۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 577883

حضور وزیرخارجه انگلیس در ایران بدان معناست که آن‌ها نقش ایران را به عنوان یک قدرت تأثیرگذار درحل و فصل مسائل منطقه باور کرده‌اند

آنچه باید به وزیرخارجه انگلیس گفته شود

قدس آنلاین- حضور وزیرخارجه انگلیس در ایران بدان معناست که آن‌ها نقش ایران را به عنوان یک قدرت تأثیرگذار درحل و فصل مسائل منطقه باور کرده‌اند، اگرچه تصور بر این بود که سیاستمداران انگلیسی بسیار هوشیارتر باشند و قدرت نرم جمهوری اسلامی و تأثیرگذاری ایران را در منطقه خیلی سریع درک کنند و به چهار دهه عدم درک صحیح از قدرت ایران پایان می‌دادند و زودتر از این به یک احترام متقابل و سازنده و نه متزلزل دست می‌زدند.
اما درباره حضور بوریس جانسون در تهران مسائل متعددی قابل بحث و بررسی است:
متأسفانه انگلیس به عنوان عضوی از اعضای ۱+۵ به تعهدات خود درباره برجام بخصوص روابط اقتصادی، بانکی و تجاری عمل نکرد که باید مشخص شود چرا پایبندی ضعیفی به مفاد آن داشته و بیشتر چشم به زبان آمریکا دوخته و به دنبال خدشه وارد کردن به اجرای برجام و نقض آن بوده است. این در حالی است که انگلیس به خاطر روابطی که با آمریکا دارد باید نقش بسیار پررنگی در متقاعد کردن آمریکا به اجرای برجام ایفا می‌کرد.
 از طرفی این کشور باید صادرات اسلحه خود را به عربستان متوقف کند، زیرا رژیم کودک کش سعودی تمام این اسلحه‌ها را صرف نسل کشی و از بین بردن مردم مظلوم یمن و مردم مظلوم کشورهای دیگر درمنطقه می‌کند و حتی به این کشور درباره پایان دادن تجاوز به یمن باید فشار وارد کند، زیرا امروز یمن در یک شرایط فاجعه بار انسانی به سر می‌برد.
با توجه به اینکه انگلیس پدید آورنده رژیم غاصب صهیونیست است، باید از این رژیم بخواهد به تجاوزات خود درباره مردم مظلوم فلسطین پایان دهد و در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت مخالفت کند و در جهت قطعنامه‌های شورای امنیت و مواضع کشورهای اروپایی نگرانی و مخالفت صریح خود را با این تصمیم اعلام کند.
همچنین آقای جانسون باید اذعان داشته باشد که کشورش از هرگونه دخالت در امور سیاسی ایران بخصوص توانمندی نظامی جداً خودداری کند، زیرا هیچ کشوری حق دخالت در مسائل داخلی ایران را ندارد و حتی کشورش باید مطالبات مربوط به قرارداد تسلیحاتی ایران با انگلیس را که بتازگی دادگاه لاهه به نفع ایران رأی صادر کرده است را پرداخت کند.
همچنین باید از فشار وارد کردن به افراد دارای تابعیت دوگانه نظیر موضوع خانم نازنین زاغری برای جاسوسی در ایران پرهیز کند، زیرا علاوه بر اینکه این کار یک اقدام اخلاقی نیست، دخالت در امور قضایی کشورمان است و باید گفت قوه قضائیه ایران به صورت مستقل عمل می‌کند و تحت تأثیر نظرات و فشارهای هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد و از طرفی این گونه پرونده‌ها مانند سایر پرونده‌ها مستلزم طی شدن روند قضایی و حقوقی آن‌ها به طور کامل و به دور از مسائل سیاسی است.
از طرفی، برخی سران کشورهای خارجی هنگام سفر به ایران سعی در ایجاد ارتباط با افراد خاص و به عبارتی افراد نزدیک به سران فتنه دارند که یک دخالت آشکار در مسائل جمهوری اسلامی ایران است و در صورتی که «جانسون» سعی در انجام چنین اقدامی داشته باشد باید به صورت جدی با وی برخورد شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.