اهواز_ نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انتقال آب کارون بر خلاف مصالح کشور و انقلاب اسلامی است.

انتقال آب کارون بر خلاف مصالح کشور و انقلاب اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین، در سفر اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به استان خوزستان نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی پرده از نامه محرمانه‌ای برداشتند که رئیس سازمان محیط زیست در آن مجوز انتقال آب خوزستان را صادر کرده بود.

در این نامه که از سوی عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نوشته شده بود بر مازاد بودن آب در استان خوزستان تاکید شد.

اعتراض نمایندگان مردم شهرهای مختلف استان خوزستان در مجلس شورای به این تصمیم در جلسه شورای اداری خوزستان  از نخستین واکنش‌ها به نامه محرمانه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود.

بر همین اساس آیت‌الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز بیانیه‌ای صادر کرد و به انتقاد به اقدامات اخیر برای انتقال آب پرداخت.

متن کامل نامه آیت‌الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مسئله انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به بهانه‌های مختلف، از لحاظ اقتصادی، شرعی، سیاسی و امنیتی هیچگونه توجیهی ندارد و این مسئله بالأخص در سال‌های أخیر با تکیه بر مستندات علمی و عینی، در جلسات مختلف کارشناسی و مدیریتی به اثبات رسیده است.

با این حال اقدامات تأمل برانگیز دولتمردان در پیگیری و تصویب طرح‌های مختلف، جهت انتقال آب استان خوزستان به بخش‌های دیگر، جای تأسف و یأس از مجموعه مدیریتی دولت دارد.

اگر چه نمایندگان خبرگان رهبری استان خوزستان، در نامه‌ای به رئیس جمهور با شرح معضلات کلان، خواستار ورود مستقیم و مستقل به مشکلات مهم خوزستان شده و اینجانب در نطق خود در صحن علنی مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه‌های أخیر به کم توجهی بخش‌های مختلف دولت به مشاکل زیست محیطی و اقتصادی استان، اعتراض نمودم و از طرف دیگر سایر علما و مسئولین دلسوز خوزستان، در جلسات متعدد عمومی و خصوصی، به مقابله با این قبیل اقدامات دولت پرداخته‌اند لکن نه تنها با بازخورد روشن و مسئولانه‌ای روبه‌رو نشده‌ایم، بلکه نامه أخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گواه بی‌توجهی به وضعیت موجود استان خوزستان است.

در حالی که با توجه به تغییرات زیست محیطی، خشک شدن تالاب‌ های مهمی همچون تالاب هورالعظیم، از بین رفتن نخلستان‌های اطراف شهرهای آبادان و خرمشهر به واسطه ی پیشروی آب دریا، شدت گرفتن و دائمی شدن پدیده ریزگردها و کمبود یا نبود آب شرب سالم در بخش‌های مختلف استان، می‌بایست در اجرای طرح ‌های انتقال آب از سر شاخه ‌های رودخانه‌های خوزستان، بازنگری و تغییر اساسی صورت گیرد، مع الأسف می‌بینم متولی امر نظارت بر محیط زیست، در نامه‌ای محرمانه، خود متولی نابودی آن شده و در پی اجرای طرحی است که به طبیعت و معیشت استان خوزستان ضربه‌ای مهلک خواهد زد.

اینجانب به صراحت اعلام می‌کنم که عدم توجه به این مسائل و اقداماتی از این قبیل، بر خلاف مصالح کشور و انقلاب اسلامی است. عدم توجه به اشتغال جوانان خوزستان که نمونه بارز آن، اتفاقات أخیر پیرامون وزات نفت است، عدم توجه به مصائب محیط زیست استان که در اقدام أخیر رئیس سازمان محیط زیست، مشهود است، نتیجه‌ای جز دلسردی و یأس مردم نسبت مجموعه مدیریتی کشور نخواهد داشت.

بر همین اساس از همه علما و مسئولین ذیربط استان تقاضا دارم که در مقابل این ظلم ناروا و بی عدالتی آشکار بایستند و برای استیفای حق مردم صبور و رنج ‌کشیده‌ خوزستان از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

عبدالکریم فرحانی

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.