سفیر ایران در اسلام آباد فضای حاکم در روابط تهران- اسلام آباد را در پرتو سفر رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان به ایران بسیار مساعد عنوان کرد و خواهان اقدامات سریعتر برای بهبود روابط دوجانبه شد.

فروغ روابط تهران- اسلام آباد در پرتو سفر ژنرال «باجوه» به ایران

به گزارش قدس آنلاین، «مهدی هنر دوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران فضای حاکم بر روابط دوجانبه ایران و پاکستان را در پرتو سفر اخیر ژنرال «قمر جاوید باجوه» رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان  به ایران و دیدار با  دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری، بسیار مناسب عنوان کرد و بر ضرورت انجام هر چه سریع تر و بهتر اقدامات لازم جهت پیشرف در روابط دوجانبه تاکید کرد.

هنر دوست ضمن تاکید بر گسترش و بهبود روابط با سایر کشورهای منطقه اعلام کرد که ایران بزرگترین صادر کننده برق به پاکستان است.

سفیر کشورمان در اسلام آباد همچنین بر گسترش روابط دو کشور در زمینه های تجاری و حمل و نقل هوایی تاکید کرد.

هنردوست در ادامه اعلام کرد که از جمله موضاعاتی که در تمام مذاکرات بین اسلام آباد- تهران در الویت قرار دارد، کنترل و مدیریت بهتر مرزهای مشترک است.

وی در ادامه مصاحبه خود درباره «کلبوشن یادیو» افسر نیروی دریایی هند و متهم به جاسوسی در خاک پاکستان و همچنین «ملا اختر منصور» رهبر سابق طالبان اظهار نظر کرد.

لازم به ذکر است که ملا اختر منصور در  ماه مئی سال جاری توسط جنگنده های آمریکایی در خاک پاکستان مورد حمله قرار گرفت و کشته شد. اسلام آباد همواره مدعی است که  ملااختر منصور از خاک ایران وارد خاک این کشور شده است.

هنر دوست در این راستا گفت که باید با دقت نظر بیشتری به مسئله ملا اختر منصور نگاه کنیم؛ در این بین قدرت سومی وجود دارد که خواهان بر هم زدن روابط دو کشور ایران و پاکستان است و نمی تواند بهبود روابط دوجانبه تهران- اسلام آباد را تحمل کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد در پاسخ به سوال نماینده داون نیوز که گفت: آیا دولت ایران اطلاع دارد که اختر منصور در خاک این کشور چه می کرد؟ اعلام کرد که باید اول پرسید که چه کسی برای وی ویزا صادر کرده بود!؟

هنر دوست طی اظهاراتی در مورد کلبوشن یادیو افسر نیروی دریایی هند که به اتهام جاسوسی در خاک پاکستان دستگیر شده بود گفت که دولت ایران نیز اعتراضات رسمی خود در این باره را به مقامات هندی اعلام داشته است.

لازم به ذکر است که پاکستان مدعی است کلبوشن یادیو یکی از افسران نیروی دریایی هند را روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ در منطقه «ماشکیل» در ایالت «بلوچستان» درحالی دستگیر کرده است که قصد جاسوسی و خرابکاری علیه پاکستان داشت.

اسلام آباد مدعی است که فرد یاد شده در جریان بازجویی ها، اعتراف کرده است که از سوی سرویس اطلاعاتی هند (RAW) مامور جاسوسی در پاکستان و انجام فعالیت های خرابکاران در این کشور بوده است. طرف هندی ادعای پاکستان مبنی بر اعتراف های کلبوشن یادیو را بی اساس می داند.

اسلام آباد پیش تر ادعا کرده بود که این تبعه هندی از طریق خاک ایران وارد پاکستان شده است.

وی همچنین در مورد خط لوله گاز ایران و پاکستان گفت که اسلام آباد موظف است تا بر اساس توافقنامه بین طرفین اقدام به تکمیل این خط لوله در خاک خود کند چرا که ایران برای ساخت بخشی از این خط لوله که در خاک خود واقع است، ۲ میلیارد دلار هزینه کرده است.

هنر دوست در ادامه تاکید کرد که ایران و پاکستان در زمینه خط لوله صلح هیچ تفاهنامه جدیدی را امضا نکرده اند و کار تکمیل قسمت باقی مانده این پروژه برعهده پاکستان است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.