به هر حال دریافت فاینانس از بیکاری و عدم توجه به واردات تجهیزات به روز و عدم فعالیتهای عمرانی بهتر است. بی شک دریافت فاینانس در توسعه اقتصادی موثر است چرا که وقتی نانی برای خوردن نداشته باشیم مجبور به قرض کردن از همسایه هستیم.فاینانس حکم نان قرض کردن از همسایه است. در پاسخ به این سوال که مگر امکان تامین مالی پروژه های عمرانی از طریق صندوق تسهیلات ملی نیست باید گفت مگر صندوق توسعه ملی پولی دارد؟اگر پول دارد به فاینانس نیازی نداریم پس چون دولت می داند که این صندوق خالی است فاینانس بهترین گزینه برای تامین مالی اش به شمار می رود.

خالی بودن صندوق توسعه ملی دلیل اصلی دریافت فاینانس ها است/ دریافت فاینانس حکم نان قرض گرفتن از همسایه را دارد

هوشنگ خستویی کارشناس ارشد بازارهای مالی  با اشاره به اهمیت موضوع کارکرد فاینانس ها و استفاده از آن در بخش های عمرانی کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: قبل از هر چیزی موارد مصرف فاینانس باید توسط دولت مشخص شود که برای چه منظوری و در کجا مورد استفاده قرار می گیرد آن زمان است که می توان درباره کم و کیف آن اظهار نظر کرد که مورد و میزان منبع مالی فاینانس در توسعه کشور تاثیر گذار خواهد بود یا نه. وی ادامه داد: تضمین دولت و پشتیبانی بانک مرکزی از فاینانس موجب اعتماد طرف مقابل به ما در ازای پرداخت این فاینانس ها است. بخش خصوصی نیز در صورت نیاز به فاینانس با جلب اعتماد و اخذ تضمین از دولت فاینانس مورد نیاز خود را تامین می کند. به هر حال فاینانس در موارد توسعه ای بسیاری اعم از فنی -مهندسی کاربرد دارد و وزارتخانه های مختلفی همچون راه و شهرسازی با استفاده از منابع فاینانس می توانند با وارد کردن ماشین  آلات وتجهیزات در توسعه کشور نقش ایفا کنند.

این کارشناس اقتصادی  با بیان اینکه به صرفه بودن فاینانس موضوع مهمی است که باید مورد توجه دولت و بخش خصوصی قرار بگیرد اظهار داشت : زمانی دولت یا بخش خصوصی تقاضای فاینانس دارند که قادر به تامین منابع مورد نیاز خود در فعالیتهای عمرانی نبوده و از این رو دولت خارجی از بیرون با تامین منابع مورد نیاز ما را در امر تجهیز و توسعه کمک می کند. فاینانس در بخش های نفتی، پتروشیمی، واردات ماشین آلات وتجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد؛ هر چند ما نیز در کنار منابع مالی ناشی از فاینانس سرمایه گذاریهای خاصی اعم از زمین، ساختمان ونیروی انسانی کارآمد داریم. خستویی افزود: درصد سودی که به فاینانس تعلق می گیرد مشخص است و به صورت بین المللی تعیین شده  است. به هر حال در مورد هر فاینانسی بسته به نوع و میزان تامین مالی آن می توان نظر داد که به لحاظ اقتصادی به صرفه است و قابل دفاع یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه درآمدهای نفتی وارد کشور نمی شود در بیان علت دریافت فاینانس ها تصریح کرد: درآمدهای ناشی از فروش نفت منبع مناسبی برای توسعه فعالیت های عمرانی است اما هنگامی که نفت به فروش نمی رسد یا دولت قادر به دریافت تمام پول آن نیست نمی توان انتظار داشت که فعالیتهای عمرانی به طور مطلوب دنبال شود. متاسفانه تسهیلات مالی بانکها نیز به قدری برای بخش خصوصی گران تمام می شود که تمایلی برای وام گرفتن و فعالیت اقتصادی در بخش خصوصی باقی نمی گذارد. به صرفه نبودن تسهیلاتی که با سود ۱۸ درصد به بالا اعطا می شود از جمله مسائلی است که بخش خصوصی را در امر توسعه عمرانی به عقب رانده و امکان مشارکت را از آنها می گیرد. به هر حال برای انجام هر فعالیت عمرانی وسرمایه گذاری نیاز به تامین مالی داریم و فاینانس راهکار مناسبی برای سرمایه گذاری و تامین مالی طرح مورد نظر است. این کارشناس بازارهای مالی درباره تضامین مورد نیاز این فاینانس ها به قدس آنلاین گفت: فاینانس نه تنها در ایران بلکه توسط هر کشوری که امکان تامین مالی مناسب نداشته باشد دنبال می شود و در ایران بانک مرکزی نهاد مسئول تضمین فاینانس به شمار می رود.

عضو انجمن حسابداران خبره شرایط پیچیده اقتصادی و عدم دریافت منابع نفتی را دلیل اصلی دریافت فاینانس عنوان کرده و خاطر نشان کرد: متاسفانه عدم کارآیی قراردادهای خارجی و ارتباط با بانکهای دنیا ما را به سمت دریافت فاینانس سوق داده  است. عدم همکاری بانک های بین المللی با ایران اوضاع را به گونه ای رقم زده که امکان نقل و انتقال پول نفت را به کشور نداریم و بسیاری از کشورها به جای پرداخت پول کالای خود را به ایران صادر می کنند بنابراین شرایط پیچیده اقتصادی و عدم دریافت منابع نفتی فعالیت های عمرانی را در رکود گذاشته و نیاز کشور را به تامین مالی خارجی افزایش داده است.

خستویی در خاتمه با اشاره به اینکه وقتی نانی برای خوردن نداریم باید از همسایه قرض بگیریم به خالی بودن صندوق توسعه ملی اشاره کرده و تصریح کرد: به هر حال دریافت فاینانس از بیکاری و عدم توجه به واردات تجهیزات به روز و نو و عدم فعالیتهای عمرانی بهتر است. بی شک دریافت فاینانس در توسعه اقتصادی موثر است چرا که وقتی نانی برای خوردن نداشته باشیم مجبور به قرض کردن از همسایه هستیم. فاینانس حکم نان قرض کردن از همسایه را دارد. در پاسخ به این سوال که مگر امکان تامین مالی پروژه های عمرانی از طریق منابع صندوق توسعه ملی نیست باید گفت: مگر صندوق توسعه ملی پولی دارد؟ اگر پول دارد به فاینانس نیازی نداریم اما چون  دولت می داند که این صندوق خالی است فاینانس بهترین گزینه برای تامین مالی اش به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.