بندر عباس- بندر عباس به عنوان یکی از بنادر اقتصادی ایران به دلیل برخورداری آب و هوای معتدل در تمامی فصول سال پذیرای جمع زیادی از جویندگان کار و همچنین گردشگران از سراسر ایران اسلامی و حتی کشور های خارجی است.

دود قلیان نفس تفرجگاه های بندر عباس را گرفته است

قدس آنلاین-گروه استان ها: با وجود اینکه ساحل این شهر بندری پتانسیل های قابل توجهی برای گردشگری و تفریحات آبی در خود دارد اما استعمال دخانیات به ویژه قلیان به یکی از عمده ترین تفریحات مردم در حاشیه ساحل تبدیل شده است.

اگری گذرتان به بوستان های غدیر، دولت، ولایت، سورو و کنار اسکله شهید حقانی افتاده باشد بدون شک دستفروشانی که از همین راه ارتزاق کرده و همچنین خانواده هایی که قلیان زینت بخش محفل آنها شده صحنه ای غریب و عجیب برای شما نیست.

طرحی که توان پاکسازی ندارد

طرح پاک سازی مراکز استعمال قلیان و دخانیات نیز از جمله طرح هایی است که هر چند نامش برای بسیاری از شهروندان آشنا ست اما نتایج و برون داد این طرح برای بسیاری از ساکنان این شهر غریبه است.

مسئولان بهداشت محیط سالهاست که جمع آوری قلیان ها را در زمره عملکرد مثبت خود عنوان می کنند اما در عمل مردم این سوال در ذهنشان نقش بسته که چرا این برخورد در جامعه و بلوار ساحلی مشهود نیست؟

نظارت تشدید شده است

رئیس مرکز بهداشت بندرعباس در همین رابطه از اجرای عملیات پاکسازی و جمع آوری قلیان در سطح این شهرستان خبر می دهد و می گوید: این اقدام با هماهنگی مسئولان قضایی و انتظامی انجام می شود.

دکتر عبدالجبار ذاکری ذاکری موضوع قلیان یکی از محورهای اصلی مورد توجه بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت بندرعباس می داند و عنوان می کند: در همین راستا نیز نظارت ها و برخورد با مراکز عرضه قلیان در چارچوب قانون تشدید شده است.

دود قلیان فضای ساحل شهر را که شهروندان از آن مکان باید برای تازه کردن حال و هوای خود استفاده کننده ، پوشانده استوی همچنین از سفره خانه های سنتی و پارک های سطح شهر به دلیل عرضه قلیان ابراز نگرانی کرده  و متذکر می شود با وجود بساطی های قلیان متاسفانه بسیاری از پارک ها و سفره خانه ها به محیطی نا امن تبدیل شده که تهدید بسیار جدی برای سلامت جامعه محسوب می شود.

وی بیان می کند: مراکزی که به اخطارهای قبلی جهت جمع آوری ادوات قلیان و عرضه آن توجه نداشته اند، در چارچوب قانون پلمب و جهت اعمال مجازات قضایی به دادسرا معرفی می شوند.
این مقام مسئول اظهار می کند: به تمام مراکز عرضه مواد دخانی اعلام می گردد که نسبت به جمع آوری ادوات قلیان اقدام و از عرضه آن در محل کسب خود خودداری کنند تا مجازات های اعمال شده در قانون شامل آنها نشود.

طرح پاکسازی!

پیش از این معاون سابق خدمات شهری شهرداری بندرعباس عنوان کرده بود: طرح پاکسازی وجمع آوری بوستان های ساحلی ورزش و غدیرازعرضه کنندگان قلیان های میوه ای، از ابتدای مهرماه امسال در دستور کار شهرداری قرار دارد.
حسین رنجبر وعده داده بود جمع آوری قلیان از سطح ساحل با محوریت فرمانداری بندرعباس و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان از جمله مرکز بهداشت، اماکن نیروی انتظامی و شهرداری از سال گذشته آغاز شده و این طرح امسال نیز دنبال می شود.

گفتنی است با وجود تمامی این دغدغه ها و طرح های پاکسازی علت ابتر ماندن اقدامات نامشخص است.

چاره ای باید اندیشید

وضعیت ناهنجار تفرجگاه های شهر بندر عباس به گونه ای است که صدای فرماندار را نیز در آورده است.

احمد پویافر به عنوان یکی از منتقدان استعمال قلیان در معابر عمومی می گوید: دود قلیان فضای ساحل شهر را که شهروندان از آن مکان باید برای تازه کردن حال و هوای خود استفاده کننده ، پوشانده است.

وی که از این وضعیت به ستوه آمده است اظهار می کند: متاسفانه دیگر امکان تفریح و تنفس مناسب در ساحل برای شهروندان وجود ندارد.

وی یادآور می شود: جوانان در اوقات فراغت خود به استفاده از قلیان به عنوان یک سرگرمی روی آورده اند که این امر سلامتی آنان را در معرض خطر قرار داده است.

وی می افزاید:  وجود دخانیات واستفاده از آن دراماکن عمومی سلامت افراد جامعه را به خطرانداخته و باید با فرهنگ سازی واطلاع رسانی، شهروندان از استفاده دخانیات منع شوند و دستگاه های مسئول این موضوع مهم را دستورکار خود قرار داده و اقدام های لازم را انجام دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.