یزد - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد از کاهش ۲۳ درصدی ورودی پرونده‌های دعاوی خانوادگی استان به دادگستری در سال جاری خبر دادو گفت : تحکیم بنیان خانواده یکی از الویت ها ی اصلی این معاونت می باشد .

ورودی پرونده‌های دعاوی خانوادگی استان یزد  ۲۳درصد کاهش داشته است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین ، محمدحسین رحیم‌زاده پیش ازظهرچهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهارداشت: ازموضوعاتی که در اولویت این معاونت در حوزه فرهنگی و اجتماعی قرارگرفته  مقوله تحکیم بنیان خانواده بوده که مراکز تحکیم بنیان خانواده از سال ۱۳۸۹ در استان فعالیت خود را آغاز کرد ولی در ادامه مصمم به راه‌اندازی مراکز مشاوره خانواده با مجوز بهزیستی شدیم که در حال حاضر چهار مرکز در یزد فعالیت می‌کنند.

وی افزود : این مراکز در قبال پرونده‌های اختلافات و دعاوی خانوادگی خدماتی را ارائه می دهد و پرونده‌های مذکور در وهله اول به کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی معاونت پیشگیری دادگستری استان ارجاع می‌شود که معمولاً در جریان آن تعدادی از دعاوی به صلح و سازش منجر می‌شود.

 رحیم زاده گفت: در غیر این صورت پرونده‌ به مراکز مشاوره ارجاع می‌شود تا مسائل زوجین در قالب ارائه مشاوره‌های مورد نیاز مرتفع شود که در این مرحله نیز برخی از پرونده‌های اختلاف منجر به صلح و سازش می‌شود والا برای رسیدگی به دادگستری وارد می‌شود.

این مقام قضایی تصریح کرد: از اول سال  ۲هزارو۶۱۹پرونده مربوط به دعاوی خانوادگی در استان مطرح شده که پس از شرکت در کارگاه‌های معاونت پیشگیری، از این میزان ۷۸۳ مورد سازش اتفاق افتاده و تعداد ۱۸۳۶ مورد به مراکز مشاوره ارجاع داده شده است.

معاون دادگستری یزد خاطرنشان ساخت: از این تعداد ۳۸۱ مورد همچنان در مراکز  مشاوره در جریان است ولی ۳۲۶ پرونده منجر به صلح و سازش شده و با اقدامات انجام شده در این حوزه از ابتدای سال تاکنون شاهد کاهش ۲۳ درصدی ورودی پرونده‌های ‌دعاوی خانوادگی به دادگستری استان هستیم و همین باعث شده که استان به لحاظ آسیب طلاق در جایگاه بیست و هشتم استان‌های کشور قرار گیرد.

وی سه علل عمده اختلافات در دعاوی خانوادگی استان را اعتیاد، آسیب‌های ناشی از فضاهای مجازی و خشونت ذکر کرد و افزود : در راستای تحکیم بنیان خانواده الزامی شدن مشاوره‌های قبل از ازدواج در قالب تفاهم‌نامه‌ای چهار جانبه بین ادارات بهزیستی، ثبت احوال، دادگستری و دفاتر ثبت اسناد رسمی ازدواج در استان انجام شده است.  

این مسئول تصریح کرد: زوجین در قالب این طرح قبل از ثبت رسمی ازدواج خود باید یک دوره ۱۶ ساعتع آموزش‌های مهارت‌های زندگی را فراگیرند.

رحیم زاده در مورد موضوع اعتیاد نیز گفت :معاونت پیشگیری دادگستری استان با مشارکت بهزیستی به زودی دادگاه‌های درمان‌مدار را در استان افتتاح رسمی خواهد کرد. واین دادگاه‌ها معتادان متهجر که متفاوت از معتادان دوره‌گرد و کارتون‌خواب هستند را به کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد ارجاع می‌دهد که آنها باید در مدت سه ماه با نظارت نماینده دادگستری استان از بند اعتیاد رهایی یابند.

وی افزود: معتادان مراجع به این مرکز از سه طریق دستور قضایی، خودمعرف و اورژانس‌های اجتماعی به دادگاه معرفی می‌شوند، گفت: این افراد پس از غربالگری و در صورت متهجر تشخیص داده شدن به مراکز ترک اجابری که خدمات رایگان ارائه می‌کنند، ارجاع می‌شوند.

معاون دادگستری یزد ادامه داد : این طرح هم‌اکنون در استان یزد و چهار استان دیگر به صورت پایلوت در حال انجام است، یزد را از استان‌های موفق و نمونه در این باره است و تاکنون ۱۰۰ نفر از معتادان استان از این طریق تحت درمان قرار گرفته‌اند وافراد درمان شده در این مراکز در قالب طرح دیگری از خدمات مراقبت‌های پس از خروج نیز بهره‌مند می‌شوند.

رحیم زاده خاطرنشان ساخت: ایجاد کانون داوری از اقدامات صورت گرفته این معاونت در حوزه حقوقی و قضایی با هدف کاهش اطاله دادرسی است و اختلافات تنها در موارد حاد به دادگستری ارجاع می‌شود والا با رضایت طرفین مورد داوری و اتخاذ تصمیم منجر می‌شود.

وی بر اهمیت ساماندهی بنگاه‌های املاک در استان تاکید کرد و گفت: این موضوع از این نظر که بسیاری از معاملات غیرقانونی مانند تصرفات غیرقانونی اراضی دولتی توسط بنگاه‌های غیرمجاز انجام می‌شود، اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند.

معاون دادگستری ادامه داد : طرح پیشگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی با تاکید بر اجرای کامل نقشه کاداستر که از چند سال قبل آغاز شده و در این رابطه تاکنون جلساتی با سازمان‌های مربوطه در این خصوص داشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.