رسانه‌های انگلیس می‌خواهند موضوع جاسوس‌های دوتابعیتی را برجسته کنند که اگر جانسون موفقیتی در تهران بدست نیارود خوراک تبلیغاتی علیه ایران داشته باشند

ماموریت غیر قانونی جانسون

قدس آناین- وزیر خارجه انگلستان که به تهران سفر کرده روز گذشته پشت درهای بسته با محمد جواد ظریف دیدار و گفتوگو کرد. هیچ خبرنگاری برای پوشش و انتشار محتوای این مذاکرات دعوت نشد و دو وزیر کنفرانس خبری هم برگزار نکردند.

وزیر خارجه انگلیس دیروز با علی لاریجانی رئیس مجلس و علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی هم دیدار کرد و قرار است امروز با علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و احتمالاً حسن روحانی هم ملاقات و گفتوگو کند.

حمید بدیعی نژاد سفیر کشورمان در انگلیس ساعاتی پیش از ورود جانسون به تهران مذاکرات پیرامون موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین رایزنی در خصوص مسائل بانکی و مالی و گشایشهای برجام را موارد پیشبینی شده برای مذاکرات جانسون عنوان کرد.

او با بیان اینکه سال‌های طولانی و حتی دهه‌هاست که سفری از سوی مقامات رسمی انگلیس به‌-خصوص وزیر امور خارجه این کشور برای مذاکرات دوجانبه- به ایران انجام نشده است و سفرهای پیشین در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی بود، تلاش کرد این سفر را اتفاقی مهم و بزرگ نشان دهد و تأکید کرد که حضور جانسون در تهران برای مذاکه در مورد مسائل دوجانبه سفری خاص است.

در همین حال علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران و دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس گفته است احتمال طرح موضوع افزایش صدور روادید در سفر جانسون به ایران وجود دارد.

دستور کار ویژه یا یک درخواست معمولی

درحالی که مقامات دستگاه دیپلماسی و یک عضو گروه دوستی پارلمانی با انگلیس موضوعات معمول و دوجانبه مثل مذاکرات برجامی را که در هر دیداری قابل طرح است یا موضوع پیش پا افتادهای مثل افزایش صدور ویزا را دستور کار اصلی مذاکرات جانسون در تهران عنوان میکنند و اخبار مذاکرات جانسون از کانالهای کنترل شده مخابره میشود، رسانههای انگلیسی هدف از سفر جانسون به ایران گفت‌وگو بر سر آزادی نازنین زاغری و البته یک دوتابعیتی متهم به جاسوسی دیگر بنام کمال فروغی عنوان میکنند.

جانسون پیش از پرواز به تهران به رسانههای کشورش گفته است که در خصوص افراد دوتابعیتی بازداشت شده در ایران، با همتای خود گفتگو خواهد کرد.

نشریه گاردین روز گذشته به نقل از ریچارد رادکلیف همسر انگلیسی نازنین زاغری نوشت که جانسون در سفر خود به تهران تلاش خواهد کرد با رئیس قوه قضائیه ایران نیز درباره پرونده نازنین زاغری دیدار و گفتگو کند.

وزیر خارجه انگلیس در هفتههای اخیر به دلیل اعتراف ناخواسته به مأموریت اصلی زاغری و اعتراف به اینکه او در حال آموزش خبرنگاری به برخی افراد در ایران بوده زیر فشار سنگینی بوده است بنابراین به نظر میرسد پیگیری این موضوع برای وزیر خارجه این کشور چیزی بیشتر از یک موضوع معمول کنسولی در حاشیه یک سفر دیپلماتیک دوجانبه باشد.

اگر چه تا کنون دیدار با مقامات قضایی در برنامه کاری جانسون از سوی وزارت امور خارجه مطرح نشده، اما اینکه چنین چیزی از سوی انگلستان درخواست شده باشد دور از انتظار نیست.

سفیر ایران در لندن هم تصریح کرده که طبیعی است که دولت انگلیس در مذاکرات دو طرف به این موضوع اشاره نموده و انتظار دولت و مردم انگلیس برای آزادی نازنین زاغری و آقای فروغی را مطرح کند.

مسئله اینست که دولت برای گرفتن امتیازهایی که طبق برجام حق ایران است و ترغیب دولت انگلیس به انجام تعهدات حقوقی و قانونی خودش نباید زیر بار پذیرش درخواستهای نامعقول و زیاده خواهانه مقامات انگلیسی برود.

دیدار وزیر خارجه انگلیس با رئیس قوه قضائیه یا درخواست چنین دیداری اگر مطرح شده باشد اتفاقی معمول نیست چرا که پیش از این درخواستهای دولت انگلیس در مورد این دو جاسوس از کانالهای اداری به ایران واصل شده و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم گفته بود به دلایل انساندوستانه آنها را به دستگاه قضا منعکس کردهاست بنابراین دیدار جانسون با رئیس دستگاه قضا هیچ توجیهی جز آن ندارد که اعتبار اظهارات مقامات ارشد دولت ایران را زیر سؤال ببرد.

این درخواست قانونی نیست

ابوالفضل حسنبیگی با اشاره به این موضوع میگوید وزیر خارجه انگلیس تلاش دارد تا در این سفر به چند هدف برسد اما به دلیل حساسیت شرایط این کشور از یک سو و اهمیت توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی با ایران برای لندن به نظر میرسد کاملا محتاطانه عمل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه در حاشیه موضوعات اصلی این دیدار دوجانبه که موضوع برجام، کارشکنیها در اجرای این توافق، برطرف نشدن موانع ارتباطات بانکی از نگاه تهران و کسب منافع اقتصادی از رابطه با ایران برای انگلیس در حال خروج از اتحادیه اروپا و البته یافتن میدان جدید برای ایفای نقش بیشتر در منطقه با انزوای آمریکا به دلیل شکست داعش، درگیر بودن دو متحد واشنگتن یعنی عربستان و اسرائیل با بحرانهای داخلی است میافزاید: حداقل بهره برداری که انگلیسیها میخواهند در حاشیه این موضوعات انجام دهند آزاد کردن دو جاسوس خود است. حال آنکه محاکمه آنها طبق مقررات حقوق بینالملل در ایران یک کار قانونی بوده و آنها با رعایت مسایل حقوقی محاکمه و محکوم شدهاند.

حسن بیگی تأکید میکند: آنها میخواهند این موضوع را برجسته کنند که اگر جانسون موفقیتی بدست نیارود خوراک تبلیغاتی داشته باشند و میگوید: طرح درخواست ملاقات با مقامات قضایی ایران برای آزاد کردن این جاسوسها از سوی وزیر خارجه انگلیس اگر صورت گرفته باشد خلاف اصول حقوقی است، البته تلاش برای چینی رایزنیهایی همواره رخ میدهد و بستگی به آن دارد که آقای جانسون بتواند مقامات ایران را قانع کند اما درخواست او قانونی نیست و اگر بخواهند سوار یک موج تبلیغاتی منفی شوند ایران نباید این خواسته را بپذیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.