رشت-همایش پاسداشت نهضت جنگل و بزرگداشت نود و ششمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی روز چهارشنبه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و استاندار گیلان به میزبانی انجمن اسلامی فرهنگیان گیلان برگزار شد .

همایش پاسداشت نهضت جنگ برگزار شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش با بیان اینکه میرزا شخصیتی تأثیرگذار و جذاب برای تاریخ معاصر است اظهار کرد: در تاریخ، تمام ابعاد نهضت جنگل روشن نشده است و احتیاج به تحقیق بیشتر دارند.

علی اردشیر لاریجانی برخی خلأها را عامل قرائت‌های گوناگون نهضت جنگل خواند و افزود: در چند دهه قبل جریان‌هایی در ایران تلاش می‌کردند بزرگان دینی را طور دیگری تفسیر کنند.

وی با بیان اینکه برخی منابع و اسناد مربوط به نهضت جنگل هنوز از جاهای مختلف جمع نشده است تصریح کرد: میرزا در شرایط حساس تاریخی قیام کرد، برخی  می‌خواهند قیام میرزا را مارکسیستی نشان دهند چون‌که وی به لنین نامه نوشته بود اما این دلیلی بر چپ‌گرا بودن میرزا نیست.

وی بابیان اینکه وطن‌پرستی میرزا کوچک بسیار کمیاب بود خاطرنشان کرد: ۸۰۰۰ شهید گیلانی که تقدیم انقلاب اسلامی شد نشان‌دهنده این است که گیلانیان شاگردان میرزا کوچک خان جنگلی هستند و به‌خوبی تربیت‌یافته‌اند

رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه غرب باید زندگی میرزا کوچک خان را بفهمد افزود: امروز میرزاهای دیگری تکثیرشده‌اند و بر عقیده خود خواهند ایستاد و اجازه تعرض به کشورشان را نخواهند داد.

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان استان گیلان با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی نظام جمهوری اسلامی را در اِشِلی مینیاتوری تحقق بخشید تصریح کرد: صدسال از نهضت جنگل گذشته است اما هنوز با چندگونگی قرائت نهضت جنگل مواجه هستیم.

سروش اکبرزاده دلیل این چندگانگی را اسناد خاک خورده نهضت جنگل در کشورهای آسیای میانه دانست و افزود: سال گذشته با حضور دکتر نوبخت اعتباری برای تحقیق در خصوص نهضت جنگل تخصیص پیدا کرد تا هرسال محققان برای بازخوانی این اسناد به کشورهای آسیای میانه گسیل شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از چهره‌های نهضت جنگل در هاله‌ای از ابهام قرار دارند بیان کرد: ما هنوز نتوانستیم یک موزه اسناد جنگل را در ایران راه‌اندازی کنیم ما باید این نهضت را بازخوانی و تشریح کنیم.

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان استان گیلان با بیان اینکه جریان رادیکالیسم کمر نهضت جنگل را شکست گفت: اگر این رادیکالیسم در نهضت جنگل وجود نداشت این نهضت و مشروطه‌خواهی بسیار به نتیجه می‌رسید.

میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک جنگلی شد، با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را تشکیل داد که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.

میرزا کوچک جنگلی در یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی به شهادت رسید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.