۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 577288

تمسک به اخلاق نبوی؛ کیمیای امروز جامعه ما

آیت‌الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی

آنچه در ایام ولادت رسول الله(ص) ما باید بر آن تأکید کنیم، این است که امروز بخصوص حقانیت اسلام را با تمسک به اخلاق نبوی باید به دنیا نشان دهیم، زیرا جهان در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری تشنه اخلاق متعالی است و این مهم در سایه تمسک به قرآن و عترت میسر می‌شود.

قدس آنلاین- آنچه در ایام ولادت رسول الله(ص) ما باید بر آن تأکید کنیم، این است که امروز بخصوص حقانیت اسلام را با تمسک به اخلاق نبوی باید به دنیا نشان دهیم، زیرا جهان در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری تشنه اخلاق متعالی است و این مهم در سایه تمسک به قرآن و عترت میسر می‌شود.

حقیقت آن است که هنوز هم پس از گذشت ۱۴ قرن، پیامبر(ص) در مظلومیت و غربت قرار دارند و ما مسلمانان آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم سیره و کلام نورانی ایشان را برای جهانیان که تشنه دریافت این معارف هستند به شایستگی بیان کنیم، بویژه در زمینه مسائل اخلاقی که نیاز جدی بشر امروزی است.

در این بین هر چند جبهه کفر و استکبار و نفاق در طول قرن‌های متمادی برای اینکه پیام اسلام ناب محمدی(ص) به گوش مردم دنیا نرسد، از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرده، اما با وجود این و به لطف الهی، نهضت نورانی و سعادت بخش حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) همواره رو به گسترش بوده و سال به سال بر شمار پیروان و علاقه مندان به ایشان و مکتب و دین آسمانی شان افزوده شده است.

اگر به تاریخ صدر اسلام توجه کنیم درمی یابیم صبوری، حسن خُلق و استقامت نبی اکرم(ص) از جمله عوامل گسترش و توسعه اسلام بوده و اینکه قرآن مجید در وصف چنین شخصیت نازنینی از لفظ «اسوه حسنه» یاد می‌کند، معنا و مفهومی بسیار عمیق دارد و یکی از معانی‌اش هم این است که پیامبر با اخلاق والا توانست قلوب مردم را به سمت خود و پیام خدا جذب کند.

پیامبر(ص) چه در زمینه اخلاق فردی و بخصوص در مسائل خانواده و چه در عرصه اجتماع در قامت حاکم جامعه اسلامی، برترین الگوی اخلاق انسانی را برای همیشه تاریخ بشریت به نمایش گذاشت و با وجود همه سختی‌ها و ناملایمتی ها، همواره منادی و عامل به چارچوب‌های اخلاق اسلامی بود.

زندگی نورانی حضرت رسول(ص) بی گمان مصداق کامل سبک زندگی دینی و متعالی است؛ زیرا ایشان برپایه آموزه‌های قرآن کریم، مدلی از زندگی ارائه فرمود که پس از ایشان نیز همه حضرات معصومین(ع) در امتداد آموزه‌های نبوی به تبیین آن الگو و مدل الهی پرداختند و در این بین آنچه مایه تأسف است، اینکه ما به عنوان مسلمان کمتر توانسته‌ایم شاخصه‌ها و اصول سبک زندگی نبوی بویژه بُعد اخلاقی ایشان را به جامعه بشناسانیم و از سویی خود بدان‌ها به طور جدی در لحظه لحظه زندگی پایبند باشیم.

به تعبیر یکی از مراجع عظام تقلید، اگر نیک بنگریم به خوبی متوجه می‌شویم ریشه بسیاری از بدبختی‌ها و گرفتاری‌های امروز ما به این جهت است که خود را از آن منبع عظیم و تمام ناشدنی نور و هدایت محروم ساخته و روز به روز از آن دورتر شده‌ایم، حال آنکه حقیقتاً اگر ما به مسئله اخلاق و تربیت، آن گونه که پیامبر رحمت فرموده‌اند، توجه کنیم، خواه ناخواه بسیاری از مشکلات کنونی ما برطرف می‌شود.

* استاد حوزه علمیه قم

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.