۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 576849

اهواز_ نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: نخیلات شهرستان شادگان در معرض نابودی هستند.

نابودی در کمین نخیلات شادگان

به گزارش قدس آنلاین،  حجت الاسلام مجید ناصری نژاد،  نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی یکی از معضلات اصلی این شهرستان را خشک شدن نخیلات بیان کرد و اظهار داشت: حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله درخت نخل در شادگان وجود دارد که منبع اصلی درآمد ساکنان را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به اینکه بیش تر اقلام خرمای شادگان صادراتی است تصریح کرد: خرمای شادگان به دلیل مشکلاتی مانند خشکسالی رودخانه های مارون و جراحی، سد سازی های زیاد، توزیع نامناسب آب و استفاده بیش از اندازه آب در بالا دست در معرض خطر جدی وجود دارد.

ناصری نژاد با انتقاد از توسعه کشت با وجود بحران کم آبی اذعان داشت: ۲ برابر شدن مجوزهای کشت در بالا دست در شرایط فعلی اقدام سنجیده ای نیست، چراکه نخیلات شادگان به عنوان یک سرمایه ملی در معرض تهدید قرار دارد.

نماینده مردم شادگان در مجلس خشک شدن نخیلات را عامل اصلی مهاجرت مردم شادگان به حاشیه کلانشهرها دانست و گفت: از سویی دیگر تالاب شادگان نیز به دلیل اقدامات نادرست درحال خشک شدن است که نتیجه آن تبدیل تالاب به کانون های ریزگرد است.

وی با اشاره به اینکه با ادامه این روند اراضی شادگان در معرض تبدیل شدن به شوره زار قرار می گیرند بیان داشت: از سویی دیگر پساب های اراضی اهواز، پساب صنعتی فولاد خوزستان و نیشکر در اطراف شادگان تخلیه می شود.

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد با بیان اینکه تا این لحظه اقدام جدی برای حل مشکلات شادگان صورت نگرفته اظهار کرد: درحال حاضر شهرستان شادگان حدود ۱۴۰هزار نفر جمعیت دارد، در سال های گذشته بسیاری از مردم شادگان حاشیه شهرهای اهواز، ماهشهر، خرمشهر و آبادان شده اند، ضمن آنکه برخی دیگر نیز به استان های هرمزگان و تهران مهاجرت کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه آب باید به صورت عادلانه توزیع شود افزود: آب باید براساس توانمندی های هر منطقه و نیاز توزیع شود، نخیلات و تالاب شادگان همواره از رودخانه کارون حق آبه داشته اند، اما بر اثر کاهش دبی رودخانه کارون دسترسی به آن از بین رفت.

حجت الاسلام ناصری نژاد با اشاره به اینکه به تاسیسات جدید و پمپاژ جهت تامین حق آبه شادگان داریم بیان کرد: لازمه تحقق این امر تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.