سنندج- قلعه قمچقای که در ۴۵ کیلومتری شهرستان بیجار «بام ایران» و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قرار دارد این قلعه از مکان‌های تاریخی و گردشگری استان کردستان است که هر سال پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران می‌باشد.

بیجار؛ قلعه تاریخی «قمچقای»

به گزارش قدس آنلاین، قلعه قمچقای که در  ۴۵ کیلومتری شهرستان بیجار «بام ایران» و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قرار دارد این قلعه از مکان‌های تاریخی و گردشگری استان کردستان است که هر سال پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی این قلعه به دو دلیل از عظمت خاص برخوردار است، نخست آن که از یک سو به دره‌ای مشرف است که در قدیم به دره شاهان شهرت داشت و تیغه‌های بلند و هولناک این کوه با پرتگاه‌های مخوف و بلند، بالا رفتن از آن و رسیدن به دژ را بسیار دشوار می‌کند. از سوی دیگر، از جنوب غربی، جنوب شرقی و شرق نیز به پرتگاهی دیگر مشرف است. از این رو، ایجاد استحکامات چندانی برای این قلعه لازم نبود، اما در سمت شمال که پشته از ارتفاع کمتری برخوردار است، بقایای دیواری عریض و محکم از سنگ لاشه با ملات و برجهای نیمه‌استوانه موجود است.

آب‌انبار و راهرویی که آن را هم در دل کوه حفر کرده‌اند، نشانه‌های دیگری از اهمیت ویژه قلعه تاریخی قمچقای بیجار و آب انبار آن است. این قلعه در نزدیکی روستایی به همین نام و روی یکی از کوه‌های بلند منطقه قراردارد. دور تا دور آن را تخته سنگ‌های بزرگ و دره های مخوف و عمیقی فرا گرفته اند. قلعه دارای یک تونل مخفی با زاویه ای ۴۵ درجه است که در دل سنگ کنده شده و پس از طی ۴۰ پله به زیر کوه راه پیدا می‌کند.قلعه تاریخی قم‌چقای بیجار برایاولینباردرسال۱۳۴۶ به دست بابک رادنورد شناسایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.