رحیم پور ازغدی گفت: علم در حوزه و دانشگاه وجود دارد اما علم نافع بسیار کم است؛ تا کرسی‌های بررسی، نقد و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها برقرار نشود، علم نافع در دانشگاه‌ها بوجود نمی‌آید.

اگر کرسی های گفت‌وگو در دانشگاه برپا نشود، علم نافع بوجود نمی آید

به گزارش قدس آنلاین، همایش ملی «جهان شمولی آموزه‌های قرآنی و روایی در دنیای معاصر» پیش از ظهر  امروز با حضور حسن رحیم پور ازغدی مدرس حوزه ودانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی  نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف وجمعی از قرآن پژوهان  در محل این سازمان برگزار شد.

رحیم پور ازغدی در همایش «جهان شمولی آموزه‌های قرآنی و روایی در دنیای معاصر» قرآن کریم را پیام خداوند برای بشریت دانست و گفت: تنها چیزی که باعث می‌شود پیام قرآن به بشر برسد، قلب حضرت محمد (ص) است که گنجایش دریافت وابلاغ این پیام الهی را داشت و آن را نه تنها به بشریت ابلاغ کرد.

رحیم‌پور ازغدی درباره جامعیت قرآن کریم اظهار کرد: قرآن کریم به‌ عنوان کتاب مقدس مسلمانان در دنیا شناخته شده است، اما این کتاب مقدس فقط برای مسلمانان نیست بلکه پیام خداوند برای بشریت است.

وی افزود: قرآن کریم آخرین باری است که خداوند با بشر صحبت کرده و پس از آن دیگر برای بشر پیام جدید و تازه‌ای نازل نشده است؛ چرا که  آفریدگار عقل و اندیشه و انواع استعدادها را در اختیار بشر قرار داده و این کتاب عظیم در واقع بیانگر چگونگی مواجهه بشریت با انواع مشکلات است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هر یک از آیات قرآن کریم را پاسخ‌دهنده به سوالی دانست و تاکید کرد: هیچ کلمه‌ای‌ در قرآن نیست که کلام خداوند نباشد.

رحیم‌پور ازغدی درباره تفاوت زندگی با قرآن کریم و زندگی بدون قرآن کریم گفت: این سوال تاریخی را باید به بشریت پاسخ داد که اگر قرآن کریم نازل نمی شد، زندگی چگونه می شد و چرا زندگی با قرآن بهتر است و چگونه می توان فهمید که قرآن نه تنها برای زندگی مفید بلکه ضروری بوده است. به این سوالها خود قرآن کریم جواب داده است و به‌عنوان مثال در آیه‌ای فرموده می‌خواهیم شما را از تاریکی به نور بیاوریم و قرآن نازل شده تا مشکل انسانها حل شود.

وی با بیان اینکه تمامی نکاتی را که خداوند متعال باید به بشر در تمام دوران ها می‌گفته را در قرآن کریم آورده است، تصریح کرد: باید توجه کرد قرآن کریم در چه هندسه‌ای مطرح می‌شود یعنی باید توجه داشت در چه موقعیتی درباره قرآن صحبت می‌کنیم. اگر از موقعیت نادرست با قران روبرو شویم همه چیز هم معکوس خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه قرآن کریم یک خطاب مقدس به بشر است، تاکید کرد: ابتدا باید خطاب بودن این کتاب الهی مشخص شود و بعد از آن خودمان را جای مخاطب قرار دهیم.

رحیم‌پور ازغدی افزود: قرآن کریم باید طوری خوانده شود که انگار بر آن شخص خواننده نازل شده است و این مخاطب بودن تمامی بشر پیام قرآن باید تبیین شود.

وی افزود: مبنای سکولاریسم نفی خداوند نیست اما آنها خداوند سخنگو را نفی می‌کنند و خداوند را قبول دارند اما به شیوه خودشان به عبادت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه سکولاریسم با نبوت مشکل دارد، تصریح کرد: از نظر من هسته اصلی دین توحید نبوده بلکه نبوت است و معنی اصلی نبوت هم  قرآن کریم  است چون خیلی ها وجود خداوند را پذیرفته اند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آیات الهی به برکت قلب پیغمبر اسلام نازل شده است، ادامه داد: تنها چیزی که باعث می‌شود پیام قرآن به بشر برسد، قلب حضرت محمد نبی مکرم اسلام(ص) است که خداوند با ما حرف زده است.

وی تاکید کرد: به برکت خاتم‌الانبیاء(ص) این ظرفیت را پیدا کردیم که مخاطب خداوند متعال قرار بگیریم و انسان بودن پیغمبر در انتقال پیام خداوند یک مزیت است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه پیغمبر فرمود که قرآن در آخرالزمان وسیله آواز خواندن می‌شود و امروز هم قرآن در حاشیه زندگی ما قرار دارد، گفت: باید توجه کرد که خداوند چرا با بشر سخن گفت و این سخن گفتن چقدر اهمیت دارد اگر نوع نگاه به قرآن عوض شود نوع بحث مان نسبت به قرآن و محورهای آن هم عوض می شود.

 وی ادامه داد: امروز وجود خداوند هم در حاشیه زندگی ما قرار دارد، همه کاری انجام می دهیم اما  خدا در آن نیست. تنها اقلیتی هستند که خدا در متن زندگی شان هست، یعنی هر کاری می خواهند انجام بدهند می پرسند که آیا خدا راضی هست ؟ لذا اصل باید خداباشد و رفتار وزندگی مان را براساس آن تنظیم کنیم.

رحیم پور ازغدی با اشاره به زندگی امام راحل وخداباوری ایشان گفت: وقتی امام راحل در وصیت نامه شان می نویسند من با قلبی آرام وضمیری امیدوار  و....به ملاقات خدا می روم مفهوم خداباوری وحضور خدا در اندیشه وعمل اوست و تنها رهبری که در سیصد سال اخیر در ایجاد یک انقلاب و تحول اسلامی پیروز شد کسی بود که خود را مامور به تکلیف می دانست نه نتیجه و نگران نتیجه نبود، خداوند هم اورا پیروز کرد، لذا خداوند راباید مرکز زندگی قرار دهیم تا مشکلات حل شود.

رحیم‌پور ازغدی افزود: دو نکته بسیار مهم است اول اینکه خداوند که قرآن را نازل کرده است مرگ و زندگی همه از جمله پیغمبر در دست اوست بنابراین می‌داند این آیات چه زمانی باید نازل شود و نکته دیگر اینکه آیات الهی در ارتباط با زندگی روزمره و طبیعی انسانها نازل شده است.

وی با اشاره به اینکه خطاب قرآن زمان دارد چون مخاطبان زمان دارند، تصریح کرد: نوع نگاه به قرآن کریم بسیار مهم است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن می‌گوید ما یک توضیحی به بشر بدهکاریم و یک توضیح اضافه برای متقین داریم، گفت: با زبان امروزی تقوا، جدی گرفتن خداوند است؛ اتقوا الله یعنی خداوند محور اصلی باشد و بقیه فرع باشند.

رحیم‌پور ازغدی درباره شُبهات مطرح شده درباره قرآن کریم افزود: آخرین و به‌روزترین شُبهات مرتبط با این کتاب الهی مثل نخستین شُبهات آن است و اصلا تازگی ندارد.

وی با اشاره به اینکه آموزه ها و شخصیت پیامبر اکرم (ص) بسیار مهم است، تصریح کرد: پیامبر اسلام نسبت به پیامبران دیگر، معجزات فیزیکی کمتری دارد و در توضیح این نکته باید گفت که معجزات فیزیکی یک زمانی تمام خواهد شد و به دلیل اینکه تمام بشریت تا آخرالزمان مخاطب پیامبر (ص) هستند، معجزه الهی در پیام پیامبر قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیچیدگی تمدن بشری گفت: در این شرایط تشخیص حق از باطل و معجزه سخت خواهد شد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: در متون اسلامی ۳۰ شاخصه در رفتار و سبک زندگی پیامبر آمده است که می توان با آنها به تشخیص درست دین وحقیقت پیام الهی رسید.

وی با بیان اینکه قرآن کریم مفاهیم بسیاری از آیات را به صورت مستقیم بیان نمی کند، یادآور شد: این گونه آیات برای درک درست انسان از آیات بیان شده است؛ قرآن نور مبین است و انسان را از تاریکی به سوی نور مطلق هدایت می کند.

وی در پایان با اشاره به ضرورت وجود فرهنگ نقد و گفت وگو در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: علم در حوزه و دانشگاه  فراوان وجود دارد، اما علم نافع بسیار کم است؛ تا کرسی‌های بررسی، نقد و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها برقرار نشود، علم نافع در دانشگاه‌ها بوجود نمی‌آید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.