تبریز-عملیات اجرایی طرح آزادراه ۲۲ کیلومتری تبریز- سهند به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی شهر جدید ۲۰۰ هزارنفری سهند در جنوب تبریز در سال ۱۳۸۴ غاز شد.

آزادراه سهند-تبریز در مسیر وعده‌ها

قدس آنلاین-گروه استان ها:  این محور ارتباطی که قرار بود تبریز را به شهر سهند متصل کند و مسیر ۴۵ دقیقه‌ای سهند-تبریز را به کمتر از یک‌سوم و به زمان ۱۵ دقیقه کاهش دهد اما مانند بسیاری از پروژه‌ها درگیر مشکلات مالی شد و بیش از ۱۰ سال نیمه‌تمام ماند.

این پروژه ابتدا قرار بود در عرض سه سال به پایان برسد اما نه‌تنها عمر دولت دهم به افتتاح آن کفاف نداد بلکه پایان آن در دولت یازدهم هم نیز محقق نشد.

گرچه سه سال نیز در این دنیای مدرن برای احداث یک مسیر ۲۲ کیلومتری کمی غیرقابل‌قبول است اما برفرض قبول این قول و قرار نیز، افتتاح آن تاکنون محقق نشده و مسئولان همچنان اتمام آن را به سال آینده وعده می‌دهند.

این پروژه که تکمیل و بهره‌برداری از آن تا سال ۱۳۹۱ شمسی با یک‌سوم هزینه‌های فعلی مقدور بود حالا بنا بر گفته استاندار آذربایجان شرقی نیازمند اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.

شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز، چسبیده به شهر تاریخی اسکو و در دامنه «سهند» از حدود دو دهه قبل میزبان جمعیت سرریز کلان‌شهر تبریز و از نخستین شهرهای جدید کشوراست که به دلیل تردد غالب مردمان این شهر به تبریز و اشتغال در مرکز استان نیازمند راهی هموار هستند.

وعده‌هایی که تمدید می‌شود

رصد اخبار و نگاهی به وعده‌ها و قول‌های مسئولان خود گواه تمدید مرحله پایانی این پروژه است که هرساله برای سال دیگر تمدید می‌شود و تاکنون نیز نتیجه‌ای نداشته است.

پیش‌ازاین آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت سال ۹۳ طی بازدید از شهر جدید سهند از تکمیل آزادراه سهند ـ تبریز با مشارکت این شهر ظرف مدت یک‌ سال خبر داده بود.

عملیات اجرایی طرح آزادراه ۲۲ کیلومتری تبریز- سهند در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هنوز به اتمام نرسیده استبا توجه به وعده آخوندی، اردیبهشت سال ۹۴ و در جریان سفر استانی دولت به آذربایجان شرقی بسیاری از ساکنان سهند و همچنین شهروندان تبریزی در انتظار اتمام این پروژه بودند که این وعده نیز عملی نشد.

جبار زاده استاندار سابق آذربایجان شرقی نیز در زمره مسئولان قرار دارد که در سال ۹۴ در جمع فرمانداران با اشاره به مصوبات سفر استانی دولت درباره این پروژه گفت: آزادراه تبریز ـ سهند تا پایان سال ۹۵ افتتاح می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور ایران اسلامی نیز در نشست خبری خود در سفر به تبریز بر همین موضوع تأکید کرد و از اتمام این پروژه تا پایان سال ۹۵ خبر داد اما حالا سال ۹۶ نیز رو به اتمام است و هنوز مسئولان استانی مهر تمدید بر روی آن می‌زنند.

آزادراه سال ۹۷ به مقصد می‌رسد

اما مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی به‌عنوان درگیرترین مسئول در این پروژه اظهار می‌کند: هیچ بهانه‌ای برای طولانی شدن یک مسیر ۲۲ کیلومتری که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی تبریز را حل می‌کند، قابل‌قبول نخواهد بود و از اولویت‌های ما اتمام همین بزرگراه است.

توحید اخلاقی اظهار می‌کند: آزادراه تبریز- سهند به شرکت عمران شهر جدید سهند واگذارشده تا عملیات اجرایی این پروژه تکمیل شود.

وی عنوان می‌کند: با تمهیدات انجام پذیرفته بدهی‌های موجود پروژه رفع شده و شرکت عمران شهر جدید سهند با سرعت در راستای اتمام این پروژه تلاش می‌کند.

اخلاقی با اشاره به اینکه این پروژه به‌طور کامل تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری کامل می‌رسد در خصوص تأخیر تکمیل این پروژه اظهار می‌کند: اعتبار تخصیص‌یافته از محل منابع دولتی برای این بزرگراه خیلی کم بود و برآورد سال گذشته این بود که اتمام این پروژه ۸۰ میلیارد تومان نیاز دارد اما در ردیف بودجه، چهار میلیارد تومان برای آن درنظرگرفته شده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی یادآور می‌شود:  با بهره‌برداری از این پروژه می‌توان حجم ترافیک موجود در حدفاصل تبریز- سهند و بالعکس را کاهش داد و حتی باعث جلوگیری از وقوع تصادفات و سوانح رانندگی در این منطقه شد.

مزایای نهفته در آزادراه

کاهش ترافیک و تصادفات مسیر ترانزیتی تبریز-آذرشهر تنها گوشه‌ای از مزایای این پروژه است.

به دلیل اینکه تنها مسیر کنونی رفت‌وآمد بین تبریز و سهند از جاده ترانزیتی تبریز - آذرشهر انجام می‌پذیرد و با توجه به حجم تردد مسافر و وسایط نقلیه سبک و سنگین در این محور، علاوه بر ایجاد ترافیک، سالانه تلفات جانی و مالی بسیاری به جامعه تحمیل می‌کند که این آزادراه نقش مهمی در رفع این عیوب خواهد داشت.

فراهم شدن راه دسترسی به شهرک‌های صنعتی منطقه یکی دیگر از مزیت‌های این آزادراه است.

یکی از معضلات اصلی شهر جدید سهند، عدم رونق فازهای جدید این شهر به‌خصوص پروژه‌های مسکن مهر آن به شمارمی آید که اتفاقاً مسیر اتوبان تبریز - سهند به فازهای جدید این شهر منتهی شده و افتتاح آن، این منطقه را از بن‌بست خارج کرده و موجبات رونق آن خواهد شد.

کارشناسان امیدوارند با اتمام این اتوبان، سرریز جمعیت تبریز که به دلیل طولانی بودن مسیر کنونی سهند، علاقه‌ای به سکونت در آن شهر ندارند، به خرید آپارتمان‌های ارزان‌قیمت آن شهر روی آورده و ساماندهی زندگی خود و رغبت نشان دهند؛ پرواضح است که کاهش میزان حاشیه شینی در تبریز، کاهش آسیب‌های اجتماعی را به همراه خواهد داشت

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.