۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 576753

کرمان - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با اشاره به حادثه خیز بودن این استان و لزوم ایمنی معادن، گفت: معادن غیر ایمن تعطیل شده و تا زمانی که ایمنی آنها حاصل نشود، از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.

معادن غیر ایمن تعطیل می شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی استانداری کرمان، حمید ذکاء اسدی روز شنبه در کمیسیون کارگری استان کرمان افزود: به عنوان مجموعه شورای تامین استان به هیچ وجه هیچ بهانه ای از جمله کمبود نقدینگی و مشکلات دیگر را بر ایمنی جان انسان ها ترجیح نمی دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از نظر شورای تامین استان، مسئولیت مستقیم حوادث معادن با مدیران عامل شرکت های دولتی، غیر دولتی و خصولتی است.

ذکاءاسدی ادامه داد: بایستی این موضوع با هماهنگی ریاست محترم دادگستری و دادستان های محترم پیگیری شود.

معاون استاندار کرمان عنوان کرد: به تمامی فرمانداری های استان باید اعلام شود که به موضوع ایمنی معادن توجه لازم را داشته باشند.

معاون استاندار کرمان افزود: فرصت قانونی مناسبی برای شورای عالی معادن استان کرمان در استفاده از حقوق دولتی ایجاد شده که در اولین اقدام باید از این ظرفیت برای افزایش ایمنی معادن استفاده شود.

وی با بیان اینکه معادن جزء سازه های هر منطقه هستند که نباید از آنها غفلت کرد، ادامه داد: با توجه به وقوع زمین لرزه شدید روز گذشته و احتمال وارد شدن آسیب هایی به سازه و ایمنی معادن، معادن موجود در مناطق متاثر از زلزله تعطیل شده است و تا زمانی که ایمنی معادن محقق نشده، آغاز به کار آنها به تعویق خواهد افتاد.

وی یادآور شد: پشت لایه های زغال، گازهای فراوانی وجود دارد که بر اثر زلزله اخیر، ممکن است جا به جایی انجام شده باشد و می تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کرده و جان کارگران این معادن را تهدید کند.

معاون استاندار کرمان تاکید کرد: زمین لرزه روز گذشته در استان کرمان که در چندین استان دیگر کشور نیز احساس شده، تقریبا روی تمامی معادن منطقه اثر گذاشته است و باید روی تمامی معادن استان بررسی های تخصصی انجام شود.

ذکاء اسدی خاطرنشان کرد: باید وضعیت ایمنی معادن که به لحاظ کمبود نقدینگی دچار مشکل شده اند، بررسی و مشکلات مربوطه رفع شود.

وی تاکید کرد: ایمنی کارگران و کارمندان معادن از همه امور واجب تر است و باید تجهیزات ایمنی فردی برای کارگران معادن در مرحله اول تامین شود.

ذکاء اسدی خاطرنشان کرد: زمین لرزه روز گذشته استان کرمان که طولانی مدت و با شدت لرزش بالا بود به دلیل مقاوم سازی انجام شده، خسارت جانی به دنبال نداشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان عنوان کرد: راهی جز تقویت عمومی بنیه های ساخت و ساز و سازه هایی که در منطقه داریم برای مقابله با حوادثی از جمله زمین لرزه  وجود ندارد.
 
لزوم تجهیز معادن استان به دوربین های پایش تصویری
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان نیز گفت: دوربین های پایش تصویری باید در تمامی معادن به کار گیری شود.

خلیل همایی افزود: تمامی معادن باید به سیستم مانیتورینگ دوربین های مداربسته متصل شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به تاکید شورای امنیت کشور باید تمهیدات لازم درباره استفاده از مواد منفجره در معادن استان نیز اندیشیده شود.
 
 آغاز بازرسی ایمنی معادن استان کرمان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز بازرسی ایمنی معادن استان کرمان گفت: در زمین لرزه روز گذشته کرمان به دلیل همزمانی با تغییر شیفت کارگران هیچ حادثه جانی در معادن نداشته ایم.

رضا اسماعیلی افزود: در شهرستان راور رئیس اداره این شهرستان  و سه نفر از بازرسان در معادن حضور یافته اند و موارد مربوطه و مسائل فنی این معادن را رصد می کنند و در صورتی که وضعیت معادن مناسب نباشد، از آغاز به کار آنها جلوگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: سعی می شود هر چه زودتر شرایط ایمن معادن محقق شود تا کارگران این معادن با مشکل مواجه نشوند.
 
 فعالیت ۲۱ معدن زغالسنگ در استان کرمان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به فعالیت ۲۱ معدن زغالسنگ در این استان اشاره و بیان کرد: به دلیل آنکه سهم حقوق دولتی استان از خزانه دریافت نشده و مطالباتی از سایر شرکت ها نداشته ایم، روز به روز معادن ذغالسنگ ما عقب افتاده تر شده اند و این در حالی است که گاهی باید برخی از دستگاه های اساسی را در اختیار داشته باشیم تا بتوان کارگران را به داخل معادن فرستاد.

مهدی حسینی نژاد عنوان کرد: اختیار ویژه ای به شورای عالی معادن استان کرمان داده شده تا ۲۰ درصد حقوق دولتی استان در اختیار شورای عالی معادن باشد و در زمینه های مختلف هزینه شود.

وی تصریح کرد: ۳۰ درصد از حقوق دولتی که وصول و به خزانه وارد می شود توسط شورای عالی معادن استان می تواند وصول شده و برای ایمنی معادن هزینه گردد.

وی گفت: امسال ۳۱۹ میلیارد تومان حقوق دولتی در استان کرمان جمع آوری و به حساب خزانه وارد شده که اختصاص ۲۰ درصد از آن در حوزه ایمنی می تواند بسیار راهگشا باشد.
 
وجود گاز در معادن، مشکل اصلی در ایمنی این واحدها است
مدیرعامل شرکت معادن ذغالسنگ استان کرمان نیز گفت: موضوع ایمنی معادن به گونه ای است که از نظر سازه ای مشکلی نداریم و از آرک های استاندارد استفاده می کنیم و مشکل اصلی در معادن، موضوع وجود گاز در این معادن است.

ایرج فلاح  خاطرنشان کرد: در برخی از معادن سیستم سنجش گاز وجود ندارد و این موضوع، بسیاری از حوادث را ایجاد می کند.

وی گفت: برای ایجاد یک معدن ایمن نیاز به یکسری لوازم فنی و اعتبارات است که بتوان در زمان بروز حوادث به سرعت بتوان اقدامات لازم را انجام داد.

فلاح با اشاره به اینکه تجهیزات حوزه معادن در دنیا و کشور به روز شده است، تاکید کرد: از سال ۹۲  و بعد از واگذاری شرکت ذغالسنگ از سیستم دولتی به صندوق به دلیل مشکلات مالی هیچ تجهیزاتی خریداری نشده است.

وی عنوان کرد: لازم است که برنامه ریزی شده و تمامی تجهیزات مورد نیاز خریداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.