سنندج- هنگامی‌که صحبت از کردستان و مردمان خونگرم آن در رسانه‌ها می‌شود بدون شک بیشترین اخباری که در طی ماه‌های گذشته در اذهان خوانندگان تداعی می‌شود موضوع کول بران و مشکلات آن‌هاست اما واقعیت این است که این استان دارای ذخایر نهفته و بسیار ارزشمندی هم چون طلا و معادن سنگ است که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند چهره معیشت و اشتغال مردم این منطقه را تغییر دهد.

برق طلای کردستان چشم سرمایه‌گذاران را گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان قروه که در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج واقع‌شده است حدود ۵۰ درصد از ذخیره قطعی طلای شناخته‌شده در استان کردستان را در خود ذخیره کرده است.

گفتنی است معدن طلای ساریگونی قروه با ۱۸ تن ذخیره برای مدت هفت سال توسط شرکت قزاقستانی بهره‌برداری می‌شود.

در کل کشور ۳۴۰ تن ذخیره طلا داریم که ۳۶ تن آن معادل بیش از ۱۰ درصد در استان کردستان و در دو منطقه سقز و قروه واقع‌شده است.

بنا بر گفته کارشناسان «داشکسن» تنها معدن استان کردستان نیست، بلکه کانسار طلای کردیان و منطقه طلادار آلوت شهرستان سقز، از دیگر نقاط طلا خیز این استان به شمارمی‌آیند از سوی دیگر، استان کردستان علاوه بر طلا پتانسیل‌های معدنی دیگری در سنگ‌آهن، سنگ‌های تزئینی، منگنز، سیلیس، سنگ گچ و... دارد.اما طلا شاخص‌ترین فلز کردستان به شمار می‌آید و این همان عاملی است که این استان را به قطب‌ طلای کشور مبدل کرده است.

کردستان بهشت سرمایه‌گذاران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این رابطه می‌گوید: درحالی‌که مطالعات پهنه‌های مختلف استان تکمیل‌نشده است اما کردستان قطب تولید طلای کشور محسوب می‌شود و به دلیل وجود منابع غنی طلا در این استان اکنون بیش از ۱۱ درصد ذخیره طلای کشور در کردستان وجود دارد.

محمد دره وزمی اذعان می‌کند: در حوزه معدن استان کردستان ۱۸ گونه معدنی شناخته‌شده است و این گونه‌های معدنی شامل مصالح ساختمانی، پلی متال، سنگ‌آهن، طلا، منگنز و انواع سنگ‌های تزئینی و بهترین مرمرهای دنیا را دارد.

چشم‌انتظار سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح می‌کند: سالانه بیش از ۲ تن طلای خالص در معادن طلا کردستان تولید می‌شود و در حوزه شناسایی، اکتشاف و فرآوری طلا از شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری استقبال خواهیم کرد.

درکشور ۳۴۰ تن ذخیره طلا داریم که ۳۶ تن آن معادل بیش از ۱۰ درصد در استان کردستان و در دو منطقه سقز و قروه واقع شده استوی بیان می‌کند: برای احداث مجتمع پتروشیمی و تولید فولاد در آن نیز به سرمایه‌گذاری داریم و همچنین استان کردستان ظرفیت احداث دو مجتمع پتروشیمی را دارد.

وی اظهار می‌کند: برای ایجاد زنجیره فولاد نیز به میزان ۴هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که این میزان سرمایه‌گذاری به‌اندازه تمام سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن استان از اول تاکنون است و امیدوارم که تمام ارکان دولت و مردم کمک کنند که این اتفاق مبارک در کردستان صورت بگیرد

وی با تأکید بر این موضوع که یکی از راه‌های توسعه استان‌های غیر برخوردار، سرمایه‌گذاری هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری و سازمان‌های توسعه‌ای است ادامه می‌دهد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشکلات سرمایه‌گذاری بخش دولتی را ندارند اما متأسفانه این سازمان‌ها در کردستان جای پایی ندارند.

وی با اشاره به اینکه در کردستان سرمایه‌گذارانی که سرمایه لازم برای توسعه کردستان را داشته باشند، نداریم می‌افزاید: با توجه به محدودیت بودجه، دولت هم نمی‌تواند عقب‌ماندگی‌های کردستان را جبران نماید لذا ما نیازمند ورود سرمایه از خارج از استان و کشور هستیم و باید برای جذب سرمایه‌گذار در کردستان مشوقی متمایز و جدا وجود داشته باشد.

وی می‌گوید: به‌طور مثال در کردستان برای فرآوری «متیلن متال» نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم و شرکت سرمایه‌گذاری خارجی قفقازها درزمینهٔ طلا یکی از نمونه‌های موفق سرمایه‌گذاری در استان است.

رضایت سرمایه‌گذاران خارجی  

ساری گونی یکی از معادن خالص و ارزشمند طلا با عیار ۱.۶ در هزار است و جزو پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان محسوب می‌شود که سهم سرمایه‌گذاری قزاقستان ۷۰ درصد و سهم ایران ۳۰ درصد است.

«گل میرا کاسیلوا» مدیرعامل شرکت معدنی زرکوه و یکی از سرمایه‌گذاران خارجی از کشور قزاقستان با تقدیر از مسئولان ایرانی برای فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در کردستان، اظهار امیدواری می‌کند این پروژه راهی برای آغاز و ادامه سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در استان باشد.

وی می‌گوید: این شرکت ابتدا تنها با ۲۰ نیرو شروع به کارکرد و هم‌اکنون ۱۸۷ ایرانی، ۲۹۶ نفر قزاقی و با احتساب پیمانکاران، ۴۰۰ نفر به‌طور مداوم در این شرکت مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت معدنی زر کوه افزایش تعداد کارکنان و نیروهای این شرکت را نشان‌دهنده تمایل شرکت برای گسترش و پیشرفت شرکت و فعالیت‌های آن عنوان می‌کند.

وی بیان می‌کند: شرکت زرکوه حاضر است هم در کردستان هم در مناطق دیگر ایران، پروژه‌های جدیدی را شروع کند چون ازنظر امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت خوبی در منطقه وجود دارد.
این سرمایه‌گذار قزاقستانی اذعان می‌کند: این تمایل در سهام‌داران این پروژه وجود دارد که در پروژه‌های دیگر نهادها و سازمان‌های محلی استان کردستان مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری در معدن طلای ساریگونی انجام‌شده اذعان می‌کند: برنامه تولید ۲ میلیون تن طلا و همچنین افزایش این رقم تولید از سال ۱۳۹۷ به میزان تا ۵ میلیون تن از افق‌های پیش روی این شرکت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.