«مرگ تدریجی!» این روشی است که آل خلیفه، حاکمان نظام بحرین، برای کنار زدن مهم‌ترین دشمن سیاسی‌شان، آیت الله شیخ عیسی قاسم، که مهم‌ترین مرجع دینی کشور هم هست، در پیش گرفته‌اند.

بازی با جان «آیت الله» نشانگر «حماقت حساب‌نشده» آل خلیفه

قدس آنلاین- «مرگ تدریجی!» این روشی است که آل خلیفه، حاکمان نظام بحرین، برای کنار زدن مهم‌ترین دشمن سیاسی‌شان، آیت الله شیخ عیسی قاسم، که مهم‌ترین مرجع دینی کشور هم هست، در پیش گرفته‌اند. در ماه می که نیروهای امنیتی به منزل آیت الله در الدراز (در شمال غرب بحرین) یورش برده (و از آن روز او را مجبور به اقامت اجباری در آنجا کرده‌اند) یک گلوله برای آنکه ظاهراً «کار شیخ تمام شود» کافی بود. آن روز و در آن حمله ۵ نفر از مردمی که برای دفاع از آیت الله در اطراف منزل تجمع کرده بودند شهید شده و ده‌ها نفر زخمی شدند. همان وقت گفته می‌شد پادشاه بحرین، به عبارتی لولهٔ اسلحه را از مقابل سر شیخ پایین آورده تا ننگ کشتن بزرگترین مرجع شیعیان بحرین به دامنش ننشیند و ضمناً، همان «یک ذره آبرو» یی که در مقابل جامعهٔ جهانی برایش مانده هم از بین نرود.
حالا امروز آیت الله شیخ عیسی قاسم به اجبار و زیر سایهٔ سلاح، در منزل محبوس است، نیمی از وزنش را از دست داده، و پیشتر هم تابعیت بحرینی‌اش را از او گرفته بودند. اما آیت الله حاضر نیست وطنی که خاندانش ده‌ها سال است در آن ساکن‌اند را ترک کند و در مقابل، آل خلیفه را متهم می‌کند که اتفاقاً آنها هستند که ریشه‌های «غیر عربی» دارند [و در اصل، آل خلیفه‌اند که بحرینی محسوب نمی‌شوند]. آیت الله همچنان پایدار ایستاده، هرچند که بیماری، بدن او را تحلیل برده است.
پزشکی که هفتهٔ گذشته و تحت نظارت شدید نیروهای وزارت کشور توانست به بالین آیت الله شیخ عیسی قاسم برود می‌گوید ایشان از فتق خطرناکی رنج می‌برد که موجب خونریزی داخلی در بدن نحیف ایشان شده است. به گفتهٔ این پزشک: «دارو دیگر جوابگو نیست. ولی یک سری عمل جراحی زیر نظر یک تیم پزشکی متخصص می‌تواند بهبودی شیخ را به دنبال داشته باشد.»
هر چند پزشک، تشخیص داده که آیت الله قاسم به خونریزی داخلی‌ای دچار شده که داخل منزل قابل درمان نیست ولی تا لحظهٔ تنظیم این گزارش، هنوز مقامات بحرینی هیچ حرکتی انجام نداده‌اند. تا این لحظه، چند روز از زمان معاینهٔ آیت الله می‌گذرد و هنوز خبری از «آمبولانس» ی که شیخ را به بیمارستان منتقل کند نیست، وزارت کشور هم لب از لب نمی‌جنباند چون هرگونه صحبت رسمی دربارهٔ عدم پذیرش درمان شیخ در بیمارستان، به معنای تأیید «اقامت اجباری» شیخ است. این درحالیست که دولت بحرین حتی یک بار هم حاضر نشده قرار داشتن آیت الله در اقامت اجباری را بپذیرد، هرچند که عملاً شش ماه است این کار را انجام می‌دهد.
تا جایی که روزنامهٔ الاخبار لبنان توانسته کسب اطلاع کند، آیت الله قاسم در ابتدا حاضر نبوده پزشکی مطمئن برای معاینهٔ ایشان بیاید چون نمی‌خواسته آن پزشک به خاطر ایشان بازداشت شود و زیر بازجویی برود. و از طرف دیگر حاضر هم نبوده هیچ گونه درمانی را از طرف اشخاص غیر مطمئن [یعنی پزشکان حکومتی] بپذیرد چرا که می‌دانسته «خلاص شدن» از دست ایشان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حکومت بحرین و هم‌پیمانان این حکومت در خلیج فارس است.
در همین راستا، علی الاسود، نمایندهٔ سابق مجلس بحرین در فراکسیون الوفاق، می‌گوید: «طرحی برای سر به نیست کردن شیخ وجود دارد.» و می‌افزاید: «قضیهٔ شیخ عیسی قاسم تبدیل به یک مسئلهٔ بین‌المللی شده چرا که دولت بحرین از این موضوع به عنوان آخرین برگه در درگیری سعودی-ایرانی استفاده می‌برد.» به گفتهٔ الاسود در گفت‌وگو با الاخبار: «آل خلیفه با محروم کردن "پدر"، شیخ عیسی قاسم، از درمان، دارد با آتش بازی می‌کند.»
از طرف دیگر علمای بحرین هم با تاکید بر وخامت وضعیت جسمی این رهبر دینی، در بیانیه‌ای خواستار آن شده‌اند که مردم «اعم از مرد و زن و جوان و کودک، به عنوان یاری [آیت الله قاسم] در شب جمعهٔ آتی در همهٔ مناطق به صورت مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها بیایند ... و این تظاهرات‌ها را تبدیل به خروش عظیم مردمی‌ای کنند که ابراز غیرتی باشد نسبت به امنیت کشور و نسبت به سلامتی فقیه و رهبر کشور. و اعتراضی باشد نسبت به بالا گرفتن موج سرکوب‌ها و یورش‌ها و بازداشت‌ها و اعلام مخالفتی باشد با کشیدن وطن و آرمان‌های وطن به درگیری‌ها و تسویه حساب‌های منطقه‌ای.»
علمای بحرینی هشدار داده‌اند: «وطن دیگر نمی‌تواند تحمل کند و اگر راهکاری پیدا نشود، انفجار نزدیک است ... مسئولیت شرعی و ملی، بر همگان واجب می‌سازد که قبل از به وجود آمدن فاجعه و رخ دادن چیزی که عاقبت خوشی ندارد، دست به کاری بزنند.»
وضعیت موجود، نشان می‌دهد که نظام بحرین تحلیل درستی از ابعاد بحران سیاسی کشور ندارد، بحرانی که با تهدید سلامتی و جان آیت الله شیخ عیسی قاسم به آستانهٔ انفجار رسیده است، چراکه اکثر بحرینی‌ها این مسئله را تعدی مستقیم به خودشان و توهین به بزرگترین رهبرشان می‌دانند.

منتشر شده در ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس
منبع: روزنامهٔ الاخبار لبنان (نور مریم الزین)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.