با وجود تبلیغات و بزرگ‌نمایی‌های زیادی که درباره سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران انجام شد، به نظر می‌رسد خروجی مذاکرات با وزیر خارجه انگلیس در تهران تقریباً هیچ بوده است.

قدس آنلاین- با وجود تبلیغات و بزرگ‌نمایی‌های زیادی که درباره سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران انجام شد، به نظر می‌رسد خروجی مذاکرات با وزیر خارجه انگلیس در تهران تقریباً هیچ بوده است.
حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن سفر بوریس جانسون را نخستین سفر یک وزیر خارجه انگلیس در سال‌های اخیر با دستور کار جامعی جهت پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه اعلام کرده و گفته بود، دهه‌هاست که سفری از سوی مقامات رسمی انگلیس بخصوص وزیرخارجه که بخواهد در آن سفر به مباحث دوجانبه پرداخته شود، انجام نشده است.
او تحولات برجام، همکاری‌های اقتصادی، رفع موانع بانکی و مسائل منطقه را اهم موضوعات مذاکره در سفر وزیر خارجه انگلیس عنوان کرده و گفته بود نباید موضوع درخواست آزادی نازنین زاغری را به دلیل جاسوسی و زندان در این میان برجسته کرد.
دیروز اما تشریح نتایج مذاکرات جانسون در تهران از سوی سخنگوی وزارت خارجه در عمل نشانه این بود که در هیچ یک از موضوعات مورد نظر تهران بجز اعلام نیات و آرمان‌ها و تأکید بر تمایل انگلیس به توسعه روابط و حل مشکلات و موانع برجامی و مراودات بانکی خروجی ملموس دیگری از این دیدارها به دست نیامده است.این در حالی است که به گفته بهرام قاسمی، مسئولان دستگاه دیپلماسی قول داده‌اند درخواست لندن برای آزادی زاغری را به مقامات قضایی منتقل و این موضوع را پیگیری کنند.

 موافقت نامه‌ای با جانسون امضا نشد
سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست خبری خود درباره نتایج گفت‌وگوها با جانسون در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: موافقت نامه‌ای در این سفر امضا نشد و در برخی موضوعات اشتراک نظرات قوی وجود داشت و این اشتراکات می‌تواند در آینده نه چندان دور ادامه یافته شاید در فرصت بهتر و زمان کمتری به نتایج خاص خود برسد.
بهرام قاسمی درباره رفع موانع مبادلات بانکی ایران و مذاکرات تهران با جانسون در این زمینه اظهارداشت: هنوز موانع وجود دارد در بانک‌های بزرگ بیشتر و در بانک‌های کوچک و متوسط مسائل ما کمتر است. امیدوارم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد بر این مشکل فایق بیایم. ریشه همه مشکلات به تخطی‌های اساسی آمریکا در اجرای درست برجام برمی‌گردد که باید با آن برخورد مناسب در زمان خود صورت گیرد. امیدواریم سایر کشورهای اروپایی در این مسیر بتوانند قدم‌های جدی‌تر و مؤثرتری را برای سهل کردن مسیر تبادلات بانکی ایران بردارند.

 قول پیگیری آزادی زاغری
وی دیروز در پاسخ به پرسشی درباره اینکه رسانه‌های انگلیسی هدف اصلی سفر جانسون را آزادی نازنین زاغری عنوان کرده بودند با بیان اینکه نمی‌توان طرح این موضوع را در مذاکرات وزیر خارجه انگلیس انکار کرد، گفت: این فرد با توجه به اینکه در دستگاه قضایی محاکمه شده دوران محکومیت خود را سپری می‌کند و با توجه به اصل تفکیک قوا در ایران، آقای ظریف به دلایل انساندوستانه گفته است که این موضوع را با مقامات قضایی کشور مطرح و پیگیری خواهد کرد.

 قول پیگیری آزاد کردن اموال ایران
در همین حال و با وجود آنکه در هفته‌های اخیر رسانه‌های غربی تلاش زیادی کردند تا موضوع آزاد شدن ۴۵۰ میلیون پوند از دارایی‌های توقیف شده ایران در انگلیس را به معامله بین تهران و لندن در مورد زاغری نسبت دهند و انتظار می‌رفت این پرداخت در سفر جانسون به تهران تعیین تکلیف شود، اما بهرام قاسمی گفت: قرار شد مذاکرات در این زمینه ادامه پیدا کند و طرف انگلیسی نیز قول داد که پس از بازگشت به کشورش این موضوع را در شرایط بهتر و با جدیت بیشتری دنبال کند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش منتسب به کمیته تحقیق سازمان ملل در مورد منشأ موشک‌هایی که از یمن به عربستان شلیک شد، اساس این خبر را که در برخی رسانه‌ها منتشر شده ساختگی دانست و گفت: چنین کمیته‌ای اساساً وجود ندارد و اغراض مشخصی در این خبرسازی وجود داشت.

 ریاض بر طبل دشمنی می‌کوبد
سخنگوی وزارت خارجه درباره پیش شرط‌های ایران برای برقراری روابط با عربستان و اینکه آیا عربستان اعتقادی به بهبود روابط با ایران دارد، گفت: تغییر رفتاری در جهت منطق و خردگرایی در دولت سعودی دیده نمی‌شود و با توجه به مشکلات اساسی که در درون عربستان و منطقه و با دیگر همسایگانش و جهان عرب دارد، به دنبال یافتن دشمنانی فرضی است که با فرافکنی و نسبت دادن مشکلات به آن‌ها، در نهایت زمان را به نفع خود خریداری کند.
وی افزود: امیدواریم تغییر رفتار و سیاست در عربستان دیده شود و سیاست جدیدی را برای حسن همجواری با همسایگان و کشورهای پیرامونی اتخاذ کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.