با بالاگرفتن حساسیت‌های مردمی و تحرک سازمان‌های زیست‌محیطیِ مردم‌نهاد در برابر نسل‌کشی پرندگان در «فریدونکنار»، برگزاری نشست‌ها و پویش‌های مردمی برای پایان دادن به این مصیبت زیست‌محیطی در حال افزایش است. این حرکت می‌تواند صیادانی که با تورهای طمعشان در حال نابود کردن نسل پرندگان هستند و همچنین مسئولانی که با چشمان کاملاً بسته، خود مجوز این کشتار را صادر می‌کنند، تحت فشار مضاعف قرار دهد.

به داد پرندگان در «فریدونکنار» برسید!

قدس آنلاین- با بالاگرفتن حساسیت‌های مردمی و تحرک سازمان‌های زیست‌محیطیِ مردم‌نهاد در برابر نسل‌کشی پرندگان در «فریدونکنار»، برگزاری نشست‌ها و پویش‌های مردمی برای پایان دادن به این مصیبت زیست‌محیطی در حال افزایش است. این حرکت می‌تواند صیادانی که با تورهای طمعشان در حال نابود کردن نسل پرندگان هستند و همچنین مسئولانی که با چشمان کاملاً بسته، خود مجوز این کشتار را صادر می‌کنند، تحت فشار مضاعف قرار دهد.

* نسل‌کشی پرندگان ادامه دارد

در همین زمینه یک پرنده شناس با اشاره به اینکه در فریدونکنار نسل کشی پرندگان در حال انجام است، تأکید کرد: با برقراری حاکمیت بر این منطقه و اجرای قانون می‌توان مشکلات تالاب فریدونکنار را مدیریت کرد. به گزارش ایسنا، آرش حبیبی آذر در نشست «به کشتار پرندگان نه بگوییم» گفت: در سال ۱۳۵۴ کنوانسیون رامسر منطقه فریدونکنار را که ۱۵۰ هکتار است به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی کرد. برخی افراد در حال حاضر می‌گویند که تالاب فریدونکنار ملک شخصی است که در پاسخ باید گفت توران و پارک ملی گلستان مناطق حفاظت شده هستند و افراد اجازه تعرض و تعدی به آن مناطق را ندارند و فریدونکنار نیز به همین صورت است.

این پرنده شناس ادامه داد: نیمی از تالاب فریدونکنار توسط دامگاه‌داران تصرف شده است. برخی بر این باورند که آب این تالاب از رودخانه هراز تأمین می‌شود، بنابراین حق استفاده از پرندگان آن را داریم. این حرف نیز نادرست است؛ چرا که فریدونکنار تالابی فصلی است که خودش دارای آب است، ولی گاهی اوقات به دلیل استفاده از آب آن برای کشت برنج خشک می‌شود. عده‌ای هم می‌گویند به دلیل اینکه ما غذای این پرندگان را تأمین می‌کنیم، پس حق داریم که برای گذراندن معیشت خود از صید پرندگان استفاده کنیم. در پاسخ به این افراد باید گفت که هر معیشتی روا و قانونی نیست. فرض کنیم که قاچاقچیان مواد مخدر بگویند ما معیشت داریم و مجبوریم که برای تأمین آن دست به قاچاق و فروش مواد مخدر بزنیم؛ هر کاری که غیرقانونی است را باید متوقف کرد و جلوی آن را گرفت.

* خطر انقراضِ گونه‌های پرنده

حبیبی با اشاره به اینکه گونه‌هایی که در تالاب فریدونکنار شکار می‌شوند، رو به انقراض هستند، افزود: گونه‌هایی مانند غاز پیشانی سفید و عروس غاز در پرتگاه انقراض قرار دارند. از گونه عروس غاز تنها ۳۵۰۰ جفت باقی مانده است و متأسفانه این گونه‌ها در روز اولی که مهاجرت می‌کنند، گرفتار دام‌ها می‌شوند. وی با بیان اینکه بخشی از این پرندگان مثل شاهین و سیاه چشم پس از شکار به فروش می‌رسند، تصریح کرد: برخی پرندگان دیگر نیز برای تاکسیدرمی کشته می‌شوند و روش کشتن آن‌ها به این گونه است که پرنده را داخل یک کیسه پلاستیکی بزرگ می‌اندازند و بعد با پیف پاف‌های مخصوص، پرنده را می‌کشند تا آسیبی به بدن آن برای تاکسیدرمی نرسد. وی در ادامه تأکید کرد: شکار و صیدی که در فریدونکنار انجام می‌شود، یک شکار ساده نیست، بلکه یک نسل کشی است و با هیچ منطقی سازگاری ندارد. راهکارهای ساده‌ای برای حل این موضوع وجود دارد که سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند از آن بهره ببرد؛ یکی از راه‌های بسیار مهم اعمال قانون است.

* بازاری که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود

همچنین محمدعلی الله‌قلی، یکی از کارشناسان محیط زیست نیز در این نشست با اشاره به اینکه در بازار فروش پرندگان در فریدونکنار تنها پرنده‌های مناطق فریدونکنار، ازباران و سرخه حصار فروخته نمی‌شود، گفت: این بازارِ فروش، کل استان مازندران را درگیر کرده است. وی ادامه داد: به گفته معاونت سازمان حفاظت محیط زیست ۸۰ درصد تالاب‌های کشور تبدیل به بیابان و کانون ریزگرد شده‌اند و زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر در این مناطق از بین رفته است و این وضعیت سبب می‌شود که فریدونکنار، ازباران و سرخرود مرکز مهاجرت انواع پرندگان شوند.

وی افزود: این که تعداد پرندگان مهاجر در فریدونکنار زیاد است، به معنای مناسب بودن وضعیت این پرندگان نیست. ما در سال‌های اخیر جمعیت‌هایی از پرندگان مهاجر را در فریدونکنار داریم که مناسب زیستگاه آن منطقه نیستند. به طور مثال برای گونه فلامینگو در منطقه فریدونکنار غذایی وجود ندارد، ولی این پرنده به این منطقه مهاجرت می‌کند؛ چرا که زیستگاهش از بین رفته است.

* جابه جایی صدها میلیونی پول در روز

الله‌قلی با بیان اینکه در کنار جاده اصلی فریدونکنار بازاری وجود دارد که روزی چند هزار پرنده را عرضه می‌کند، گفت: این بازار هیچ وقت به وسیله پرنده‌های مناطق فریدونکنار، ازباران و سرخرود پر نمی‌شود و همین بازار انگیزه و رقابتی را در منطقه ایجاد کرده تا هر جایی در استان که محل پرندگان است، دام نصب شود، پرنده‌ها شکار شوند و شکارچیان به پول هنگفت برسند. وی با بیان اینکه در این بازار ۲۵ تخته برای فروش پرندگان وجود دارد، تصریح کرد: انواع پرنده‌های حلال گوشت و حرام گوشت در این منطقه به فروش می‌رسند. متأسفانه اسم این بازار را گذاشته‌اند بازار فقرا، در حالی ‌که با این حجم از گردش پول، این لقب نادرست است.

این کارشناس محیط زیست افزود: در منشور محیط زیست که ابلاغیه رهبر معظم انقلاب است، اشاره شده که برداشت از انفال ملی غیرقانونی است. این پرندگان مهاجر چیزی جز انفال ملی نیست و شکار و فروش آن‌ها تجاوز به حق و حقوق مردم است.

* خبری از معیشت فقیرانه نیست

الله قلی با بیان اینکه بازار فریدونکنار نسل‌های مختلفی را درگیر کرده است، گفت: متأسفانه پسری که با پدر خود به دامگاه‌ها برده می‌شود و روزانه شاهد سربریدن چندین پرنده است از نظر روحی نمی‌تواند در آینده سالم باشد و در ذهن او چیزی جز خشونت نهادینه نمی‌شود. وی افزود: هزینه اجاره دامگاه‌های فصلی، ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان است و این هیچ نشانی از معیشت فقیرانه ندارد. در منطقه فریدونکنار ما با شکار و صید مواجه نیستیم، بلکه با یک نسل کشی و گوشت فروشی طرف هستیم.

الله قلی گفت: در منطقه فریدونکنار سنتی وجود داشته که در حال حاضر هم حتی از سوی نماینده این شهر در مجلس یا فرماندار به آن استناد می‌شود؛ آن هم صید سنتی پرندگان در سال‌های گذشته است در حالی که اکنون از روش‌های صید انبوه مانند تورهای هوایی و شب دام‌ها استفاده می‌شود که از ابتدا توسط قانون منع شده است.

* دولت مالک محیط زیست نیست

شهرام مهاجر، فعال محیط زیست هم با اشاره به اینکه دولت مالک محیط زیست نیست که برای آن اولویت‌بندی کند، گفت: متأسفانه قوانین زیست محیطی چندین سال است که بازنگری و عوض نشده است. وی افزود: زمانی که از محیط زیست صحبت می‌کنیم، از یک تن رنجور می‌گوییم که هرجایی از آن را دست بگذاریم، چیزی جز فاجعه نمی‌بینیم. یک اشکال نگرشی که در دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی محیط زیست وجود دارد، این است که دولت خود را مالک محیط زیست می‌داند؛ به همین دلیل تمام برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهد، از دید اِعمال حق مالکیت است و این نگرش از ریشه اشتباه است. این وکیل دادگستری تصریح کرد: دولت تنها امانت‌دار مردم است و این امانت‌ها به تساوی در بین مردم پخش شده است، اما دید مالکیتی موجب به وجود آمدن فاجعه محیط‌ زیستی در فریدونکنار شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.