تنها و تنها یک نقص بوده که قابل جبران است اگر به معلولان فرصت بدهیم و با چشم پوشی از نواقص ظاهری آنها ، توانمندیهایشان را در نظر بگیریم و آنها را بر اساس توان و توانمندیهایشان به کار خواهیم گرفت .

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت " تصویب قانون حمایت افراد دارای معلولیت، اقدامی فراگیر برای تحقق جامعه ی پایدار و پذیرا برای همه"  افزود : در جهان حدود ۱۰درصد از افراد به گونه ای معلولیت دارند و این گروه در استفاده از امکانات جامعه با موانع بسیاری مواجه اند .

عضدزاده تصریح کرد: این موانع شامل موانع فیزیکی ، فناوری اطلاعات ، قوانین ، تبعیضها و نگرشهای اجتماعی غلط نسبت به آنان است  و این موانع علاوه بر اینکه مانع از بهره گیری معلولین می شود ، به دلیل حضور نیافتن معلولان در جامعه که خود نیروهای مولدی محسوب می شوند ، باعث تاخیر و کندی در روند پیشرفت جامعه می‏شود

رئیس بهزیستی شهرستان اردکان گفت: باید تمامی موانع پیش روی معلولان را از میان برداشت و فرصتی برابر، برای دسترسی آسان و عادلانه به امکانات شهری را در اختیار آحاد شهروندان با هر سطح از توانایی جسمی و ذهنی قرار داد و ارائه چنین خدماتی به افراد دارای انواع نقص و ناهنجاری، نه یک صدقه و منت بر این قشر بلکه از بدیهی ترین وظایف دولت ها در برابر این بخش از جامعه است و غفلت از انجام این وظیفه، شانه خالی کردن از بار مسئولیتی است که بر دوش آنان نهاده شده است.

 عضد زاده خاطرنشان ساخت : معلولان با توجه به برخی از ناتوانیها و نقص های جسمی در پیداکردن کار و اشتغال نسبت به بقیه افراد هم سن و سال و هم جنس خود مشکلات بیشتری دارند و واقعا کار مناسب پیداکردن برای این قشر از جامعه به یکی از معضلات ما تبدیل شده و بسیار واضح است که اگر معلولان شغل درخور و مناسب داشته باشند  بخش قابل توجهی از مشکلات آنان رفع خواهد شد.

ااین مسئول افزود: ینها دچار برخی ناتوانی ها و محدودیت ها و نقص ها هستند، و در عوض در برخی از حواس و عملکردهایشان نسبت به دیگران و حتی نسبت به جمعیت سالم اجتماعی ، از توانمندی های بیشتری برخوردارند ، مثلا فردی که نابینا است ولی از حافظه بسیار قوی برخوردار است چنان که بسیاری از اپراتورهای تلفن را افراد نابینا تشکیل می دهند که هزاران شماره تلفن را در حافظه خود دارند .

عضدزاده ادامه داد: به طور کلی معلولان دریافتند که در قبال نقص عضو خود و پذیرش این محدودیت ها، بر دیگر عملکرد های خود تکیه و تمرکز کنند و با تقویت نقاط قوت خود ، در سایر زمینه ها به برتری دست یابند .

وی در خصو ص موفقیتهای معلولان این شهرستان گفت : که یکی از روشن دلان ما با سعی و تلاش فراوان موفق شده تا اولین نابینایی درسطح کشور باشد که به مرتبه دانشیاری دانشگاه تهران دست پیدا کند و هم اینکه در اوج جوانی به عنوان دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه  تهران دست پیدا کرده و هم اینک به امر آموزش دانشجویان اشتغال دارد، همچنین یکی از معلولان جسمی حرکتی ما قهرمان مسابقات تنیس کشور و دوم آسیا و یکی از امیدهای ما در مسابقات  پارا المپیک است و یا معلول ناشنوای اردکانی که قهرمان مسابقات کشتی آزاد کشور شده ، همچنین ما در شهرمان معلول جسمی حرکتی شدیدی داریم که چند مورد اختراع به ثبت رسانده و جزء انجمن نخبگان کشور می باشد یکی از معلولان بینایی ما مدیریت یکی از مدارس شهر را بر عهده دار د و. ...

وی خاطر نشان ساخت : راهکار اشتغال این عزیزان را قانون تعیین کرده ، ما قانون ۳ درصد استخدام معلولان را داریم که براساس آن دستگاه های عمومی و دولتی موظفند سالیانه ۳ درصد از سهمیه اشتغال خود را به معلولان اختصاص دهند .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان آمار معلولین تحت پوشش در بهزیستی اردکان بیش از دو هزار  نفر بیان کرد و افزود : از این تعداد ۴۳۰معلول جسمی حرکتی ، ۳۹۰ معلول ذهنی، ۱۶۵معلول شنوایی، ۲۱۶ معلول بینایی و۱۲۴روانی مزمن  از خدمات بهزیستی استفاده می کنند .

وی عنوان کرد : مستمری برای افرادی که قابلیت توانمند شدن نداشته باشند دائمی است اگر چه تمام تلاش بهزیستی این است که با پرداخت مستمری و سایر خدمات از قبیل وام اشتغال و تعامل با سایر دستگاه ها و ادارات سعی در توانمندسازی معلولان  و خروج از چرخه مستمری بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.