بر پایه لایحه بودجه سال ۹۷ عوارض خروج از کشور با رشدی بی سابقه، از ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان رسید یعنی افزایشی سه برابری!

حمایت از میراث فرهنگی یا مبارزه با فقر

قدس آنلاین- بر پایه لایحه بودجه سال ۹۷ عوارض خروج از کشور با رشدی بی سابقه، از ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان رسید یعنی افزایشی سه برابری!

بر اساس این لایحه هر نفر در نخستین سفر خارجی باید ۲۲۰ هزار تومان، در سفر دوم ۵۰ درصد بیشتر، یعنی ۳۳۰ هزار تومان و برای سفرهای سوم و بیشتر ۴۴۰ هزار تومان عوارض بپردازد.

بر اساس یکی از ردیف‌های جداول مربوط به هزینه‌های خدمات مجموعه نیروی انتظامی و در بخش درآمدها، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای زائران حج و عتبات عالیات به ازای هر تن، ۱۱۰ هزار تومان و برای سفرهای دیگر، ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم «حمایت از بخش میراث فرهنگی» بهانه‌ای برای افزایش عوارض خروج از کشور قرار گرفته است.

این نکته را علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث و گردشگری تایید می‌کند و می‌گوید: افزایش عوارض خروج از کشور تصمیم باید به این موضوع توجه شود که خروج دو برابری گردشگر نسبت به ورود آن اتفاق خوبی نیست.

مونسان می‌گوید: پیشتر از هر عوارض خروجی مبلغی معادل ۱۰ هزار تومان به سازمان میراث اختصاص می‌یافت و با این افزایش مبلغ اختصاصی به سازمان ۴۰ هزار تومان خواهد شد.

بر اساس آنچه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید این مبلغ قرار است برای عوارض خروج، به توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد که در کل مبلغی در حدود ۱۶۰ میلیارد تومان می‌شود.

محمدباقر نوبخت؛ سخنگوی دولت هم در برابر موج این انتقادها آن را «مشارکت عمومی» می‌داند و از مردم می‌خواهد همانطور که به کشورهای دیگر می‌رویم، به کشور خودمان هم توجه نشان دهیم.

وی با کنایه به «دارندگی و برازندگی» اشاره کرده و می‌گوید: افرادی که به کشورهای خارجی می‌روند یک مقدار هم به گردشگری کشور خودشان کمک کنند.

 بیمه سلامت و کمک به اقشار ضعیف؛ یک بهانه دیگر

اما رئیس دفتر رئیس جمهور معتقد است درآمد حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه یارانه نقدی، صرف مواردی چون بیمه سلامت و کمک به اقشار ضعیف جامعه می‌شود.

واعظی می‌گوید: کسانی که بودجه را طراحی کردند به دنبال این بودند که در این بودجه موضوع عدالت و رسیدگی به طبقات محروم جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور هم قول داده‌اند که تا سال ۱۴۰۰ فقر مطلق را از بین ببرند.

 مخالفان چه می‌گویند؟

اما دیدگاه‌های مخالفان این لایحه نیز شنیدنی است: برای مثال رئیس جامعه تورگردانان ایران معتقد است افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور، تنبیه و جریمه مردمی است که قصد سفر به خارج از کشور را دارند. ابراهیم پورفرج می‌گوید:هیچ‌وقت منافعی که از جیب مردم تامین و یا به آن‌ها تحمیل شده باشد را نمی‌خواهیم و این کار را انصاف نمی‌دانیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم معتقد است پیشنهاد دولت برای افزایش عوارض خروج از کشور از ۷۵ به ۲۲۰، ۳۳۰ و ۴۴۰ هزار تومان به ازای تعداد سفرها مورد مخالفت نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد.

بر اساس آنچه سعید باستانی می‌گوید حدود ۱۰ میلیون نفر مسافر در طول سال برای سفرهای زیارتی، تحصیلی، کاری و تفریحی از کشور خارج می‌شوند و البته از تعداد مسافرانی که برای تفریح از کشور خارج می‌شوند آمار دقیقی در دست نداریم.

به گفته وی اگر استدلال دولتمردان این باشد که هموطنانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، درآمد بالایی دارند پس باید هزینه «خوشگذرانی‌شان» را هم بپردازند، باید گفت وقتی مشخص نیست چه میزان از سفرها سفرهای تفریحی است چرا باید آحاد مردم را درگیر تصمیمی کرد که موجب مضاعف شدن فشار اقتصادی بر مردم می‌شود؟

سیده فاطمه ذوالقدر، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس نیز این افزایش را منطقی نمی‌داند و می‌گوید: این استدلال که مسافرانی که به خارج سفر می‌کنند، پول دارند و باید هزینه‌ی بیشتری برای این کار بپردازند استدلال درستی نیست.

 منتظر واکنش نمایندگان مجلس می‌مانیم

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم در صورت رقم خوردن چنین افزایشی، هزینه چند میلیون تن از هموطنانمان که سالانه به مقصد زیارت از کشور، شرکت در حج، عالیات یا حضور در مراسم باشکوه اربعین حسینی سفر می‌کنند یا دانشجویان ایرانی که در دیگر کشورها مشغول به به تحصیل‌اند، استادان یا پژوهشگرانی که در همایش‌های بین المللی حضور می‌یابند به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

حالا باید منتظر واکنش نمایندگان مجلس به این بخش از لایحه بودجه و تعیین تکلیف آن ماند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.