۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 576839

وزیر کشور طی برنامه‌ای تلویزیونی تا توانست گل گفت و دُر و گوهر ساخت که نشان دهد در واقعه زلزله سهمگین غرب کشور تمام تدابیر لازم را به کار بسته و هیچ مشکلی پیش نیامده است.

گزارش‌های گل و بلبلی!

قدس آنلاین- وزیر کشور طی برنامه‌ای تلویزیونی تا توانست گل گفت و دُر و گوهر ساخت که نشان دهد در واقعه زلزله سهمگین غرب کشور تمام تدابیر لازم را به کار بسته و هیچ مشکلی پیش نیامده است.

معاون اول رئیس جمهوری که خود می‌اندیشد بزرگترین خطیب دنیای سیاست است، تلاش کرد تمام گناهان را گردن مسکن مهر دولت دهم بیندازد، مسکن مهری که ۱۲ میلیون تن را صاحب خانه کرد و همین بی‌انصافی ایشان، داد و گله آقای وحید حقانیان را برانگیخت.

روزنامه نگاران مداح دولت - که به راستی زنجیره‌ای‌اند و من قبلاً روزنامه‌های زنجیره‌ای را قبول نداشتم، اما اکنون پذیرفته‌ام که کسانی هستند که روز را شب و شب را روز جلوه می‌دهند و وظیفه مستمر دارند هر روز به نحوی عکسی از جناب رئیس جمهوری و معاون اول ایشان را چاپ کنند- غافل از آن شدند که از میان ۱۵ هزار خانه و ساختمان ویران شده فقط یک ساختمان ۵۷۵ واحدی و یک ساختمان دویست واحدی جزو ساختمان‌های بنا شده از سوی مسکن مهر بوده که پیمانکار خطاکار و منفعت طلب بازداشت و زندانی شده است و حق هم آن است که مجازات و جریمه شود. زلزله‌های بزرگ در سانفرانسیسکو و توکیو خسارات و ویرانگری‌های باورنکردنی به جا گذاشته است. من نام ستاد بحران را پیشگیری از بحران نمی‌گذارم؛ آن را ستاد بحران می‌نامم. ممکن است زلزله، سیل، آتش فشانی، حتی جنگ روی دهد، تاریخ ایران با این رویدادهای مخرّب بیگانه نیست. باید فکر تعدیل و رساندن به حداقل خرابی‌ها و خسارات و تلفات جانی را کرد.

از چادر کاری برنمی‌آید. دو خودروساز آزمند و یکه سوار و انحصار طلب ایرانی را وادارید در کنار تولیدات تحمیلی خود سالی چندین هزار کانکس بسازند و کانکس‌ها را در استان‌های مختلف پخش کنید تا هر زمان زلزله‌ای روی داد بتوان آن‌ها را با تریلر یا راه آهن به نقاط تخریب شده حمل کرد و مردم را در آن‌ها اسکان داد. ستاد زلزله و سیل و آتش نشانی در هر گونه بلایا باید در تمام استان‌ها فعال باشد. این معاونت امور احتمالی که آقای وزیر کشور هفته پیش آن را تأسیس کرد می‌تواند تمام این موارد را زیر پوشش داشته باشد.

ارتش با اعزام دو تیپ مستقر در استان کرمانشاهان به مناطق زلزله زده مانند همیشه کارایی، حاضر به قبول مسئولت‌های بزرگ و گوش به زنگ بودن خویش را نشان داد.

محبوبیت ارتش صد چندان شده، شنیدم تعداد زیادی کانکس از سوی ارتش به مناطق تخریب شده فرستاده و نصب شده است. حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش و تشکیل ستاد بحران نقش مهمی در سروسامان دادن به وضعیت بحرانی داشت.

اردوهای نظامی که ارتش طی مانورهای گوناگون خود برپا می‌کند به صورت یک عادت متعارف درآمده است. ارتش دچار بوروکراسی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری نیست. سپاه نیز به تبعیت از شیوه نظامیگری دوشادوش ارتش کوشیده است.

بسیار راضی و سپاسگزار از آستان قدس رضوی شدم که آشپزخانه اربعین را از مهران به منطقه‌ای در نزدیک نواحی زلزله زده منتقل کرد و صدها تن دست اندرکار طبخ غذای گرم تا ۵۰ هزار برای ناهار، ۵۰ هزار برای شام و لابد تهیه صبحانه شدند و مردم را ممنون و خوشحال کردند.

مردم استان‌های غربی و مناطق کردنشین با ملاحظه همبستگی عموم مردم ایران دانستند که این مردم ایران هستند که غم آنان را می‌خورند و در اندوهشان اشک می‌ریزند.

میلیاردها تومان کمک‌های نقدی ایرانیان برای کمک به زلزله زدگان به حساب مردان قابل احترام و اتحاد از جمله علی دایی آن ورزشکار پاکدل ایران دوست واریز شد.

لحظات حماسی در تاریخ ایران شکل گرفت. ایرانیان نشان دادند یکدیگر را دوست می‌دارند. من وقتی خبرها را می‌خواندم بی‌اختیار بغض می‌کردم و اشک می‌ریختم. در این میان دولت محترم از فرصت استفاده کرد و بهای نان یعنی قوت لایموت مردم ایران را ۱۵ درصد گرانتر کرد! براستی چه زمان خوبی برای گران کردن هم نان و هم دارو(!) هر کس این خبر را خواند بر روان شناسی و جامعه شناسی دولت کنونی که مثلاً تیم رسانه‌ای هم دارد آفرین‌ها فرستاد! هیچ زمانی نیکوتر از اول آذر نبود که پس از یک شب ایثارگری ملت در قبال زلزله‌ای سهمناک، دولت اینسان از مردم قدردانی کند. به هر حال دولت باید از انداختن گناه همه مشکلات به گردن دولت قبل دست بردارد. مردمی که صاحب مسکن شده‌اند وکیل و وصی نمی‌خواهند. مشکل مسکن در ایران پیوسته وجود داشته و جنبه حاد یافته است. دولت قبل با فعال کردن مسکن مهر برای هزاران نفر کار ایجاد کرد و رقم صاحبان مسکن مهر را من نمی‌دانستم و آقای حقانیان رقم ۱۲ میلیون تن را اعلام کرد. گزارش آقای عبدالرحمان فضلی وزیر کشور بسیار شیرین و گل و بلبلی بود، ولی مناظری که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دیده می‌شود فرمایش‌های بلیغ ایشان را تأیید نمی‌کند. اینسان که ایشان می‌فرمایند آمادگی نبوده است، کما اینکه اکنون هم با شروع بارندگی و افزایش سرمای هوا همان گونه که رهبر معظم انقلاب گفتند نمی‌توان به چادر و پلاستیک بسنده کرد.

تمام آوار خانه‌های مخروبه باید به سرعت جمع آوری شود. هنگام آواربرداری باید از صاحبان خانه‌های ویران شده دعوت کرد، حاضر شوند تا اگر اشیای بهاداری در آوارهای منازلشان بود جدا کرده به کانکس‌های خود انتقال دهند. باید به سرعت آشپزخانه، گرمابه‌های مجهز به دوش و نیز سرویس‌های بهداشتی به صورت سوله‌ها آماده و به تعداد کانکس‌ها افزوده شود. شخص خیری ۱۵۰ کانکس را به مناطق فرستاد. باید تعداد کانکس‌های تولیدی آن قدر افزایش یابد که کسی زیر چادر نخوابد. آقای دکتر زیبا کلام گفته است یک میلیارد تومان وجوهی را که مردم به حساب ایشان ریخته‌اند، صرف ساختن خانه‌های بهداشت و کتابخانه خواهد کرد. بهتر است عجالتاً از فکر خانه‌های بهداشت و کتابخانه منصرف شده یک بیمارستان صحرایی یا درمانگاه احداث کنید. سیل کمک‌های نقدی از هر سو می‌رسد. می‌توان تمام دهات را از نو ساخت و مردم را در خانه‌های امن و پاکیزه جای داد. ژنراتورهای برق را در محل تعبیه کرد و دست کم از ۱۰ تن متخصص زلزله جهانی دعوت کرد به هزینه دولت ایران سری به کشور و مناطق زلزله زده بزنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.