کرج- چهارمین نمایشگاه پژوهش البرز در حالی با حضور نخبگان و محققان حوزه های مختلف هفته گذشته در کرج برگزار شد که به نظر می رسد علیرغم همه تلاش ها همچنان میان پژوهش وتولید در البرز فاصله است و حس اعتماد متقابل میان دانشگاه و صنعت برقرار نشده است.

فاصله تمام نشدنی «پژوهش» با «تولید» در البرز

قدس آنلاین- گروه استان ها: براساس برنامه ریزی ها دانشگاه پیام نور کرج امسال میزبان چهارمین نمایشگاه هفته پژوهش البرز بود.

نمایشگاهی که تلاش داشت با عرضه و معرفی شایسته پژوهش های صورت گرفته در قالب یک فن بازار به محلی برای پیوند ایده ها و طرح ها با توان اجرایی شرکت های تولیدی وصنعتی مبدل شود.

۳۴۰ غرفه در نمایشگاه امسال برای معرفی طرح ها تدارک دیده شده بود و بسیاری از محققان که البته بیشترشان جوان بودند با انگیزه و امید فراوان در آن حاضر شده بودند.

آنها با این امید وانتظار آمده بودند که بتوانند فکر وایده خود را به عنوان یک کالا ومحصول به تولید انبوه برسانند و کشورشان را در بخش های مختلف بی نیاز از خارجی ها کنند.

اما ماحصل آنچه از صحبت با برخی از پژوهشگران وغرفه داران در این نمایشگاه به دست آمد گویای این است که همچنان باورجدی به دستاوردهای دانشگاهی وجود ندارد و ایده ها وطرح ها با کم توجهی وجدی گرفته نشدن صاحبان صنعت و برخی مدیران روبروست.

جوانی پژوهشگر در غرفه فنی و حرفه ای چهارمین نمایشگاه پژوهش البرز در این ارتباط گفت: دستگاهی که من اختراع کرده ام کار تصفیه آب رادیات خودرو را انجام می دهد که مشابه آن در داخل کشور دیده نمی شود.

وی با گلایه از عدم کارآیی این نمایشگاه وعدم استقبال از طرح ارائه شده اش افزود: بیشتر مسئولین برای گرفتن عکس به نمایشگاه می آیند و حتی وقتی خواستار تعامل بیشتر برای رفع مشکلات موجود بر سر راه نهایی کردن طرحم بودم بدون توجه از کنار آن گذر کردند.

گلایه پژوهشگران از دیده نشدن

پژوهشگر دیگری در حوزه مهندسی پزشکی نیز با گلایه از صاحبان شرکت های مختلف گفت: در کشور ما متاسفانه کسی از تولید کننده های داخلی حمایت نمی کند برای مثال طرح ارائه شده ام به نمایشگاه امسال نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است چرا که هم کیفیت آن بالاتر از محصولات مشابه خارجی است و هم قیمت آن نیز کمتر است.

وی ادامه داد: اگر روی همین محصول برچسب خارجی بزنم حمایت از آن به مراتب بیشتر خواهد بود، به شخصه اعتقاد دارم تا به تولید کننده داخلی توجه نشود واژه ای به نام اقتصاد مقاومتی تحقق نخواهد یافت.

سپاه امام حسن مجتبی(ع) نیز در نمایشگاه امسال حضور پررنگی داشت و با دستاوردهای بزرگ در حوزه های مختلف حضور یافته بود.

 درباره طرح های عمرانی سپاه امام حسن مجتبی(ع) با کمال امیری مسئول این نهاد در نمایشگاه به گفتگو نشستیم.

اودر رابطه با حضور در نمایشگاه چهارم پژوهش ودستارودهای آن گفت: حوزه عمران سپاه امام حسن مجتبی (ع) متشکل از نیروهای جوان و خلاقی است که طرح های خوبی برای پروژه های عظیم عمرانی به خصوص در سطح شهر دارند.

وی افزود: متاسفانه از خلاقیت جوانان حوزه عمران سپاه در پروژه های شهری کرج استفاده نمی شود و مدیران وشرکت های خصوصی ظاهرا به توان وتخصص ما اعتقاد چندانی ندارند.

درغرفه دستاورد های آموزش پرورش نیز با دانش آموزان خلاق در این حوزه گفتگو کردیم که یکی از دانش آموزان پژوهشگر گفت: از ابتدای شروع کار پژوهش ابزار لازم  و کارگاهی در اختیار ما قرارداده نشد و تمام هزینه ها نیز برعهده خودمان بود.

وی ادامه داد: زمانی هم که طرح به اتمام رسید تنها این مدرسه بود که از ما تقدیر کرد و ما را برای حضور در این نمایشگاه حمایت کرد، مطمئنم برای ادامه کار و تولیدات انبوه با مشکلاتی زیادی در آینده روبرو خواهیم شد.

کارآفرینی مسیر ارائه دستاوردهای علمی

گلایه برخی از حاضرین در نمایشگاه امسال را در حالی با هم مرور کردیم که دبیرکل ستاد هفته پژوهش استان البرز معتقد است خروجی جشنواره امسال مثبت بوده و توانسته بازار خوبی برای طرح ها و پژوهش های ارائه شده فراهم کند.

اسحاق جلالیان در گفتگو با قدس آنلاین  با اشاره به اینکه  ماحصل نمایشگاه هفته پژوهش در البرز رضایت بخش بوده است، افزود: در دوره چهارم نمایشگاه بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان  قرارداد بین چند شرکت خصوصی منعقد شد.

وی افزود: در این هفته تفاهم نامه هایی با بخش های تولیدی منعقد شد، در عین حال بستری برای آشنایی بیشتر مراکز صنعتی و تولیدی با کارآفرینان و دانشگاه ها به وجود آمد.

دبیر کل ستاد هفته پژوهش و فناوری با بیان اینکه در این هفته بستری فراهم شدتا دستگاه های دولتی و پژوهشی و دانشگاهی با هم بیشتر آشنا شوند، افزود: با جانمایی ۳۴۰ غرفه در نمایشگاه این امکان فراهم شد تا عموم مردم و دانشجویانی که علاقمند به تحقیق و پژوهش هستند اطلاعات کافی ولازم را کسب کنند.

جلالیان با اشاره به اینکه در طول برگزاری نمایشگاه کلاس های تخصصی و کارگاه های علمی برای دانشجویان  برگزار شد تصریح کرد: در این کلاس ها وکارگاه ها فرصتی مهیا شد تا تلاش های یک ساله کار آفرینان  و محققان به سر انجام برسد ودستاوردهای خود را در این هفته ارائه دهند.

دبیر کل ستاد هفته پژوهش در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درخصوص  اینکه آیا  تضمینی برای برطرف شدن موانع  سد راه پژوهشگران برای ارائه دستاوردهای شان وجود دارد یا نه بیان کرد: مطمنا در مسیر یک دانشجو پژوهش محور و محقق مشکلاتی خواهد وجود دارد و انتظار می رود این پژوهشگران با ارائه کاوش های نو و جدید هرساله در هفته پژوهش دستاوردهای خود را معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه فرصتی فراهم کرد تا محققان برای یافتن چالشها و مشکلات  در حوزه های خود گره کار را برطرف کنند، افزود: کسانی که در راه پژوهش و تحقیق گام بر می دارد انتظار این را نداشته باشد هر انچه که می خواهند فراهم باشد بلکه باید با کارآفرینی راه ارائه محصولات و دستاوردهای خود را پیدا کند.

با تاکید براینکه برپایی چنین نمایشگاه هایی می تواند بستری برای معرفی هر چه بیشتر یافته های پژوهشی باشد اما نباید از یاد برد که هنوز آن اعتماد و باوری که نیاز است به این بخش وجود ندارد و بسیاری از تلاش محققان و پژوهشگران با بی توجهی و کم لطفی بخش صنعت و دولتی همراه است.

به گفته دبیرکل ستاد پژوهش البرز تفاهم نامه هایی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در حاشیه این نمایشگاه برای اجرایی شدن طرح ها وپژوهش ها منعقد شده که امیدواریم تنها بر روی کاغذ نماند و سال آینده در مواجهه با نمایشگاه پنجم ببینیم که تمام تفاهم نامه های بسته شده در سال قبل رنگ واقعیت به خود گرفته و محققان با انگیزه بیشتر وتوان افزون تر به دوره جدید آمده اند.

بسیاری از پژوهش های ارائه شده در نمایشگاه امسال می تواند با کمی توجه و حمایت لازم و حرکت در مسیر تولید انبوه ضمن ایجاد ارزش افزوده نیاز کشور را به واردات کاهش دهد اما متاسفانه همچنان به مصداق «مرغ همسایه غاز است» نگاه ها شکل جدی به خود نگرفته و در بسیاری از موارد یک تقدیر خشک وخالی ویک تحسین شفاهی ماحصل همه آن چیزی است که یک محقق و پژوهشگر برای ابداعاتش کسب کرده است.

البرز استانی صنعتی و اثرگذار در کشور محسوب می شود وبه گفته مسئولان کشوری واستانی قطب علم وفناوری است بنابراین اگر قرار است نگاه و رویکرد به حوزه پژوهش شکل جدی تری به خود بگیرد باید از این گستره جغرافیایی جوانه بزند.

البرز زمانی قطب علم وفناوری است که محققان وپژوهشگرانش با دلگرمی یافته های علمی خود را عرضه کنند و حمایت لازم برای تجاری شدن و تولید انبوه شان مهیا باشد وگرنه برگزاری یک نمایشگاه چند روزه و بازدید مدیران خرد و درشت از آن و بیان جملات تحسین برانگیز و دلگرم کننده نمی تواند متضمن توسعه و رشد در این بخش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.