مسمومیت با داروها عامل ۱۲ درصد مرگ و میر کشور هستند.

مسمومیت دارویی عامل ۱۲ درصد مرگ و میرها

قدس آنلاین- مسمومیت با داروها عامل ۱۲ درصد مرگ و میر کشور هستند.

دکتر یسنا به منش، دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص مرگ و میر ناشی از مسمومیت با داروها، مشاهده می‌شود سالانه حدود ۷۰۰ نفر در اثر مسمومیت با دارو جان خود را از دست می‌دهند، چنان که ۱۲ درصد مرگ‌ها ناشی از این عارضه برآورد می‌شود. این در حالی است که مرگ ناشی از مسمومیت با ترکیبات مخدر، سموم دفع آفات و منوکسید کربن شیوع بیشتری دارد.

وی افزود:میزان شیوع مسمومیت دارویی در شهرهای کشور نیز متفاوت است، چنان که از ۴۵ درصد در شهرهای کوچک تا ۷۵ درصد در شهرهای بزرگ متغیر است. البته ۷۰ تا ۸۰ درصد از مسمومیت‌های دارویی به صورت تعمدی صورت می‌گیرد.

 دکتر به منش در ادامه خاطرنشان کرد: ضمن اجتناب از مصرف خودسرانه داروها، باید توجه داشت مقادیر بالای حتی داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد مسموم بخصوص کودکان و افراد سالمند کُشنده باشد. همچنین در مسمومیت دارویی، از میان داروهایی که اغلب منجر به مسمومیت می‌شود، داروهای مسکن مخدر مانند متادون و ترامادول و داروهای مغز و اعصاب و بویژه داروهای آرامبخش، ضد افسردگی و ضد تشنج سپس داروهای مسکن غیر مخدر شایع‌تر می‌باشند. به هرروی در سالمندان مسمومیت دارویی بسیار شایع و البته خطرناک است. چراکه این قشر از جامعه به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند فشار خون و دیابت و چربی خون، معمولاً تعداد زیادی دارو در طی شبانه روز استفاده می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز تداخلات دارویی، داروهای مصرفی را با پزشک معالج در میان بگذارند. همچنین تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، اطلاع نداشتن از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی نیز ممکن است منجر به این شود که سالمندان داروی خود را به اشتباه یا به طور تکراری مصرف کنند.

وی افزود: کودکان در اثر کنجکاوی همه چیز را به دهان می‌برند و ممکن است به این شکل با داروهایی که در دسترسشان باشد، مسموم شوند حتی ممکن است در اثر اشتباه والدین، داروها بیشتر از دوز درمانی به کودک خورانده شود. به طور کلی مسمومیت در کودکان در سنین زیر ۵ تا ۶ سال بسیار شایع‌تر است. بنابراین برای پیشگیری از بروز مسمومیت دارویی در کودکان باید داروها را دور از دسترس آن‌ها قرار داد و موقع دارو دادن به کودک به دوز داروی تجویز شده توسط پزشک توجه کرد. همچنین از خوردن داروها در مقابل چشم کودکان اجتناب شود، چرا که اطفال از رفتار بزرگسالان تقلید کرده و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند. در هنگام دارو دادن به کودکان نیز به آن‌ها تفهیم کرد که این‌ها  داروست و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نشود.

 دبیرستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال گذشته هشت درصد از موارد مرگ ناشی مسمومیت‌ها در اثر ترکیبات روانگردان بوده؛ چنان که از میان مسمومیت‌های ناشی از ترکیبات محرک و روانگردان مراجعه شده به بیمارستان‌ها نیز، مسمومیت ناشی از شیشه شیوع بیشتری دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گیاهانی که در طب سنتی مطرح هستند و به عنوان درمان‌های خانگی مصرف می‌شوند و بسیاری از آن‌ها از طریق عطاری‌ها قابل تهیه می‌باشند نیز از خطر مسمومیت زایی و تداخل با دیگر داروها مستثنا نمی‌باشند. بنابراین آموزش‌هایی در حال انجام است تا گیاهان دارویی به صورت بسته بندی‌های استاندارد و تضمین شده از طریق عطاری‌ها ارائه شوند. این کار می‌تواند بروز مسمومیت ناشی از این ترکیبات را کاهش دهد. ولی در هر صورت بسیاری از ترکیبات گیاهی در طب سنتی موجود است که مصرف مقادیر بیش از حد درمانی از آن‌ها می‌تواند ایجاد مسمومیت کنند و همیشه تداخل ترکیبات خانگی و گیاهی با داروهای مصرفی باید توسط داروساز بررسی شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.