اهمیت قدس شریف برای امت اسلام به تاریخ و اسناد دینی اسلام باز می گردد.تصریح قرآن به مقدس بودن این سرزمین و روایتهای تاریخی بر محل معراج رسول خدا و قبله اول مسلمین بودن موجب شده تا نگاه ویژه ای به این بخش از جغرافیای جهان اسلام شود. گرچه در طول تاریخ بیت المقدس بارها موجب هجوم واقع شده اما آنچه در دوره ما رخ داده از تخریب اماکن فراتر رفته و به حذف این شهر مذهبی از نقشه فلسطین ختم می شود. دکتر صلاح الدین سلامه طلب فرج، پژوهشگر و استاد جامعه الاسلامیه غزه، عضو انجمن مطالعات اسلامی فلسطین و وزارت اوقاف و امور دینی غزه در گفت وگو با قدس از نقش آفرینی علمای اسلام در جلوگیری از این رویداد می گوید.

 «قدس» مسأله اول جهان اسلام شود

قدس آنلاین- اهمیت قدس شریف برای امت اسلام به تاریخ و اسناد دینی اسلام باز می گردد. تصریح قرآن به مقدس بودن این سرزمین و روایتهای تاریخی بر محل معراج رسول خدا و قبله اول مسلمین بودن موجب شده تا نگاه ویژه ای به این بخش از جغرافیای جهان اسلام شود. گرچه در طول تاریخ بیت المقدس بارها موجب هجوم واقع شده اما آنچه در دوره ما رخ داده از تخریب اماکن فراتر رفته و به حذف این شهر مذهبی از نقشه فلسطین ختم می شود. دکتر صلاح الدین سلامه طلب فرج، پژوهشگر و استاد جامعه الاسلامیه غزه، عضو انجمن مطالعات اسلامی فلسطین و وزارت اوقاف و امور دینی غزه در گفت وگو با قدس از نقش آفرینی علمای اسلام در جلوگیری از این رویداد می گوید.

* یکی از مسایلی که محل اتفاق نظر همه مسلمانان است «قدس شریف» است. چه پشتوانه مذهبی و تاریخی قدس را تا این مرحله از اهمیت رسانده است؟

بر اساس اسناد تاریخی و دینی، قدس شهری بسیار مهم است. هنگامی که ما از تاریخ  شهر قدس صحبت می کنیم، در اصل تاریخ مسجدالاقصی، تاریخ جنگ های صلیبی وتاریخ دولت فلسطین را ورق می زنیم. شهری که در آن صلیبی ها از مسلمانان شکست خوردند. شهری که مغول ها در نبرد عین جالوت در آن از مسلمانان شکست خوردند.

شهر قدس بعنوان مکانی مقدس در قلوب مسلمین جای گرفته است. زمینی که بیت المقدس، قبله گاه اول مسلمانان را در خود جای داده و اسراء و معراج پیامبراکرم(ص) از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی بوده است. در این شهر مکان ها و مقام های تاریخی با ارزشی وجود دارد. شماری از اصحاب بزرگوار پیامبر در این شهر زیسته اند و حتی برخی از آنان در شرق مسجدالاقصی به خاک سپرده شده اند.

اما بر اساس اسناد دینی، قدس، سرزمین مبارکی است که خداوند متعال در قرآن کریم از آن بعنوان سرزمین مقدس یاد کرده است. قرآن کریم در آیه ۱۶۱ سوره اعراف و ۲۱ سوره مائده از آن به عنوان «سرزمین مقدس» یاد کرده است. در این آیات، ارض المقدس همان سرزمین فلسطین است.

این تنها بخشی از اسناد تاریخی و دینی است که درباره اهمیت و جایگاه والای قدس و سرزمین فلسطین بیان شد. نام سرزمین فلسطین با جهاد در راه خدا و جنگ با دشمنان خدا پیوند خورده است. فلسطین همواره محل نزاع میان حق و باطل، اسلام و کفر و استضعاف و استکبار بوده و ان شاالله سرزمین پیروزی نهایی مسلمانان فرا خواهد رسید.

* حفظ مسجدی که محل معراج رسول خاتم بوده است، آنقدر اهمیت دارد که زمینه یک درگیری مجدد در منطقه شود؟

حقیقت این است که مسلمانان از در و دیوار و سنگ مسجد الاقصی دفاع نمی کنند بلکه ما در سرزمین فلسطین از دین خدا وشریعت رسول الله(ص) دفاع می کنیم. هنگامی که خداوند در آیه ۱ سوره اسرا از معراج پیامبر از این مکان مقدس سخن می گوید، در اصل ما را به محافظت از مسجدالاقصی که یکی از آیات کتاب خداوند است فرامی خواند. اما منظور از این محافظت تنها بخاطر حفظ در و دیوار وسنگ و چوب آن نیست چه اینکه در تاریخ چندین بار این مکان مقدس تخریب شده است و حتی صلیبیان ده ها و صدها سال آن را به اشغال خود درآورده بودند. محبت مسلمانان به مسجدالاقصی نشئت گرفته از محبت خدا به این مسجد است. مسلمانان هرگونه هتک حرمت مسجدالاقصی را توهین به دین خدا و آیات قرآن می دانند. حال چگونه است که ما بتوانیم در برابر صهیونیست که سرزمین مقدسمان را غصب نموده اند، حقوقمان را پایمال نموده اند و به مقدساتمان توهین می کنند سکوت کنیم؟

ما جهادی را می کنیم که خداوند ما را به آن امر نموده است. خداوند به ما اجازه جهاد داده چون ما مورد ظلم قرار گرفته ایم، از دیارمان به ناحق رانده شده ایم، حقوقمان پایمال شده و اموالمان به غارت رفته. خداوند در آیه ۱۹۰ سوره بقره به ما امر کرده که : «در راه خدا، با کسانی که با شما می‌جنگند، نبرد کنید! »

اگر پیامبر خاتم(ص) در زمان ما می زیستند و می دیدند بخشی از سرزمین ها اسلامی مورد تجاوز قرار گرفته و به آن تعدی شده است، چه عکس العملی نشان می دادند؟ مگر نه اینکه در قرآن کریم آمده است: هر که به ستم بر شما دست دراز کند او را از پای در آورید به قدر ستمی که به شما رسانده است. چرا باید در مقابل این ستمگری ساکت بود؟ آنان که محبت پیامبر را در دل دارند باید برای جهاد علیه صهیونیست، این دشمن غاصب و ستمگر وارد عمل شوند.

* نقش رهبران مذهبی و سیاسی ایران در محور قرار گرفتن قدس و فلسطین را چگونه می بینید؟

دولت ایران از جمله بزرگترین حامیان مادی و معنوی در قضیه فلسطین است که برای پیروزی آرمان های فلسطین تلاش می کند. ایران کشوری است که به انتفاضه فلسطین چه از نظر سیاسی و چه از نظر مالی کمک می کند. رهبر ایران در تمامی این سال ها در کنار ملت فلسطین بوده است. ملت فلسطین همواره ایران را برادر خود می داند که برای آزادسازی مقدسات و سرزمینمان به ما یاری می دهد. حق آن است که بگوییم جمهوری اسلامی ایران با وجود رهبری دینی آن نه تنها همواره حامی ملت فلسطین بوده که در تمامی سرزمین های اسلامی همچون سوریه و لبنان و سایر کشورها  از مظلومین پشتیبانی کرده و در جانب حق مانده است و نقشی مهم و بارز در جهان اسلام بر عهده گرفته است.  

* فرمان ترامپ برای تغییر پایتخت رزیم اشغالگر قدس به بیت المقدس، یکی از وعده های انتخاباتی او بودکه حتی قبل از اعلام فرمان با واکنش برخی رهبران مسلمان مواجه شد. علمای دینی مسلمان برای ایجاد وحدت در مقابله با این تصمیم چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

متاسفانه تا کنون واکنش علمای جهان اسلام به این موضوع ضعیف بوده است. علما وارثان پیامبران و مناره های هدایتگرند. مردم به علمای دین می نگرند و از آنها تبعیت می کنند. در این موقعیت خطیر، علمای اسلام باید بیشتر وارد عمل شوند. مجامع علما و موسسات علمی اسلامی باید برای این موضوع تشکیل شده و با یکدیگر متحد شوند و چاره اندیشی کنند. باید قضیه قدس و مسجدالاقصی قضیه اول جهان اسلام شود. در قضیه شهر قدس باید همه ما مسلمانان از پیر و جوان، عالم و دانشجو و سیاستمدار و غیره در صفی واحد کنار هم قرار گرفته و تمام تلاشمان را برای آزادی مسجدالاقصی و لغو فرمان ترامپ به کار بگیریم.   

*جامعه دانشگاهی و نخبگانی امت اسلام چه وظیفه ای دارند و چگونه می توانند نقش آفرین باشند؟

جوامع دانشگاهی در ساختن فرهنگ کشورها نقش مهمی دارند. برای همین من از این جا از علما و نخبگان و اساتید مسلمان سراسر جهان اسلام از ایران و پاکستان تا مصر و تونس و مالزی، از عرب و غیر عرب می خواهم که با فعالیت های فرهنگی، جوانان را نسبت به موضوع قدس و فلسطین آگاه کنند و محبت بیت المقدس را در قلوب جوانان زنده نگاه دارند. قضیه فلسطین باید در میان نسل جدید زنده نگه داشته شود. فلسطین باید به دوران عزت خود بازگردد. من از همه دانشگاهیان می خواهم که با ایجاد وحدت برای پیروزی فلسطین تلاش کنند که خداوند متعال می فرمایند: اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.