زاهدان- بودجه سال ۱۳۹۷ در حالی با کاهش برخی از اعتبارات و تخصیص‌ها پیشنهاد شد که این موضوع موجب نگرانی برخی از نمایندگان مردم به‌ویژه در استان‌های محرومی هم چون سیستان و بلوچستان شده است زیرا این افراد معتقدند که با این میزان بودجه نمی‌توان شکاف‌های محرومیت را ترمیم کرد.

کاهش بودجه عمرانی = افزایش نگرانی مناطق محروم

قدس آنلاین-گروه استان ها: حجت‌الاسلام روحانی در آذرماه سال ۹۶ با سفر به استان سیستان و بلوچستان و شرکت در شورای اداری اذعان کرد: یکی از اهداف دولت دوازدهم پایان فقر مطلق در کشور است.

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود بر این نکته تکیه کرد که برای حل این مشکل پیش‌بینی‌های مهمی در بودجه ٩٧ شده است.

البته رفع فقر مطلق، از بین بردن شکاف طبقاتی و معیشتی و همچنین برقراری عدالت و توزیع متوازن بودجه و سخنانی نبود که برای مردم این استان تازگی داشته باشد بلکه پیش‌ازاین نیز وزیر کشور در سیزدهم مهرماه امسال و در جلسه علنی مجلس بر  بی‌عدالتی و توزیع نامتوازن بودجه در سیستان و بلوچستان مهر تائید زده بود.

رحمانی فضلی از طریق میز خطابه مجلس عنوان کرد: اکثر مناطق مرزی کشور دچار عقب‌افتادگی و توسعه‌نیافتگی هستند به‌طوری‌که بسیاری از شهرهای کوچک در سیستان و بلوچستان ازلحاظ توسعه‌یافتگی در شرایط بدتری از این استان به سر می‌برند.
وی در این خطابه یادآور شد: در نظام بودجه‌ریزی تخصیص‌ها بر مبنای مناطق توسعه‌نیافته و نامتوازن نیست و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نیز در این مناطق انجام نمی‌شود.

پیش‌ازاین نیز محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور در آذرماه سال ۹۲ در سفر به این استان قول داد که مشکلات این استان را حل می‌کند و درهای جدیدی را بر روی ا« می‌گشاید اما سخنان نمایندگان در خصوص تخصیص اعتبارات و همچنین کاهش بودجه‌های عمرانی چنین نویدی را به ذهن متبادر نمی‌کند.

سیستان و بلوچستان بودجه منطقی می‌خواهد

سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان در این رابطه می‌گوید: سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت بسیار و درعین‌حال، دوری از مرکز کشور و عقب‌ماندگی‌های تاریخی آن، نیازمند توجه جدی مسئولان است.

وی بیان می‌کند: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شرایط جغرافیایی و اقلیمی، خشک بوده و از منابع آبی بسیار کمی برخوردار است که این موضوع ضرورت توجه به استان را نمایان می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان بابیان اینکه ترمیم کاستی‌های این استان با تخصیص بودجه منطقی و عادلانه و ایجاد توازن منطقه‌ای امکان‌پذیر است ادامه می‌دهد: یکی از دلایل کمبود اعتبارت در استان، این است که ما مسئول سیاسی استانی در مرکز نداریم.

منابع بودجه محقق نمی‌شود

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه‌های تخصیصی به این استان می‌گوید: دولت مدعی است که این بودجه‌ها را پیش‌بینی می‌کند ولی مسئله این است که وقتی بودجه‌ای تصویب می‌شود منابعش تحقق پیدا نمی‌کند.

حسینعلی شهریاری اظهار می‌کند: به‌طور مثال  در سال ۹۵ حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی سیستان و بلوچستان  هزینه شد که از این مبلغ ۲۱ درصد به‌صورت اسناد خزانه داده شد اسناد خزانه هم زیاد طرفدار و مشتری ندارد و مابقی هم تحقق پیدا نکرد یعنی ۱۰ درصد این بودجه را هم ندادند.

کاهش بودجه عمرانی نگرانی‌هایی را برای کل کشور به وجود آورده است به‌ویژه برای مناطقی ازجمله سیستان و بلوچستان که نیاز به کار عمرانی بیشتری داردوی اذعان می‌کند: نوشتن روی کاغذ یک مسئله و تحقق آن‌هم مسئله‌ای دیگر است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ابراز می‌کند: متأسفانه این بودجه‌ها جوابگو نیست و مشکل استان ما هم با توجه به این اتفاقاتی که دارد رخ می‌دهد به نظر می‌رسد تداوم داشته باشد.

شهریاری ادامه می‌دهد: درشان دولت نیست که رئیس‌جمهور به استانی سفر کند و یک پروژه بزرگراه ۱۰ یا ۱۲ کیلومتری افتتاح کند.

سواحل مکران اعتبار می‌خواهد

نماینده مردم چابهار و کنارک نیز در زمره نمایندگانی است که به نحوه تخصیص اعتبارات طرح توسعه سواحل مکران انتقاد دارد.

عبدالغفور ایران‌نژاد بابیان اینکه توسعه سواحل مکران از برنامه‌های راهبردی دولت است می‌افزاید: این سواحل از شهرستان جاسک در هرمزگان شروع می‌شود و تا پسابندر در سیستان و بلوچستان ادامه می‌یابد اما بودجه اختصاص داده‌شده برای استان سیستان و بلوچستان غیرعادلانه است.

وی با اشاره به بودجه ۱۸۰میلیارد تومانی توسعه سواحل مکران ادامه می‌دهد: ۱۲۰میلیارد از این بودجه در هرمزگان صرف می‌شود درحالی‌که فقط دو شهر از این سواحل در این استان است.

وی با اشاره به اینکه اکثر مناطق سواحل مکران درسیستان و بلوچستان است از وجود دبیرخانه آن در بندرعباس انتقاد کرده و می‌افزاید: در برنامه ششم برای توسعه این  سواحل ۱۸۰میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده و این درحالی‌که است فقط ۶۰ میلیارد آن سهم استان سیستان و بلوچستان است.

ایران‌نژاد اظهار می‌کند: عمق محرومیت در استان سیستان و بلوچستان است و دولت باید درنظرداشته باشد که این استان باید سهم ویژه‌ای از توسعه سواحل مکران داشته باشد.

سیستان و بلوچستان نیازمند عمران

نماینده مردم شهرستان‌های سراوان، سیب و سوران و مهرستان نیز می‌گوید: کاهش بودجه عمرانی نگرانی‌هایی را برای کل کشور به وجود آورده است به‌ویژه برای مناطقی ازجمله سیستان و بلوچستان که نیاز به کار عمرانی بیشتری دارد.

محمد باسط درازهی اظهار می‌کند: دولت برای این استان به‌ویژه برای توسعه سواحل مکران تدابیر خاصی را باید بیندیشد چراکه برای رفع محرومیت‌های برجای‌مانده از گذشته نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.

تیر خلاص

کاهش ۱۵ درصدی بودجه عمرانی با مخالفت بسیاری از نمایندگان روبرو شده تا آنجا که نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس  نیز رویکرد اصلی بودجه ۹۷ را نابودی مناطق محروم عنوان کرده و گفته است: روند بودجه‌ریزی کشور در سال ۹۷ قابل‌پذیرش و توجیه نیست و مثابه تیر خلاص دولت به طرح‌های نیمه‌جان مناطق محروم کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.