چند تن از نمایندگان آمریکا در پی اتهام‌زنی‌های دوباره به جمهوری اسلامی با ادعای کمک به نیروهای نظامی یمن قصد دارند تحریم‌های جدیدی را به‌بهانه نقض عهدنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسانند.

باز هم تحریمی دیگر علیه ایران!

قدس آنلاین- چند تن از نمایندگان آمریکا در پی اتهام‌زنی‌های دوباره به جمهوری اسلامی با ادعای کمک به نیروهای نظامی یمن قصد دارند تحریم‌های جدیدی را به‌بهانه نقض عهدنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسانند. البته طرح تحریم‌های جدید درصدد تصویب طرحی است که باراک اوباما در قطعنامه سال ۲۰۱۲ برای اعلام وضع اضطراری ملی برای مقابله با تهدید صلح، امنیت و ثبات یمن صادر کرده بود.

طرح جدید تحریم علیه ایران برای قانونی کردن دستور اجرایی شماره ۱۳۶۱۱، تنظیم شده است که در ۱۶ ماه مه سال ۲۰۱۲ از سوی باراک اوباما(رئیس جمهور پیشین آمریکا) و در جریان اعلام وضع اضطراری ملی برای مقابله با تهدید صلح، امنیت و ثبات یمن صادر شد.

اعمال تحریم های جدید به بهانه حمایت از یمن

این ادعاهای غربی‌ها و همچنین برخی دولت‌های منطقه‌ای درحالی مطرح می‌گردد که مقامات جمهوری اسلامی بارها بر رد کمک‌های نظامی و تحریک گروه‌ها تأکید داشته‌اند. به‌نظر می‌رسد این طرح تحریمی جدید نیز در پی این است که نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را محدود کند.

همچنین در روزهای اخیر نیز درراستای اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا، دیوان عالی این کشور مجوز اجرای کامل قانون منع مهاجرتی ترامپ علیه ۶ کشور ازجمله ایران و سوریه و برخی کشورهایی که به‌زعم آمریکایی‌ها جزو کشورهای تروریستی هستند را صادر کرد. براساس این قانون ترامپ می‌تواند از ورود مهاجران این شش کشور به آمریکا خودداری کند.

در نیمه دوم سال ۹۶ این طرح جزو چندمین طرح تحریمی علیه ایران است که به تصویب یا اجرا می‌رسد. گرچه بنا بود که توافق برجام و دادن بسیاری از تعهدات بین‌المللی و پذیرش محدودیت‌های زیادی در حوزه هسته‌ای به لغو و یا حداقل کاهش تحریم‌ها منجر شود و رونق اقتصادی و گشایش‌های پسابرجامی را به‌دنبال داشته باشد، اما شاهدیم که عملاً نتیجه عکس داده و دولت آمریکا هر چندروز یک‌بار به بهانه‌های مختلف ازجمله حمایت ایران از نیروهای حوثی یمن فشارهای خود بر ایران را بیشتر کرده و درصدد است تا از این‌طریق ایران را به پای میز مذاکره درخصوص مسائل منطقه‌ای و توان موشکی بکشاند.

تحریم های بیشتر در دستور کار وزارت خزانه داری

«سیگال مندلکر»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی نیز از اعمال تحریم‌های جدید این وزارت خزانه‌داری خبر داده و گفته است: «آمریکا بایستی اقدامات بیشتری برای مقابله با رفتار مخرب سپاه و نیروهای قدس انجام دهد. همزمان بایستی اطمینان حاصل کنیم که برمبنای اطلاعات عمل می‌کنیم، بنابراین چیزی‌که من همواره روی آن متمرکز هستم این است که اطمینان حاصل کنیم کسانی را هدف قرار می‌دهیم که دارای بیشترین تأثیر هستند.»

این درحالی است که مقام وزارت خزانه اعلام کرده که دولت این کشور قصد دارد تحریم‌های بیشتری را در دستورکار خود قرار دهد.

همچنین چندی پیش نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شرکت ایرانی را به‌دلیل ارتباط با سپاه پاسداران مورد تحریم قرار داد. این سه شرکت به‌دلیل فعالیت در زمینه قطعات موشکی یا تجهیزات الکترونیکی در لیست تحریم قرار گرفته‌اند. حتی وزارت خزانه‌داری با به‌روز کردن تحریم‌های خود برخی افراد و مقامات جمهوری اسلامی همچون رییس کمیته امداد را نیز به لیست قبلی خود اضافه کرده است.

گرچه در این بین باید کاتسا و طرح جامع تحریم‌ها که به مادر تحریم‌ها معروف شده را نیز به این لیست طویل آمریکا علیه کشورمان افزود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.